26 August 2010

.:Ramadhan: Di Pertengahan Sinarmu~:.


Alhamdulillah, syukur masih diizinkan Allah untuk menulis..
Ku melihat kalendar.."sudah 16 Ramadhan..".Pantas masa berlalu..

Seawal Ramadhan tiba, saya & sahabat2 melakukan rutin solat tarawih di masjid sebelah rumah, Masjid Nurul Iman. Pada 1 Ramadhan, penuh..sangat penuh.sehingga jemaah terpaksa solat di kaki lima masjid. Semangat menyambut bulan mulia ini..
Sehingga Ramadhan ke-10, mula melihat perubahan..semakin sedikit jemaah yg solat di situ..
Hati tertanya2.."Ke mana mereka? Ke masjid lainkah? Atau..sudah tidak di masjid..erm"

Seawal bulan mulia ini hadir..kita menyambutnya dengan ramah..
"Marhaban ya Ramadhan" (Selamat datang Ramadhan), bagai menyambut kekasih nan mulia.
Bulan di mana terhimpunnya pelbagai tawaran istimewa dari Al-Khaliq.

Bulan taubat dan keredhaan..
Bulan perbaikan dan iman..
Bulan sedekah dan ihsan..
Bulan pengampunan dari Ar-Rahman..
Bulan berhiasnya Ar-Rayyan (syurga)..
Bulan dibelenggunya syaitan..
Bulan di dlmnya dihembuskan ruh, kerana ia lah bln kemenangan..


Puasa Lahir & Batin..


Lower your eyes, dont fight, conserve ur tongue, help poor people, pray, read the holy quran, smile..

Bergembiralah orang yg berpuasa di dalamnya.
PUASA yg bukan sekadar menahan lapar & dahaga..
Bukan juga sekadar berkisar antara sah & batal..
Kita tak mahu Ramadhan hanya ada 'rutin' biasa..
Tapi kita mahu ada rutin yg luar biasa..
Bukan sekadar sahur,berbuka,tarawikh..esoknya,diulang lagi…
Mahukah kita? Adakah dgn itu kita akan peroleh taqwa dariNya?

"Berapa banyak org berpuasa hanya mendapatkan lapar & dahaga..dan berapa byk org yg mendirikan ibadah di malam hari,hanya mendapatkan lelah berjaga sahaja.."
[HR Nasa'i]

Jangan puasa kita sia-sia..jgn segalanya sia-sia..kerana kita tidak berpuasa lahir & batin~!

Hati berpuasa dari lintasan perkara2 maksiat & sangkaan2 buruk..
Mata berpuasa dari melihat yg haram, tunduk takut pada Yg Maha Kuasa,selamat dari dosa.
Telinga berpuasa dari mendengar fitnah,ghibah,khianat,lagu yg lagho..ia diam,mendengar zikir & ayat al-karim.
Lisan berpuasa dari kata2 kotor & kalimah keji..ia sedekahkan kalimah toyyibah (kata2 baik),memberi senyuman..
Tangan berpuasa dari menyakiti sesama,menghilangkan kerosakan,membantu & memberi,menulis & berbagi makna..
Kaki berpuasa dari menuju yg haram, maka tiada jalan menuju dosa..



Bersihkan diri di sungai Ramadhan..

Di sungai Ramadhan ini..
Bersih, dingin, tenang dan damai..
Inilah masanya wahai pelaku dosa & maksiat..
Saatnya kita membersihkan jiwa & jasad dari dosa & noda..
Menghilangkan noda2 hitam yg menyelaputi hati..


Sungai Desa Bodas, 27 julai 2010

Ibnu Abbas berkata,
"Kemaksiatan adalah kegelapan di dlm hati & rona hitam di wajah, kemarahan di dlm hati manusia dan kesempitan di dlm rezeki.."

Yang akan menghilangkannya, hanyalah dgn taubat & ketaatanmu~!

Ibnu Abbas r.a berkata lg,

"Ketaatan adalah cahaya di wajah,putih di dlm hati,kecintaan di dlm hati manusia dan kelapangan di dlm rezeki. Barangsiapa menginginkan kekuatan, kenyamanan hati, kebahagiaan di dunia & akhirat dan kecerdasan,kefahaman serta cahaya..hendaklah ia taat kpd Allah & meninggalkan maksiat.."

Di sinilah tempat kita berlumba..berlumba melakukan ketaatan.Kerana hadiahnya sangat bermakna..
"..agar kamu ber TAQWA"[2: 183], ayat penutup disyariatkan puasa.

Di sinilah tempat kita melepaskan pakaian maksiat, dan memakai pakaian hambaNya bersama redhaNya..kita tak mungkin dapat menjejaki syurga Allah, melainkan dgn redhaNya..hanya redha Allah~!

