06 January 2011

.:Milik-Nya:.

Don't be sad~:(

Setiap kali usai solat..

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa gundah gulana dan kesedihan, rasa lemah & malas, rasa penakut & bakhil, lilitan hutang dan penindasan orang lain.."
Ameen ya Allah~
Tangan mengusap wajah penuh harap. Tiada sandaran dan kekuatan melainkan padaMu..

Saya selalu mengamalkan do'a ini. Kerana Rasulullah juga sering amalkannya..[HR Bukhari]. Terutama tika hati dilanda sedih & gelisah..doa yg juga dititipkan dalam bait2 zikir al-mathurat.

Sesungguhnya kami milikMu Ya Allah, dan kepadaMu jua kami akan dikembalikan..

Hebat kuasa Allah. Hebat pemilik hati ini.
Ada cerita semalam..

Paginya saya sangat gembira. Menguruskan pelbagai urusan, ke fakulti, bank, Griya (supermarket kecil). Gembira kerana ke fakulti,urusan selesai..ke bank, kad ATM dapat balik, sebelum ni tertelan di mesin ATM. Ke Griya, jumpa air yogurt perisa peach yg sangat sedap (susah jumpa yg sedap kt sini), jumpa pula perfume yg bau nya adalah kegemaran saya. Lembut baunya. Sudah lama mencari..

Alhamdulillah, syukur sangat. Balik rumah senyum je..:)

Tapi, memang kita ni milik Allah. Dikurniakan hati yg mempunyai 1001 perasaan dan emosi. Tambahan pula diciptakan diri ini seorang hawa, yang sangat mudah terhiris hati. Baik dengan kata2 mahupun kelakuan yg tidak enak di pendengaran, dan tidak gemar di pandangan mata, cukup menghiris. Terkadang dibiarkan saja, dipendam, dan ada kalanya pula, dilepaskan bagai peluru bertubi2..

Baru saja gembira dengan pelbagai hal, pada malamnya pula sedih tak terkata. Nikmat Allah, hanya sementara. Menguji tulusnya sandaran kita padaNya.

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk berpuasa hari ini. Tapi, ada pula yang menguji saya untuk marah atau berkata2 kasar. Ya Allah, sungguh , sangat menguji. Entah apa nilai puasa saya disisiNya. Astaghfirullah..

Susah kan menjadi bagai si pohon kurma? Di lempar batu, namun dibalas dengan buah kurma yg manis lagi berkhasiat. Selalu saya terfikir tentang ini..ada kalanya berjaya, ada kalanya tewas dek permainan syaitan.

Sekali lagi, Allah sedang menguji.

Ketika kita sedang berusaha menjaga hati, menjaga diri, menjaga akhlak, menjaga ibadah dgn sebaiknya, kita sangka, kita akan HANYA menerima balasan yang baik2 saja dalam hidup ini.

"Allah sedang berbicara kepadaMu tentang SABAR & IKHLAS..itulah ISLAM"

Kadang si empunya diri ini terlupa. Dia hanya seorang HAMBA.
Sedangkan IKHLAS itu amat sulit, musuh ikhlas itu juga rumit.

Kerana kita pernah bersaksi, kita pernah menulis, kita pernah menyatakan bahawa, KITA HAMBA, IKHLAS lah dalam beramal, SABAR lah atas ujian, SYUKUR lah atas kenikmatan. Segalanya kerana DIA.

Mana mungkin di biar segala saksi, segala kata2, segala pernyataan itu kosong semata.

Status hamba yg menjadikan kita sentiasa layak diuji. Bukan selamanya kita dalam bahagia, bukan selamanya juga dalam kedukaan. Allah Maha Adil. Maha Tahu segala yang terbaik.
Diuji untuk meningkatkan darjat, tapi tetap seorang HAMBA.

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata" 'kami beriman', sedang mereka tidak di uji?"
[al-Ankabut: 2]

Sejauh mana kebaikan kita, tanpa jiwa hamba, tiada maknanya.

HAMBA sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak memiliki
HAMBA sentiasa sedar dirinya layak diuji
HAMBA sentiasa sedar bahawa lahirnya hanya untuk DIA
Kita sentiasa layak diuji..
Kerana kita hamba..
Hapuskan rasa memiliki!
[Saifulislam.com]

Ya Rahman, jadikan Al-Quran sebagai penyejuk hatiku, cahaya dalam dadaku, penghilang kesedihanku dan penolak rasa gundahku..
[HR ahmad]

~~~~~~~~~~~

** Minggu depan start exam sistem GIS (Gastrointestinal System). Doakan saya ye. Moga najah dan terus semangat berusaha! isnin sampai jumaat. kemudian? cuti..

** Abah, ummi..kena jadi datang tau.huhu.Moga Allah mudahkan perancangan kita.ameen..

** Menolak rasa bersalah dengan memohon sesuatu yg terbaik dari sisiNya untuknya..

** Semalam, saya berkongsi dgn seorang teman, apa dia akan buat bila dia sedih? dia jawab, dia akan menangis dan mesej ibunya menyatakan rasa sedih tu..Saya pun. Menangis, tapi susah untuk menyatakan rasa pada sesiapa..dia dapat membaca, bahawa saya sedang sedih dan mencarinya..*terharu*T_T


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

0 .:KoMeN:.:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...