27 December 2010

.:Usrah kita, Syurga dunia:.

Assalamu'alaikum..bertemu kembali :)
Alhamdulillah diberikan waktu oleh Allah.
Bercuti selama seminggu, sayang sekali kalau tak mencoret sesuatu..
Masih di Bandung, jelous dgn teman2 yg pulang ke Malaysia..
Rindu sangat family..tambah2 bila tahu ada family gathering & melihat gambar anak buah saya yg comel tu. Putra & 'Uzma..


Ketika Usrah Bertasbih, Kenangan terindah



Teringat pertama kali di beri mandat membawa usrah di bumi Jatinangor ni..

Bersama Kak Khairi. Di kenalkan dengan adik2 comel & nakal.

Izzah, Duha, Sya, Illy dan Mawaddah..

Sejujurnya, sangat sayang kumpulan usrah ni..

Usrah yang saya beri nama Khaulah Al-Azwar..

Sempena nama seorang serikandi Islam yg sangat berani & penuh semangat..

Setelah Kak Khairi melangkah ke tahun 4, tinggal la saya sendirian menjaga adik2 nakal ni.hehe.


Sekarang, kami mungkin susah untuk berkumpul lagi..

Setelah kumpulan2 usrah muslimat di sini dirombak kembali, sebagai usaha untuk lebih sistematik. Saya mendapat adik2 usrah baru, mereka juga mendapat kakak naqibah baru. Yang pasti, kalian tetap adik akak..akak masih sayang kalian..huhu. Walaupun hanya Duha yg tetap jadi adik usrah untuk kumpulan baru ni, itu pun sebab dia tak nak sangat berpisah dgn kakak dia yg tersayang ni.hehe..peace Duha (^^)v


Kali terakhir kita berkumpul, berusrah, makan2..pada tanggal 5 Disember 2010.

Kat rumah Sya di Puri Indah..

Antara kenangan yang tak dapat dilupakan..


Sya sebagai MC yg bertauliah..merangkap tuan rumah, menu yg dibuat ialah air cocktail..sedap.

Izzah yg sepatutnya membentangkan akhbar islami..tapi dia tak sempat cari, at last dia ganti dgn video yg dibuat sendiri..sangat bermakna dear:) Dan Menu yg sempat dicarinya adalah ais krim..

Duha sebagai pentazkirah tentang kerendahan hati & berkongsi menu dengan Illy, bawa fries crispy..

Mawaddah sebagai ketua kumpulan, yg dah membahagikan menu2..dan paling special..mee bandung buatan sendiri yg sanggup di bawa naik turun angkot..sangatt sedap..sampai sekarang rasa lagi.hehe..

Illy sebagai pembentang hadis pilihannya tentang lelaki soleh & wanita solehah..

Akak pula hanya sebagai tetamu vvip membawa kek untuk hari jadi 5 orang untuk 1 tahun ni..hehe.maaf sangat2..itu je yang sempat bawa :)


Harap pertemuan kita bukan setakat itu..ye la, masing2 masih di Jatinangor. Harapnya, dengan ikatan ukhuwah yg dibina ini sampai ke syurga..:) walau kita dah balik Malaysia nanti, dah kerja, beranak pinak..kita tetap saling bertemu. Ok? Yang pasti, ingat pesanan akak, kalau sape2 nak kahwin tu, tunjuk kat akak dulu calonnya. Kalau akak setuju, baru boleh teruskan. Kalau tak, tak boleh.hehe..


Segala kenangan kita..

Dari awal pertemuan, di As-Syifa..

Di Bale,rumah kak khairi, rumah akakm, FK, Paparon Jatos, BGG & rumah Sya, harap tak dilupakan.

Maafkan segala kekurangan akak. Kalau akak kurang memberi apa yg kalian perlukan, kurang bertemu atau bertanya kabar atau masalah..maafkan ye. tapi, akak dah cuba buat yg terbaik utk kita. Untuk ukhuwah kita. Moga ada manfaatnya untuk kalian, jua menjadi bekal untuk kita ke SANA kelak.