Kerana di sungai Ramadhan ini akan menghapuskan dosa kita yg lalu..
Segala2nya hanya untuk "keampunan" dariNya..bukankah itu harapan terbesar seorang hamba yg sering lalai & melakukan dosa di hadapan Tuhannya?
Inilah bulan 'maghfirah' kerana sifatNya yg rahmah..

Orang2 soleh dahulu,bila memasuki bulan ramadhan,mereka perbanyakkan bacaan Al-Quran dan zikir..
Mereka kenakan pakaian taubat & istighfar..
Kerana selama ini mereka tahu, tangan kemaksiatan telah mencarik-carik pakaian mereka selama ini..
Maka,inilah bulan pertolongan utk hati yg telah ditarik oleh dosa..



Peperangan dan Kemenangan..

Bulan ini adalah bulan bertemunya 1 pasukan..
Pasukan dari Ar-Rahman & dari syaitan..
Peperangan Badar Kubra dimana keimanan diberatkan timbangan oleh Allah..
Tertakluknya Makkah dengan Islam, berhala dihancurkan,panji2 tauhid diagungkan,halal & haram dihormati..
Kemenangan wira Islam melakar sejarah, Salahuddin Al-Ayyubi yg gemilang, saat kalimat tauhid berkibar megah,bendera salib menjadi yatim…Allahu Akbar~!

Bukankah kita juga harus bangun berperang?

Berjihadlah, berperanglah di bulan ini..berperang dengan syahwat, nafsu yg sering tidak puas..
Di sinilah yg menguji kekuatan kita,siapa yg akan menang melawan nafsunya..
Apabila tiba Syawal, adakah itu hari kemenangan kita, atau sekadar menumpang kemenangan?
Kita yg akan menjawabnya nanti..
Masih ada masa utk kita mencapai kemenangan itu.

Hormatilah Ramadhan..
Pelihara lisanmu..
Tiada ghibah(mengumpat), tiada namimah (mangadu domba), tiada kata2 kotor kedengaran,tiada caci maki..
Yang ada hanya zikir & istighfar..
Cukuplah puasa sebagai perisaimu..
Cukuplah kalimah " Aku sedang berpuasa" menjadi balasan org yg mengajakmu bergaduh..
Cukuplah kalimah itu menjadi penahan sabarmu ketika marah..
Kalimah & jiwa puasa itu juga akan menjadikan kamu memaafkannya..
Kerana itu sifat org bertaqwa..itu yg kita cari selama ini..Taqwa!



Aku hidup sebagaimana kamu hidup..

Syukur..syukur..!
"..salahkah aku untuk menjadi hambaNya yg bersyukur..?"
Ayat keramat yg ditutur nabi Muhammad SAW yg telah dijamin syurga untuknya, tapi masih beribadah sehingga bengkak kakinya..masyaAllah.hebatnya darjat seorang rasul..

Bulan ini mengingatkan kita dgn orang2 yg lapar,orang2 yg menderita, orang2 miskin di seluruh dunia..
Agar kita menjadi orang yg tangannya ringan untuk memberi, membantu dan sedekah..
Kerana sifat orang Taqwa itu mahu memberi dalam susah atau senang..
Sedekahlah..walau hanya sebuah senyuman..
Sedekahlah..walau hanya dengan kata-kata yg manis & baik..
Sedekahlah..kerana segala kebaikan yg dilakukan kpd org lain itu adalah sedekah~
Kebaikan itu akan merawat hati mereka yg lara..kebaikan itu akan menghapus dosa..mendamaikan hati..
Rawatlah hati mereka,insyaAllah kamu pula akan dirawat..

Biarkan ramadhan ini menjadi penawar buat kita..

Healing - by Sami Yusuf..hayati sedalam-dalamnya..senyumlah..:)




Bergembiralah, bersyukurlah ketika berbuka dengan kesederhanaan..kerana saat berbuka itulah dihidangkan pengampunan setelah kita menjalani ibadah puasa dgn baik di siang harinya..
Berbahagialah saat bertemu Tuhanmu. Jika Dia mengampuni dosamu & meredhai hatimu..
Sibukkanlah dirimu dgn kesyukuran..Allah akan menambah nikmatNya padamu..


Salam untukmu..


Salam untuk mereka yg berpuasa, di saat duduk di waktu sahur,mencari berkah..mengulang2 istighfarnya, menitiskan air mata penuh penyesalan..saat itu Allah sedang melihat, mendengar..siapa di antara hambaNya yg bangun memohon maghfirahNya..

Salam untuk mereka saat terbitnya fajar, dia tetap tamak meraih ganjaran2 Allah Swt..begitu kusyuk dalam solatnya, begitu tunduk pada Allah..bibir merekah mengharap basahnya air,sibuk mendendangkan lagu Al-Kareem..wangian kasturi menghiasi Ar-rayyan. Dia pemilik haruman itu.

