04 August 2010

.:Tribute buat Nendaku,Tok Zah:.


Jam 12.46 pm(1.46 waktu Malaysia) tadi saya menerima satu mesej dari Kakak..


"salamun'alaik,baru jap tadi Pak Su telefon yg Tok Zah dah meninggal..tolong doakan agar roh Azizah bt Wan Esah(nama tok utk solat jenazah) dicucuri rahmah.."


Terkedu sebentar. Berapa saat kemudian, air mata bercucuran..


"Tok Zah.."


Seperti tak percaya. Saya membalas mesej kakak, "Ws.Kak..betul ke ni? Tok Zah?"


Mesej tak dibalas..saya terus telefon kakak di Malaysia..kakak menjawab betul..suaranya seperti sedang menangis..saya tak mampu meneruskan perbualan.Biarlah masing2 mengambil masa utk menerima berita ini..pasti kakak lebih sedih sebab dari kecil dia rapat dgn arwah tok..


Hari ini, saya sendiri merasa tidak sihat..mungkin disebabkan cuaca dingin.semalam cuma selesema..tadi pagi, terasa panas badan. Demam,tapi tak teruk. Panadol telah ditelan..minyak di sapu di kepala yang masih berdenyut. Tak sangka rupanya ada berita sedih hari ini..

Setelah solat zohor, badan terus merasa letih..terkenang saat bersama Tok Zah dulu. Tertidur dalam keadaan mata yg masih basah..


Jam 4 terbangun,menggagahkan diri utk bangun solat asar. Alhamdulillah, panas dah berkurang, kesedihan juga berkurang. Redha.


Terlihat mesej forward dari abah pula..dalam hati berbisik, pasti ummi lebih merasa sedih sekarang..kehilangan bonda tersayang..


"salam, jam 1.25pm tadi,Mak Mertua saya dah meninggal dunia, tolong doakan agar roh Pn Azizah bt Wan Esah(nama tok,utk solat jenazah) dicucuri rahmah. Jenazah akan dimandi & dikafankan di hospital BM & dibawa ke rumah Permatang Pasir, sebelah SK Permatang Pasir sekitar jam 5 ptg. Dikebumikan di Masjid Pmtg Pasir ,Pmtg Pauh selepas solat jemaah Maghrib.T.kasih"


Mesej dari abah, menandakan abah forward mesej ini kepada semua..

Ku berdoa,moga semuanya berjalan lancar..moga keluarga di sana tabah & tenang dgn pemergian Tok..


Sedikit terkilan kerana sudah lama tidak menghubungi tok selama berada di Bandung. Baru-baru ni, ummi & abah ada maklumkan tok masuk wad, disebabkan sakit tok (Colon cancer stage 4). Dah tenat..baru ingat nak menjenguk tok bila pulang Malaysia raya nanti..Allah lebih sayangkan tok..maafkan Aiman tok..:(


Setiap yg bernyawa pasti akan merasai mati..


Pasti tok & doktor sudah berjuang sehabis mampu menghilangkan kesakitan tu..tapi, usaha manusia takkan sesekali mampu mengatasi kehendak Pencipta.


Ajal & maut itu di luar pengetahuan kita..takkan dilengahkan walau sedetik Cuma..Allahu Akbar..kami hanya hambaMu yang dhaif..ampunkanlah dosa2 kami ya Rabb. Terasa gentar dengan peringatan dariMu,


"dan bagi tiap2 umat ada tempoh(yg telah ditetapkan),maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka kemudiankan walau sesaat pun & tidak dapat mereka dahulukan.."

[Al-A'raf,18:34]


Apabila tiada..baru kita terkenangkan..saat dulu bersama. Semalam baru saja saya melihat gambar2 famili..rindu..ada gambar2 tok juga..


Tok seorang nenek yang baik..sangat prihatin tentang anak cucu nya. Pantang membuat perkara tak elok..pasti di tegur..di marah..dulu kecil2 sangat takut kalau ke rumah tok..tapi, bila dah besar..tahu, tok marah sebab sayang..nak cucunya jadi orang baik,taat Allah & rasul,berbudi bahasa..


Bila di rumah tok kecil2 dulu, semua adik-beradik kena bangun awal. Solat subuh..kadang2 tak boleh tidur balik,kena mengaji. Tu antara didikan tok..tahu,tidur setelah subuh tu tak elok.Tapi,selalu jugak buat.

Tok mengajar kami mengaji..kadang2 baca kitab2 jawi tok..kitab2 zikir..bila dah cerah, tok mandikan kami adik beradik..dari Along, sampai Acu.Kami 7 beradik dimandikan..