Kena ingat..sebuah kumpulan usrah tu terdiri dari naqibah dan anak buah..dua2 berperanan untuk menghidupkan usrah tu. Dua2 berperanan saling memberi manfaat buat yg lain..bukan hanya sebelah pihak. Saling memerlukan, simbiosis. Tak kisahla kita dengan usrah mana sekarang. Rukunnya tetap sama. Taaruf, Tafahum, Takaful..Saling mengenal, saling memahami, saling membantu..dlm segalanya.


Jadi, secara tak langsung, dari usrah yg kecil ni, kalian dah bagi banyak perkongsian untuk akak jugak. Dari tazkirah korang..sampai la gosip korang. Terima kasih banyak2. InsyaAllah segalanya ada manfaat.hehe..^^ [gurau je]


Ini petikan dari video yg Izzah buat..[tak boleh di publish di sini]


"Ingat lagi tak masa kita mula2 jumpa dulu?

Ada Mawaddah, cik ketua kita yg cakap ala-ala budak hip-hop yg suka senyum..

Ada Sya yg vogue yg sentiasa semangat bila bercerita..

Cik Duha yg awal2 lagi kita dah tau die ni peramah..

Inche Illy rocker yg pandai berpuitis..

Izzah yg mula2 korang ingat budak pendiam..komen2..

And last but not least, Kak Emang yg asik kena buli dengan Adik2 tadi..^(muahahaha)^"


[dgn lagu latar, Untukmu Teman & Sebiru hari ini dan gambar latar picnic di BGG dan lain2..huhu]


"Sebiru hari ini, birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hati kita, bersama di sini
Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah

Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah
Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini"

[Sebiru Hari ini : Edcoustic]


Itulah kenangan..

Moga pertemuan kita kerana Allah, Berpisah kita jua kerana Allah.

Ukhuwah itu indah andai bertemu & berpisah kerana Allah..

Bertemu kita tak akan jemu..Berpisah kita tak akan gelisah..

InsyaAllah :)


Semoga kita semua terus semangat mencari redhaNya.

Di mana jua kita berada, biarlah kita menjadi orang yg bermanfaat untuk sekeliling kita.

Jangan berhenti berusrah. Seperti kata2 seorang murabbi, "Usrah itu sampai mati!"

Jangan liat melangkah ke usrah, kerana usrah itu syurga kita di sini.

Jangan lelah memberi, kerana ia mahar untuk ke syurga..



Mencontohi Khaulah Al-Azwar, Bidadari Besi


Ingat lagi cerita Khaulah Al-Azwar? Nama ini bukan saja2..tapi terselit harapan.

Sya, cuba ceritakan balik…:D teringat Sya bercerita dulu..ingat sampai sekarang..

Khaulah Al-Azwar - seorang serikandi yg juga diberi gelaran 'Bidadari Besi'

Nama indah seiring peribadi. Seorang yg tangkas, berani & penuh semangat memastikan kemenangan Islam.


Wanita yg hidup pada zaman para sahabat. Adik kepada Zirar Al-Azwar. Handal dlm peperangan.

Mempunyai Skill dan teknik berperang yg diwarisi oleh ayah mereka. Mahir berpedang dan berkuda.


Serikandi Khaulah terlibat dalam beberapa peperangan, Perang Yarmouk dan yang paling masyhur, semasa peperangan tentera muslimin menyelamatkan Zirar (abangnya) yg ditawan Rom.

Dari jauh pihak umat Islam yg diketuai Khalid Al-Walid dan musuh melihat satu kelibat meluncur laju dgn kudanya..

Serba hitam, berserban hijau, skarfnya sebagai topeng.

Terus meluru ke arah musuh, dengan tangkasnya bertempur dan menjatuhkan seorang demi seorang musuh islam sewaktu tentera Islam sudah kepenatan.

Sehinggakan panglima perang sebelum skuad Khalid tiba berkata, "dia berlawan seperti Khalid,tapi jelas, dia bukanlah Khalid..!"


Setelah melihat kejadian itu, tentera Muslim bangkit semangat & terus berjuang.

Dan akhirnya, setelah itu didedahkan identitinya..betapa terkejutnya tentera muslim melihat dia adalah seorang wanita sehingga ada yg mengatakan, Khalid Al-walid hampir terjatuh dari kudanya bila mengetahui hal itu..

