24 February 2011

.:Cara-Nya begitu Indah:.


Hari ini sedikit lega terasa..
Setelah berlalu hari Rabu..yg sesak rasa sedikit reda..
Saya cuba membuka buku selain buku medik yg baru dibeli dari pesta buku yg lalu, Al-Hikam.
Untaian hikmah Ibnu 'Athaillah.

Belek punya belek...
Terhenti di muka surat 260..

Ada ayat bahasa arabnya..
Ada juga terjemahannya..


"Allah mengetahui bahawa engkau tidak menerima sekadar nasihat. Karena itu, Dia membuatmu bisa merasakan pahit musibah agar mudah untuk ditinggalkan"
[Ibnu 'Athaillah Al-Sakandari]**

Saya berfikir apa maksudnya..bila membaca penerangannya, alhamdulillah. Terkesan.

Yup, caraNya sangat indah. Membuatkan hati terus tergugah & merendah.

Kalau dilihat dalam situasi kita sekarang, hidup dengan sesama manusia yg pelbagai jenis & perangai, memang ada orang yg jenis tak boleh dinasihatkan dengan kata2.

Ada yg memang tak boleh terima nasihat bila dinasihatkan,
Ada yg boleh terima nasihat, tapi tetap juga buat lepas tu...

Hmm, saya mengangguk bila terbaca ini. Selalu terjumpa, paling terdekat adalah diri sendiri.

Sebagai contoh, kita pergi 1 ceramah ni..bila kita dengar penceramah tu cakap, terkesan sangat2 buat kita.
Kita selalu sedar dan kadang2 tersangat sedar sampai nak menangis & berazam nak berubah lepas tu.
Tapi, sesampai di rumah, dengan laptopnya, ber'internet'annya, ber'sms'nya, ber'movie'nya dan segala macam, membuat kita lupa pasal apa yg kita sedar tadi. Lalai.

Dan akhirnya, azam tadi hanya tinggal angan2 kosong...tanpa sebarang tindakan & perubahan.

Pernah jadi macam tu? (Jawapan saya, sangat pernah.huhu)

Malah, bukan saja ceramah umum begitu, tapi juga nasihat dan teguran biasa dari orang lain.

Teringat suatu ketika dulu, zaman penuh kejahilan.
Susah benar mahu menutup sebaik2nya aurat ini..terutama bahagian tudung.
Singkat, jarang, dan segala. Senang cakap, tak kemas dilihat dan tak mengikut 'syarat'.

Ummi dan kakak selalu menegur, tapi saya pula yg mengamuk. Tak dapat terima teguran tu.. Tapi, satu hari saya ditegur oleh orang lain. Bukan dari kalangan keluarga. Masa tu teramat malu...malu sebab dia sentuh hal keluarga saya yg baik2, dan ada beberapa orang lain yg juga mendengarnya.

Selepas hari tu, saya mula untuk berubah perlahan2. Jangan terkejut sebab saya memakai tudung labuh setelah membaca cerpen "Seindah Mawar Berduri" tulisan Fatimah Syarha. Disertai azam untuk mengikuti jejak Ummi dan Kakak2 yg memakai tudung labuh.
Di tingkatan 3 saya berjinak2 memakai tudung labuh di sekolah. Walaupun kelihatan 'ganjil' di sekolah 'sains'..

Pengalaman hari pertama memakai tudung labuh masih diingatan.
Dalam gelap seterika tudung labuh, masa kawan2 dah tidur..takut mereka nampak.
Keesokannya, memang gagahkan juga menyarung tudung labuh tu.
Alhamdulillah, respon positif dari kawan2 dan cikgu2..
Lebih senang dan suka bila ustaz/ustazah memuji cantik..sangat memberi motivasi :)
(Perempuan kan suka dipuji?hehe)

Ini bukan mahu ceritakan aib saya. Tapi, cerita zaman jahil dulu untuk dijadikan pengajaran & motivasi buat kalian..tiada yg mustahil untuk berubah. Mahalnya dirasakan hidayah Allah tika itu.

Kadang2, Allah memberi petunjuk melalui musibah yg kadang2 kita tak sedar.

Allah mengingatkan tatkala maksiat sering dilakukan, baik terang-terangan, atau sembunyi.

Mahu ke tempat maksiat menaiki kereta, tambah lagi meninggalkan rumah dlm hati ibu yg 'terluka'. Tiba2 kereta rosak ditengah jalan. Minta pertolongan, tak sampai2..hampir sehari menunggu pertolongan. Tapi lepas kereta dah baik, teruskan juga pergi.
Tak sedarkah Allah sedang mengingatkan kamu?