Salam untuk mereka saat tibanya waktu berbuka..mereka duduk di hadapan hidangan Tuhan Yg Maha Pengampun..memohon pahala atas apa yg mereka lakukan sepanjang hari..berdoa penuh harapan, kerana di situ detik mustajabnya doa diangkat..

Baarikillahummalana fi syahri ramadhan..3x, ameen ya rabb~

Selamat marathon mengejar pahala berganda, selamat mencari sinar taqwa di separuh masa terakhir..:)

Rebutlah peluang ini..mungkinkah ini ramadhan terakhir? Wallahu a'lam..


Ruj: Berteduhlah di taman hati, Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Update diri:

** Hari ini, 26 Ogos,baru mendapat keputusan remedial exam. Perlu berusaha lebih keras selepas ini. Ya Allah, permudahkan urusanku..Ameen.

** 30 Ogos nanti, akan memasuki gerbang tahun ke-4, masih sisa 1 tahun ini untuk ke KOAS (Clinical). Doakan kami..

**Baru pulang dari Jakarta 2 hari lepas. Sangat banyak mall..menguji 'puasa nafsu'ku..jazakumullahu khairan buat sahabat di sana yg sudi menumpangkan kami..Zati dan kawan2..:)

**Tak sabar rasanya mahu pulang ke Malaysia..anak saudaraku,Putra & Uzma pun dah besar..tinggal 11 hari lagi..:) Tungguuu.. [cuti raya: 7-20 sept]

** Tahniah kepada kakak2 & abang2 FK06 yang selamat berwisuda (graduate).All da best utk perjuangan seterusnya! Doakan kami juga ye tahun depan..

** Mahu bercerita tentang KKN,tapi masih tiada mood..perlukah? insyaAllah,akan dicuba.
Blog KKN (ala2 Bakti Siswa) kumpulan saya di desa Bodas,Indramayu >> [Klik!]

** Sangat2 suka lagu terbaru Sami yusuf, Healing..:) sangat memberi inspirasi.

"Healing, a simple act of kindness brings such meaning
A smile can change a life let's start believing :)
And feeling, let's start healing

Heal and you will be healed
Break every border
Give and you will receive
It's Nature's order"


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

04 August 2010

.:Tribute buat Nendaku,Tok Zah:.


Jam 12.46 pm(1.46 waktu Malaysia) tadi saya menerima satu mesej dari Kakak..


"salamun'alaik,baru jap tadi Pak Su telefon yg Tok Zah dah meninggal..tolong doakan agar roh Azizah bt Wan Esah(nama tok utk solat jenazah) dicucuri rahmah.."


Terkedu sebentar. Berapa saat kemudian, air mata bercucuran..


"Tok Zah.."


Seperti tak percaya. Saya membalas mesej kakak, "Ws.Kak..betul ke ni? Tok Zah?"


Mesej tak dibalas..saya terus telefon kakak di Malaysia..kakak menjawab betul..suaranya seperti sedang menangis..saya tak mampu meneruskan perbualan.Biarlah masing2 mengambil masa utk menerima berita ini..pasti kakak lebih sedih sebab dari kecil dia rapat dgn arwah tok..


Hari ini, saya sendiri merasa tidak sihat..mungkin disebabkan cuaca dingin.semalam cuma selesema..tadi pagi, terasa panas badan. Demam,tapi tak teruk. Panadol telah ditelan..minyak di sapu di kepala yang masih berdenyut. Tak sangka rupanya ada berita sedih hari ini..

Setelah solat zohor, badan terus merasa letih..terkenang saat bersama Tok Zah dulu. Tertidur dalam keadaan mata yg masih basah..


Jam 4 terbangun,menggagahkan diri utk bangun solat asar. Alhamdulillah, panas dah berkurang, kesedihan juga berkurang. Redha.


Terlihat mesej forward dari abah pula..dalam hati berbisik, pasti ummi lebih merasa sedih sekarang..kehilangan bonda tersayang..


"salam, jam 1.25pm tadi,Mak Mertua saya dah meninggal dunia, tolong doakan agar roh Pn Azizah bt Wan Esah(nama tok,utk solat jenazah) dicucuri rahmah. Jenazah akan dimandi & dikafankan di hospital BM & dibawa ke rumah Permatang Pasir, sebelah SK Permatang Pasir sekitar jam 5 ptg. Dikebumikan di Masjid Pmtg Pasir ,Pmtg Pauh selepas solat jemaah Maghrib.T.kasih"


Mesej dari abah, menandakan abah forward mesej ini kepada semua..

Ku berdoa,moga semuanya berjalan lancar..moga keluarga di sana tabah & tenang dgn pemergian Tok..