Akhirnya mereka berjaya bebaskan Zirar di operasi berikutnya, di Gaza, Palestin.


Cerita berikutnya, ketika Khaulah & mujahidah2 lain ditawan dlm Perang Sahura.

Mereka dikurung beberapa hari. Tapi, jiwa Khaulah sentiasa hidup & tak pernah berputus asa.Dia beri kata2 semangat kepada yg lain supaya tidak lemah semangat dan tidak akur kepada kehendak musuh. Mereka bangkit kerana sedar, syahid itu lebih baik dari menjadi hamba musuh islam. Akhirnya mereka ramai2 menentang pengawal2 di samping doa yg tak putus2..dengan takbir & keyakinan datangnya pertolongan Allah, akhirnya mereka berjaya lepaskan diri..


Itulah secara ringkas, peringatan untuk kita..moga semangat, kekuatan, keberanian Khaulah Al-Azwar mengalir dalam tubuh kita..jadilah kita seorang yg sentiasa menebar semangat dan manfaat bg org lain.ameen~


Usrah Kita, Syurga Dunia


Usrah adalah tempatnya membina jiwa2 insan yg ditarbiyah dengan sentuhan Allah..

Tempatnya di mana malaikat2 turut bersama menyaksikan..

Usrah adalah taman indah untuk menumbuhkan bunga2 ukhuwah (persaudaraan) dan mahabbah (kasih sayang).

Usrah ini taman syurga..tarbiyah ini akan membawa kita ke syurga..


Bagaimana tarbiyah Rasulullah yg sgt berkesan di zaman para sahabat..sehingga Islam dapat bertahan dan tersebar hingga ke hari ini walau tanpa jasadnya..

Betapa empati yg disalurkan dari Rasulullah, membuat semua merasa dihargai..


Kerana usrah, betapa ramai sahabat yg menjadi seperti magnet utk menarik orang sekeliling ke arah kebaikan..

Kerana usrah, ramai sahabat yg sanggup bersusah payah untuk mendapatkan secebis ilmu dari sang Rasul Saw..

Kerana usrah, menguatkan ruhiyah para sahabat untuk berdamping dengannya di syurga kelak..

Kerana usrah, Islam kini kita rasai..


Seperti lafaz murabbi agung, Rasulullah Saw


"Tidaklah sebuah kaum berkumpul di salah satu rumah dari rumah2 Allah, yang dibacakan di dalamnya kitab2 Allah & mempelajarinya dia antara mereka, kecuali akan diturunkan kepada mereka ketenangan dan dilimpahkan kpd mereka rahmat, dan mereka dikelilingi malaikat serta Allah menyebut-nyebut mereka kepada makhluk di sisiNya. Dan siapa yg lambat amalnya, hal itu tidak akan dipercepat oleh nasabnya.."

[HR Muslim]


Semoga ukhuwah dan cinta ini membawa kita ke jannah..


"CintaKu mesti, bagi org2 yg saling mencintai kerana Aku,

CintaKu mesti, bagi org2 yg bersilaturrahim kerana Aku,

CintaKu mesti, bagi org2 yg saling menasihati kerana Aku,

CintaKu mesti, bagi org2 yg saling mengunjungi kerana Aku,

CintaKu mesti, bagi org2 yg saling memberi kerana Aku.."

[Hadis Qudsi]


Indah bukan? Apa lagi yg lebih utama dan berharga melainkan mendapat Cinta dari Pemilik Cinta yg Maha Agung? :)


Uhibbukum fillah, Abadan Abada..syurga dunia yg akan membawa ke syurga SANA. InsyaAllah~


Istimewa buat adindaku :

Khairunnisa', Illyyinna, Izzah Fasihah, Mawaddah & Duha..:)

Semoga dirimu menjadi serikandi hebat yg solehah lagi muslehah~ameen




"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

23 December 2010

.:Ukhti (Saudariku):.