Laptop yang dibeli digunakan untuk maksiat padaNya. Dengan melihat gambar2 yg haram dilihat, movie2 yg melalaikan hingga lupa solat, tak mahu keluar untuk kerja dakwah, lagi pula remaja2 yg asyik bercintan-cintun..
Sekali laptop rosak, baiki tanpa sebarang kesedaran..Allah sedang mengingatkanmu~

Handphone yg dibeli hasil susah payah mengumpul wang..diguna untuk berfoya2 dengan dosa, digunakan untuk menyebarkan fitnah, digunakan untuk menipu dan sebagainya..tiba2 hilang, dicuri. Jatuh entah ke mana. Tertumpah air, termasuk ke dalam mesin..dan byk lagi kes2 kejadian.
Allah sedang memerhatimu dan mengingatkanmu~

Bila hati banyak dosa, hati mula resah gelisah.
Belum ingat lagi kerana apa?
Benarkah kita ini hamba yg berSYUKUR?

Nikmat yg diberi, gunakan untuk mendekatkan padaNya..bukan untuk dosa.

Astaghfirullah. Astagfirullah. Astaghfirullah.
Sungguh apa yg ditulis ini sangat kena pada diri ini.



"Nasihat memang salah satu jalan hidayah, tapi pengaruhnya kadang lemah sebab hati kita sudah payah. Kerana itu Allah sering kali membuat kita berubah melalui musibah."

Salahkah 'Tuan' mahu hambaNya menjadi lebih baik? Bukankah itu satu kebaikan yg Maha Baik? Ada yg memerhati kita, ada yg kisah tentang kita..

Hanya dengan kemiskinan, orang kaya menjadi sedar akan berharganya kekayaan.

Kehilangan membuat kita sedar akan pentingnya pertolongan.

Citarasa dunia yg berubah-ubah menyedarkan kita akan perlunya kita kepadaNya.

Kita akan mula bersikap 'arif' terhadap dunia, kerana kita sedar dunia hanya salah satu kurnia.

Kita akan mula mengejar yg kekal, kita melewati dunia sekaligus menjadikannya bekal, untuk menghadapNya yg Maha Kekal. Bukan mengumpul koleksi2 dosa yg berkarat.

Berusahalah sembari bertawakkal~:)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

** Ibnu 'Athaillah Al-Sakandari dikenal sebagai sufi, muhaddith,dan faqih. Pengusaannya dalam hadis & fiqh membuatkan spiritualnya memiliki landasan nas & akar syariat yg kuat. Menulis lebih dari 20 karya. Untaian mutiaranya menyedarkan para pencari keindahan Yang Maha Indah.

** Menulis bukan kerna nama, tapi kerna Allah, untuk Allah, bersama Allah. InsyaAllah. Peringatan untuk kita bersama yg sering lalai dibumiNya :)

** Sejujurnya sangat berasa pelik bila orang yg sering melagukan cinta pada sang rasul, cinta pada Allah, tapi terang-terangan melakukan cinta tanpa malu dengan Allah & Rasul..huhu~
Peliharalah maruah dirimu dan maruah agamamu..

** Alhamdulillah syukur. Eksperimen saya menjadi. Minyak habbatussauda' Baraka dari Mesir & ZaitHabba dari Indonesia memberi efek antifungi..^^V Saya sedang melakukan penelitian seterusnya sehingga selesai. Doakan ya~

** Sabtu ni bermulanya Karnival Sukan pelajar2 Malaysia di sini. Mari kita bersukan keranaNya~! Go Syahbandar! [ini rumah sukan batch saya, warna hijau]. Saya join bola tampar bagi memenuhkan orang lagi~huhu..



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

3 .:KoMeN:.:

qila~ said...

salam.. teringat nme Ibn Athaillah sering disebut dlm movie ktika cinta bertasbih..mesti hebat karyanya..entah bila dpt bce~

Omaq oTai said...

naqib aLong bisa menterjemahkan kitab al-hikam dalam syarah dan komennya dalam halaqah..
tiap insan ada jatuh dan bngunnya, yg penting hanya diri kita yg mahukan HIJRAH itu.

&Teringat hadith 1 berkenaan NIAT&

nurul88 said...

To Qila:

w'salam..
aah, abdullah khairul azzam selalu syarah dalam tausiyah/tazkirahnya di pesantren darul quran dlm Ketika cinta Bertasbih..mmg bdk2 pesantren/pondok belajar kitab ni..:)

p/s: kalau nak pesan,boleh je saya cuba carikan nnt.kalau betul2 nak..:)


To Along Omaq:

bisa ya?hehe..owh,hebat naqib along.
hidayah Allah tu sgt berharga.sama2 kita jaga & berusaha utk jadi lebih baik!

Hijrah kerana Allah.Pasti kekal & abadi dlm redhaNya..

Tq baba 'Uzma (Abu 'Uzma - sedap gak ni.hehe)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...