30 September 2012

.:Dakwah ala-ala bisnes MLM~:.

 http://johnrobberson.com/wp-content/uploads/2011/09/downline2.jpg

Bismillah..

Lamaa sangat tak mencoret di blog kesayangan. Semoga Allah mengampuni dosa hamba jika tidak menggunakan medan yang di amanahkan ini dengan sebaiknya..T_T

Kali ini saya ingin menulis sedikit sebanyak tentang mutiara dakwah. Jika dilihat sekarang, baik diri sendiri, mahupun sahabat-sahabat dan juga adik-adik junior mungkin ada yang semakin lemah dan sudah hilang semangat. Semoga Allah pelihara himmah (semangat) di dalam jiwa kita, dengan motivasi teragung, "Hidup dan mati ku hanya untuk Allah SWT~!"

Mungkin muhasabah terbaik saat ini adalah dengan mengenang kembali saat pertama kali ruh tarbiyah menyentuh hati kita..saat di mana, cahaya hidayahNya masuk dari celah2 jendela jahiliyah kita..
Dari tidak ada rasa terdetik untuk mengamalkan Islam, kita berubah perlahan2. Ada yang berubah dari segi personaliti, ada yang berubah cara pemakaian, ada yang memutuskan hubungan yang membawa dosa, ada yang berjinak2 menyertai organisasi dakwah..

Saya yakin, masing2 di antara kita, ada kenangan manis dan terindahnya..bagaimana saat itu penuh dengan mujahadah untuk 'berhijrah'. Transformasi untuk mencari redhaNya. Pasti merasa syukur dengan anugerah itu. Maka, kenapa saat ini kita lemah, dan mahu sia2kan peluang, dan nikmat hidayah yang Allah berikan? Sedih bukan..kembalikanlah semangatmu!:)

Kembali pada tajuk di atas..

Sistem piramid MLM?

Bisnes MLM (Multilevel marketing) adalah bisnes yang pernah satu ketika sangat popular di kalangan masyarakat kita. Skim piramid yang menjanjikan keuntungan sebagai pendapatan utama atau tambahan.

Di mana, bisnes ini kadang-kadang sangat bergantung pada orang bawah atau anak buahnya. Tugasnya adalah untuk mencari anak buah (prospek) sebanyak mungkin, lebih bagus jika anak buahnya sangat aktif. Keuntungan akan dirasa bersama2, baik anak buah, mahupun atasannya.

Walaupun si orang atasnya hanya bergoyang kaki di rumah, makan tidur sahaja, jika si anak buah bekerja keras, duit tetap masuk juga pada si orang atas..fuhh, memang kerja senang...patutla banyak yang join MLM..

Pada hakikatnya, MLM ini juga bukan mudah2 untuk jadi orang sukses dalam sistem bisnes itu. Sangat memerlukan komitmen. Duit, masa, tenaga, kesabaran dan kadang2 harus mengorbankan masa bersama keluarga tersayang semata2 untuk bisnes ini. Tambahan lagi jika ada seminar atau pengumpulan mingguan, bulanan dan sebagainya.

Apa yang saya mahu tekankan ialah, sistem PIRAMID nya.

Orang atas cari anak buah, dilatihnya sebaik mungkin menjadi ahli aktif, kemudian anak buah mencari anak buah lagi, dan seterusnya...sampai beranak cucu cicit segala..hasil usaha dari bawah, akan menguntungkan yang paling diatasnya juga walau tidak pernah bersua...

Dakwah seperti bisnes MLM

"Barangsiapa yang menyeru kepada petunjuk, maka baginya pahala seperti pahala2 orang yang mengikutinya, tanpa dikurangi dari pahala2 mereka itu sedikit pun" 
[HR Muslim]

Well, dari hadis ini lah saya tiba2 mahu menyimpulkan, DAKWAH INI SEPERTI BISNES MLM!

Maha Baik, Maha Pengasih dan Penyayangnya Allah. Mahu memudahkan kita mencari pahala walaupun kita ini sering saja leka..

Kita mengajarkan kebaikan pada orang lain, jika dia mengamalkan, kita turut mendapat pahala seperti mana dia, tanpa dikurangi langsung. Hebat bukan? Tidak cukupkah motivasi yang Rasulullah SAW sabdakan ini?

Dalam satu buku bertajuk Laisa 'alaika wahsyah tulisan Abdul Malik Al-Qasim;

Taruhlah engkau berdakwah kepada 1 orang manusia sahaja, hingga dengan usahamu itu, dia bisa menempuh jalan hidayah dan beristiqamah di dalamnya.

Yakinlah, sekalipun engkau tidur di saat dia solat malam, engkau berbuka di saat dia berpuasa, engkau tinggal di rumah saat dia berhaji, dan engkau tidak turut serta saat dia berjihad di jalan Allah, pahalanya tetap mengalir untukmu..sebanding pahala orang itu, tanpa dikurangi sedikit pun.

Jadi, secara logiknya, itu baru 1 orang. Katakan kita sudah membina/berdakwah pada beberapa orang? Boleh kata berlipat-lipat pahala yang Allah janjikan..~! :)

Ini lah antara pintu teragung untuk seorang muslim yang mukmin lagi muttaqin menebarkan kebaikan kepada orang lain. Ini juga boleh menjadi ladang dan harta simpanan paling berharga apabila jasad kita sudah tidak lagi di dunia.

Sangat rugi bukan bagi mereka yang hanya baik dan soleh sendiri-sendiri tanpa saling menebar kebaikan dan manfaat pada orang lain. Nasihatilah ke arah kebaikan dan kebenaran..jika mereka terbuka hatinya..semoga Allah memberi ganjaran dengan sebaik-baik ganjaran di sisiNya.

Kerana Allah kita berdakwah. Pahala dan Syurga menanti. Jaminan kehidupan dan kebahagiaan abadi dan hakiki..Tiada yang lain pernah menjanjikan keuntungan sebegini. Hanya Dia, Allahu Ahad.

Kembalikan semangatmu~! Biar sedikit, asal beerti dan selamanya :)

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal soleh, dan berkata, 'Sesungguhnya aku termasuk orang2 yang berserah diri'?." [Fussilat: 33]

P/s: Saya mengajak untuk berdakwah & menyebar manfaat dan kebaikan. Bukan ajak join MLM ye,hehe ;)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

** Sedang di department Family Medicine. Harus menginap di Jatinangor. Tempat pertama kali saya meluangkan masa & menimba pengalaman dalam dunia dakwah di Bandung..Seperti kembali ke kampung halaman yang dirindui :)

** Esok, 1 Oktober 2012. Semoga perjalanan selamat dan dipermudahkan...^_^



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~" 
Al-Faqirah iLa Allah 
.:'abid sakina:.

0 .:KoMeN:.:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...