Ukhti
Hari ini aku berdiri
Menggenggam bara api
Di hadapanmu ya ukhti
Disaksikan Ilahi Rabbi


Ukhti
Engkau dan aku sama berdiri
Menjunjung titah Ilahi
Memimpin umat ke jalan selamat
Jalan Islam yang penuh rahmat
Beribadat kepada Allah jadi matlamat
Mentaati perintah-Nya, menjauhi maksiat


Ukhti
Engkau dan aku sama berdiri
Menjulang kitab suci
Ayat-ayatnya difahami dan di hayati
Menegakkan Syari’ah di dalam diri
Kelak kan berdaulat di persada bumi


Ukhti
Engkau dan aku sama berdiri
Mendakap Sunnah Nabi
Mengangkat wanita setaraf lelaki
Nyawa, harta dan maruah dilindungi
Keluarga diperkasa, masyarakat disantuni


Ukhti
Hari ini kita sama berdiri
Mengikat satu janji
Memantapkan saf
Memimpin ummah
Mendaulatkan Syari’ah


~*~*~*~*~


Ukhtuki fillah
KakMaznah
13 Muharram 1432
19 December 2010 



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

03 December 2010

.:Tetaplah di Jalan CINTA~!:.

    Assalamu'alaikum wbt..
    Moga semua sihat & ceria selalu ^_^
    Lama tak update blog. Rindu menjengah..
    Saya cuba luangkan sedikit masa untuk ini, moga bermanfaat.

    Sibuk.

    Tipu kalau saya mengatakan saya tak sibuk..
    Sebagai pelajar perubatan tahun ke-4 yg kuliah,tutorial,lab, skill lab menjadi rutin..
    Ketika masing2 sedang bergelumang dgn thesis, chapter 1, 2, 3 harus diselesaikan sebelum 17 Disember. Proposal presentation pada 20 Dis hingga awal Januari.
    'Kami' semakin sibuk..bila memikirkan sistem D & T di bumi Jatinangor..

    'Kami' merujuk kepada, saya & sahabat2 seperjuangan.
    D & T adalah dakwah & tarbiyah.


    Dakwah & Tarbiyah.

    Perkataan yg dulunya asing bagi saya. Dakwah mungkin tahu. Bila dengar, automatik keluar di kepala, BERAT.

    Tarbiyah. Masa di kolej baru tahu apa itu tarbiyah. Tak pasti dengar dari mana..yang pasti ianya juga BERAT.

    Kenapa rasa berat? kerana ia soal tanggungjawab.

    Kalau rasa berat, kenapa melibatkan diri dgnnya?

    Sebab, saya MAHU.

    Setiap kali saya dihantar Allah ke medan2 ilmu, dari sekolah, matriks, kolej hingga ke universiti, saya akan mencarinya. Kenapa? pada mulanya hanya kerana saya mahu menjaga diri saya. Saya takut saya tersasar, jadi saya masuk persatuan2, saya terima segala amanah/jawatan yg diberi. Saya harap, ia adalah perisai untuk saya menghadapi cabaran dunia kini.

    Kemudian, setelah berapa tahun bersama D&T, mungkin saya sudah mengenalnya, memahaminya sedikit. Kini, bukan lagi hanya untuk saya. Saya fikir untuk SEMUA. Saya punya tanggungjawab untuk semua. Kerana SEMUA itu adalah KITA. KITA adalah SATU. ISLAM.

    Ini baru diuji sedikit. Ketika sedang sibuk menyusun, mengorban masa & tenaga, mahu sistem tarbiyah menjadi sistematik, tiba2 diuji Allah, seorang demi seorang yg merupakan harapan pengembleng tenaga dlm tarbiyah ini mengundur diri.


    "Salam, saya nak undur diri dari menjadi naqibah. Saya ada alasan sendiri. Maaf."

    "Salam, kak. Saya rasa tak mampu nak bawa usrah. Saya nak quit. Saya dah fikir masak2. Maaf ye sebab tiba2.."


    Tahukah kalian kata2 itu sangat menusuk kalbu?
    Saya sedih. Perkataan 'maaf' itu sepatutnya bukan dituturkan pada saya.
    Tapi pada Allah. Allah memberi kepercayaan pada kalian, dan dengan mudah kalian menolaknya, kerana mengatakan kalian tidak mampu? kalian tidak mahu?
    Fikirlah..fikir bukan kerana saya sedih, tapi kerana Allah.

