13 November 2010

.:Ukhuwah,Benci dan Cinta:.


Orang kata, "indahnya ukhuwah itu.."
Ditambah pula..
"..andai bertemu & berpisah kerana Allah"
Aku berfikir..indah benarkah ia?

Tika hati terluka lara
saat benci menguasai sukma
sejuta kebaikan lalu ditelan maya
satu kesalahan mu menjadi sisa


Ukhuwah kita ini kerana apa?
hati kita ini kurniaan siapa?
kata-kata mu juga dari mulut siapa?
adakah dgn pinjaman ini niatmu sengaja?

Mudahnya menutur maaf
mudah juga memberi maaf
bila hati sudah redha memaaf
tapi masih berbekas, walau sudah memaaf..

sepertinya sakit benar..
sepertinya tidak merelakan..

Ku renung dalam2 ayat itu..

"bencilah kesalahannya,
tapi jangan kau benci orangnya."

Mampukah aku?
berbuat begitu pada saudaraku, keluargaku,
temanku,sahabatku & pada setiap yg ku cinta?
Saat mereka 'ter' khilaf,
adakah kemaafanku redha mengiringi kesalahan mereka?

tapi, demi sebuah ukhuwah & cinta
akan aku perjuangkan
kerana Allah yang menjadi saksinya

kerana pada setiap diri itu
yang ku benci hanya khilafnya
tetap cinta pada pelakunya
yang ku sakit hanya pada katanya
tetap sayang pada pelakunya

Ku lihat kata2 As-Syafi'i
"Aku mencintai orang2 soleh.."

diteruskan dengan titisan jernih air mata
"..meski aku bukan dari bahagian mereka,
dan aku membenci para pemaksiatNya,
meski aku tak berbeza dari mereka.."

Insan hebat berkata begitu
namun, aku ingin menjadi lebih hebat
kerana Allah yang menjadi saksinya
dalam tiap ikatan ukhuwah kita

"kerana tiap yang beriman itu tetaplah rembulan,
memiliki sisi yang kelam
yang tak pernah ingin dilihat sesiapa pun,
maka cukuplah bagiku memandang sang bulan
pada sisi indah yang menghadap ke bumi.."

Indahnya pada selalu memberi..
Indahnya pada sesekali merasai..
Kedua itu adalah saling..
bukanlah asing2..
seperti sang rembulan
yang kadang harus menggerhanai matahari..

Maafkanlah..
Leraikanlah..
Redhailah..
hidup ini terlalu singkat utk membenci..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

['Abid Sakina]
Jantinangor, Bandung, 1316 pm
gubahan 'dalam dekapan ukhuwah'





"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

11 .:KoMeN:.:

Anonymous said...

sukanye...
best.. mohon izin nk pinjam ayat dlm rangkap terakhir

nurul88 said...

to anonymous:

terima ksh..
silakan..:)
tp ni siapa ye?

haNim said...

nice post.. ;)

nurul88 said...

to hanim:

terima kasih..
moga bermanfaat:)

duha said...

:)

nurul88 said...

to duha:

:) :) :) back..hehe

rianazhan said...

salam aiman, mohon sahre link awk :)

nurul88 said...

to rianazhan:

wslm..
silakan..:)
sape ni...?sory x dpt cam nama..hehe

Hazlin Baharudin said...

assalamualaikum...
entry yang bermakna...

"bencilah kesalahannya,
tapi jangan kau benci orangnya."

tp perasaan benci selalu hadir bila terkenangkan kesalahan yang dilakukan.. Wat to do...?

nurul88 said...

w'salam wbt..
terima kasih..

mmg selalu mcm tu..bila org sakitkan kita, kita benci dia..tambah2 bila ingat kesalahan dia..

tapi,semua berbalik pd diri kita.sama ada nak terus dalam kemarahan n kebencian, atau kita lupakan je..leraikan..benci salah dia je,jgn benci org.anggap kesalahan tu bkn dari dia..

klu benci2..kita yg sakit kan? asyik fikir je..
kalai kita lupakan..xde ape yg kita nak benci & fikir..kan bagus.tenang sikit rasa..:)

the point is : forgive & forget

Hazlin Baharudin said...

yup.. membenci menyakitkan, menyanyangi juga menyakitkan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...