Bila dah besar sikit,pernah tok nak mandikan lagi, tapi pelan2 bagitau tok..

"taknak..segan.dah besar..dah boleh mandi sendiri.." [senyum bila teringatkan..]


Tok ajar tentang solat,mengaji dan adab-adab..adab dengan orang tua..adab ketika makan..dan macam2..

Bila lalu depan atau belakang orang, kena bongkokkan badan..cakap tumpang lalu..

Bila makan..masa mengunyah makanan, jangan bagi bunyi..

Setiap kali nak makan,mesti tok sediakan pinggan tulang..biar nampak bersih..

Tok ajar cara-cara lipat kain dgn kemas..segalanya ada caranya..

Rumah tok bersih..rapi..selalu nampak tok tak tidur sebab kemas rumah..

Banyak lagi teguran2 tok yang sememangnya berguna..walau dulu selalu meradang bila asyik kena tegur..tapi,tahu..semua tu untuk mendidik..terima kasih tok..


Bila dah semakin besar..umur tok pula semakin meningkat..kesihatan pun kurang baik..saya dah jauh di Bandung..maafkan Aiman tok..tak dapat balik waktu saat2 terakhir tok..tapi,insyaAllah,Aiman sentiasa akan doakan tok..kami semua akan doakan tok.Moga sedekah pahala & doa dari kami nanti,membahagiakan tok di sana..


Kami akan merindukan tok..teguran, ajaran, tips2, masakan, segala2nya akan dirindui..

Raya nanti, tiada lagi rendang & kari tok yg sedap…:( sedih tak dapat belajar dari tok lagi..


Al-fatihah buat nendaku,Allahyarhamah Azizah bt Wan Esah..Moga ruhnya tenang kembali ke pangkuan Ilahi & digolongkan dalam orang2 yg bertaqwa dan dinaungi rahmahNya..ameen ya Rabb~


Moga keluarga di sana (Abah Ummi & keluarga ,Pak lang,Pak Cik Shimi & keluarga, Pak Su Ded & keluarga) tabah & tenang menghadapi pemergian tok..moga doa dari anak yg soleh/ah menerangi & menemani arwah tok di sana..ameen~



Tok Zah..

Tok Zah & Tok Wan Husein..gambar di ambil semasa konvokesyen Pak Su Ded di UKM

Duduk di sebelah Tok Zah..nak pegi kenduri..warna kegemaran tok ialah Biru.hampir semua bajunya warna biru..

Ada juga gambar bersama Tok Zah utk kenang-kenangan..

Raya terakhir (tahun lepas) bersama Tok Zah..bersama anak,menantu & cucu..

Ummi & Abah bawa Tok Zah berjalan ke Genting Highland selepas pembedahan (beberapa bulan yg lalu) utk hiburkan hati..Allah lebih menyayangi Tok..


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

10 .:KoMeN:.:

Ckin Kembaq said...

akak ni sepupu kpd kak nurul asmaa' ka?..dia keja kat pejabat daerah bm kan...sy knal ngan dia.,.

nurul88 said...

ckin kembaq:

salam..t.kasih sudi singgah.tak..akak ni adik kpd kak asmaa'..mcmana bleh kenal n sampai sini? salam kenal dr akk..

Ckin Kembaq said...

wkmslm..oh..kebetulan kwn ckin ni buka blog akak..and dia ckp ada nenek akak ni meninggal smlm..then gtau kt depa yg akak nurul tu pun nenek meniggal smlm...pastu try check tgk..btul la ..kat permtang pasir kan..tadi depa dah check nama ayah kak nurul,mmg btul la ..bt ismail..hehe tak sgka leh knal kat cni..sabar ye akak..

nurul88 said...

owh..hehe.aah..dia mmg kakak akak.kecik je dunia..:) insyaAllah.tq ye..rajin2 singgah lg..

Ckin Kembaq said...

insyaAllah akak..wahh..akak dpt blajar kat luar ngara..msti best..hehe blajar d tmpt org..akk pun mai la singgah blog ckin..

nurul88 said...

hehe.insyaAllah.tadi dh singgah..cuma x letak jejak je lg..:))

abidzahida said...

eh?ckin jumpa blog adik akak?menarik ni...^^

Ckin Kembaq said...

yup..hehe mungkin Allah nak temukan kat blogger kan?..heheh

nurul88 said...

abidzahida:

xtaula cmna ckin leh jmpa..dunia tanpa sempadan sungguh..walau dipisah laut hindi..ecewah..baru nak mai komen..ish3

Ckin Kembaq said...

hehe..adik kakak dah mai nih..ngehehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...