Sedikit terkilan kerana sudah lama tidak menghubungi tok selama berada di Bandung. Baru-baru ni, ummi & abah ada maklumkan tok masuk wad, disebabkan sakit tok (Colon cancer stage 4). Dah tenat..baru ingat nak menjenguk tok bila pulang Malaysia raya nanti..Allah lebih sayangkan tok..maafkan Aiman tok..:(


Setiap yg bernyawa pasti akan merasai mati..


Pasti tok & doktor sudah berjuang sehabis mampu menghilangkan kesakitan tu..tapi, usaha manusia takkan sesekali mampu mengatasi kehendak Pencipta.


Ajal & maut itu di luar pengetahuan kita..takkan dilengahkan walau sedetik Cuma..Allahu Akbar..kami hanya hambaMu yang dhaif..ampunkanlah dosa2 kami ya Rabb. Terasa gentar dengan peringatan dariMu,


"dan bagi tiap2 umat ada tempoh(yg telah ditetapkan),maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka kemudiankan walau sesaat pun & tidak dapat mereka dahulukan.."

[Al-A'raf,18:34]


Apabila tiada..baru kita terkenangkan..saat dulu bersama. Semalam baru saja saya melihat gambar2 famili..rindu..ada gambar2 tok juga..


Tok seorang nenek yang baik..sangat prihatin tentang anak cucu nya. Pantang membuat perkara tak elok..pasti di tegur..di marah..dulu kecil2 sangat takut kalau ke rumah tok..tapi, bila dah besar..tahu, tok marah sebab sayang..nak cucunya jadi orang baik,taat Allah & rasul,berbudi bahasa..


Bila di rumah tok kecil2 dulu, semua adik-beradik kena bangun awal. Solat subuh..kadang2 tak boleh tidur balik,kena mengaji. Tu antara didikan tok..tahu,tidur setelah subuh tu tak elok.Tapi,selalu jugak buat.

Tok mengajar kami mengaji..kadang2 baca kitab2 jawi tok..kitab2 zikir..bila dah cerah, tok mandikan kami adik beradik..dari Along, sampai Acu.Kami 7 beradik dimandikan..


Bila dah besar sikit,pernah tok nak mandikan lagi, tapi pelan2 bagitau tok..

"taknak..segan.dah besar..dah boleh mandi sendiri.." [senyum bila teringatkan..]


Tok ajar tentang solat,mengaji dan adab-adab..adab dengan orang tua..adab ketika makan..dan macam2..

Bila lalu depan atau belakang orang, kena bongkokkan badan..cakap tumpang lalu..

Bila makan..masa mengunyah makanan, jangan bagi bunyi..

Setiap kali nak makan,mesti tok sediakan pinggan tulang..biar nampak bersih..

Tok ajar cara-cara lipat kain dgn kemas..segalanya ada caranya..

Rumah tok bersih..rapi..selalu nampak tok tak tidur sebab kemas rumah..

Banyak lagi teguran2 tok yang sememangnya berguna..walau dulu selalu meradang bila asyik kena tegur..tapi,tahu..semua tu untuk mendidik..terima kasih tok..


Bila dah semakin besar..umur tok pula semakin meningkat..kesihatan pun kurang baik..saya dah jauh di Bandung..maafkan Aiman tok..tak dapat balik waktu saat2 terakhir tok..tapi,insyaAllah,Aiman sentiasa akan doakan tok..kami semua akan doakan tok.Moga sedekah pahala & doa dari kami nanti,membahagiakan tok di sana..


Kami akan merindukan tok..teguran, ajaran, tips2, masakan, segala2nya akan dirindui..

Raya nanti, tiada lagi rendang & kari tok yg sedap…:( sedih tak dapat belajar dari tok lagi..


Al-fatihah buat nendaku,Allahyarhamah Azizah bt Wan Esah..Moga ruhnya tenang kembali ke pangkuan Ilahi & digolongkan dalam orang2 yg bertaqwa dan dinaungi rahmahNya..ameen ya Rabb~


Moga keluarga di sana (Abah Ummi & keluarga ,Pak lang,Pak Cik Shimi & keluarga, Pak Su Ded & keluarga) tabah & tenang menghadapi pemergian tok..moga doa dari anak yg soleh/ah menerangi & menemani arwah tok di sana..ameen~



Tok Zah..

Tok Zah & Tok Wan Husein..gambar di ambil semasa konvokesyen Pak Su Ded di UKM

Duduk di sebelah Tok Zah..nak pegi kenduri..warna kegemaran tok ialah Biru.hampir semua bajunya warna biru..

Ada juga gambar bersama Tok Zah utk kenang-kenangan..

Raya terakhir (tahun lepas) bersama Tok Zah..bersama anak,menantu & cucu..

Ummi & Abah bawa Tok Zah berjalan ke Genting Highland selepas pembedahan (beberapa bulan yg lalu) utk hiburkan hati..Allah lebih menyayangi Tok..


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...