    Saya maafkan kalian. Saya tak tahu apa status kalian dengan Allah..
    Saya maafkan kalian yg menambah kerja saya, harus mencari pengganti, memadam nama anda dari senarai nama, print semula kertas, otak bekerja memikirkan hal kamu, emosi tak tentu risau jika ada lagi seperti kalian dan segala kerja lain..Saya maafkan itu.

    Tapi saya tak maafkan kamu sebab kamu kecewakan Allah.
    Setelah kita bersaksi DIA adalah Tuhan semenjak di alam ruh,
    Setelah kita diberi nyawa, penciptaan sempurna, akal yang sihat,
    Setelah segala makhluk diperintah sujud kepada kita,
    Setelah pelbagai nikmat dan kelebihan diberi ke atas kita..
    Bukankah ia dinamakan kufur nikmat?

    Entah bila kematian datang..
    Adakah tugas kita sudah langsai?
    Cukupkah rantaian pahala kita untuk simpanan di SANA kelak?

    Hanya mampu berdoa, moga Allah bukakan kembali hati kalian untuk bersama2 kembali di jalan KITA ini. Moga Allah memanggilmu kembali. Ameen.


    Jalan KITA, Jalan CINTA



    Jalan ini jalan cinta..
    Takkan dibiar santai selagi cinta tidak diuji..

    Surah Hud ayat 112. Tahu tak, Rasulullah sampai beruban kerana ayat itu?

    Fastaqim kama umirta!
    “Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar sebagaimana yang diperintahkan kepada kamu.”

    Fastaqim! Semuanya tentang nilai ISTIQAMAH.
    Betapa beratnya nilai istiqamah, sehingga Rasulullah juga merasakan susah.
    Yang berat itulah yg penting. Yang berat itulah yg perlu. Yang berat itulah cabaran.
    Bukan untuk calang2 orang, secara mudah, bukan untuk orang MANJA.

    Sampai Rasulullah sendiri bersabda, "Beristiqamahlah dan kamu tidak akan sampai pada hakikat istiqamah."

    Betapa hebat tarbiyah Rasulullah kepada para sahabat.
    Terlakar dalam sejarah Islam.
    Abu Talhah yang menjadikan ayat Allah sebagai solusi tika diri dalam delima,

    “Keluarlah sama ada kamu dalam keadaan ringan mahupun berat.”
    [Taubah: 41]

    Mahalnya mahar ISTIQAMAH.
    Maharnya adalah SYURGA.

    Seringnya lidah Rasulullah menuturkan ISTIQAMAH.
    Batapa ia sulit, dan perlukan mujahadah.

    Katakanlah, “Aku beriman kepada Allah, kemudian istiqamahlah!”

    Itu pesanan nabi. Itu yang ditutur tika sahabat meminta suatu ucapan tentang Islam yg takkan didapati dari orang lain.

    Ringkas. Padat.
    Meliputi seluruhnya Islam.
    Istiqamah yg dibangunkan atas keimanan.

    IMAN yg merupakan amalan HATI.
    ISTIQAMAH yg merupakan amalan PERBUATAN. Walau ada secebis amalan hati.

    Syaratnya:

    LILLAH (Kerana Allah)
    MA'ALLAH (Bersama Allah)
    ILALLAH (Kepada Allah)

    Bagi seorang pejuang, walaupun tubuhnya dikelilingi keletihan & kesakitan, jasadnya dikoyak oleh bebanan dakwah, namun iman di hatinya tetap memancarkan cinta dan mengajak kita untuk terus berlari..

    Teruslah bergerak, hingga keletihan itu penat mengikuti kita.
    Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejar kita.
    Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersama kita.
    Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu lemah menyertai kita.
    Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemani kita.

    Beban kita berat,
    Jumlah kita sedikit,
    Musuh kita banyak.
    Eratkan ikatan kita, abadikan cinta kita.

    Tetaplah di jalan ini sahabatku.
    Ku kasihi dirimu kerana Allah, tiada yg lain.
    Moga Allah tetapkan hati kita dalam agama & ketaatan padaNYA, ameen.

    ~~~~~~~~~~~

    "RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
    Al-Faqirah iLa Allah
    .:'abid sakina:.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...