02 January 2010

.:WANITA PALING BAHAGIA 2: YA & TIDAK:.


  • YA...Sudah tentu anda yg paling bertuah..[Do]


Dengan senyum indahmu yg membangkitkan cinta & memberikan kasih sayang kpd sesama insan...

Dengan tutur kata baikmu yg mengikat persahabatan & menjauhkan sifat dengki dan permusuhan...


Dengan ketulusan derma yg membahagiakan si miskin, menyenangkan si fakir, mengenyangkan perut yg kelaparan..


Dengan duduk manis bersama Al-Quran, seraya membaca, mengkaji, merenung & mengamalkan isi kandungannya..serta bertaubat dan beristighfar...


Dengan alunan zikir dan istighfar yg tiada henti..memanjatkan do'a serta meluruskan niat dan suka memperbaharui taubat..


Dengan mendidik anak-anak, membimbing sahabat-sahabat mendalami agama, mengajarkan sunnah Nabi dan memberi petunjuk tentang segala yg bermanfaat dan berguna buat mereka..

Dengan rasa malu dan hijab seperti yg diperintahkan oleh Allah adalah sarana terbaik dlm memelihara diri dan anggota dari pandangan dosa..

Dengan berteman dgn wanita-wanita yg baik yg sentiasa takutkan Allah, mencintai agama dan menghormati ajaran-ajarannya...


Dengan berbakti kpd ibu bapa, menyambung persaudaraan, menghormati tetangga dan berlemah-lembut kpd anak2 yatim...


Dengan membaca buku-buku yg bermanfaat, menelaah bacaan berguna dan memberi pengajaran yg benar...



  • TIDAK...Bukan sebaliknya...[Don't]

Bukan dgn usiamu yg habis dgn hal-hal yg tidak perlu, seperti membalas dendam kesumat dan bertekak hal yg tiada manfaat...

Bukan dgn mengutamakan dan menghimpunkan harta benda, hingga terpaksa mengorbankan kesihatan, kebahagiaan hati, tidur secukupnya dan ketenangan hati...


Bukan dgn sentiasa mencari kesalahan & mengumpat orang lain dan pada masa yg sama melupakan kekurangan dan dosa sendiri yg dilakukan...


Bukan dgn tenggelam dlm kenikmatan hawa nafsu dan memenuhi segala keinginan apa saja tanpa kawalan...


Bukan dgn menyia-nyiakan waktu dgn mereka yg mengisi yg mengisi waktunya dgn hal-hal yg tidak berguna & membuang masa utk hal yg sia-sia...


Bukan dgn mengabaikan kebersihan jasmani dan rumah, aroma yg harum dan segala kerapian...


Bukan dgn meneguk berbagai minuman yg diharamkan , rokok , dadah dan segala kebiasaan buruk...


Bukan dgn sentiasa mengingati musibah yg telah berlalu, bencana yg telah terjadi, dan kesalahan2 lampau....

Bukan dgn melupakan akhirat dan beramal utknya..serta leka dgn kedatangannya yg pasti...

Bukan dgn menghabiskan harta utk mendapatkan sesuatu yg diharamkan, berlebih-lebihan dlm sesuatu yg mubah, dan menafkahkan jumlah yg kecil utk kebaikan...



~Petikan motivasi 'Do& Don't' : 'Menjadi Wanita Paling Bahagia' karya Dr.'Aidh Abdullah Al-Qarni.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Seorang penyair mendendangkan syairnya...

"Jgn kau ragukan masa hidupmu selagi kau sihat...
sungguh,kekayaan adalah sihatnya raga...

kau hempaskan khalifah,padahal kau memanfaatkan kemakmuran dunia..
kerana kau sdg lara..."


Betapa manusia hari ini sedang lara...prioriti yg aula sering dibelakangkan..
Batapa manusia hari ini sedang kufur (tidak bersyukur)...nikmat diberi sering disia-sia..
Betapa manusia hari ini sedang lupa...ajal & kiamat sudah semakin hampir..
Betapa manusia hari ini sedang alpa...dunia di hatinya selalu dipuja-puja..

Betapa..oh betapa...

Si manusia itu sedang tewas dgn bisikan hawa nafsu & syaitan....
Islam dibuang, kekafiran dijunjung, jahiliyah ditatang, hedonisme dijulang....
Kewarasannya musnah..apalagi keimanan...
Kerana tiada yg mengingatkan si lupa atau mereka sendiri buat-buat lupa?

Mereka lupa....

Mereka adalah hamba kepada Penciptanya..
Mereka adalah khalifah bumi, pemimpin yg diamanahkan Penciptanya..
Hiduplah dalam hembusan kehambaan...hiduplah dlm nafas seorang khalifah...
Bijaklah memimpin diri..untuk memimpin yang lain..
Tanggungjawab kita masih belum selesai...
Kembalilah kpd Tuhanmu dgn jiwa yg tenang...

~Ku jua sering terlupa, maka ingatkanlah...


[[ Update diri..]]


**Cuti > 2 minggu dah habis..banyak benda kena buat lepas ni. doakan..moga dipermudahkan segala urusan...

**Tahun 2010 dah bertamu, moga tahun ini kita menjadi manusia yg lebih baik~!

**2010..tahun berjimat cermat. Ingin menabung..moga terlaksana~

**Keluargaku Baitus-salam telah selamat berpindah ke rumah baru di Taman Sutera Prima Seberang Jaya..Alhamdulillah.Masih di dalam Pulau Pinang..cuma jadi orang bandar sikit..erm,barang2ku..apa kabarkah di sana?huhu~

**Dana PERMAI'10..Moga ada kabar gembira dari sahabat2..

**Tak lama lagi dah nak jadi mantan..evaluasi dirimu~huhu

**Selamat datang HIS...Hemato Immunology System..sekolah dah bukak.waa~-_-



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah

.:'abid sakina:.

3 .:KoMeN:.:

sinar_islami said...

salam ukhtie..
Moga terlaksana thn berjimat cermt tu ya..nk join la...hehe..
Mga menjadi muslimah harapan ummah... (^_^)

duha said...

kita yang memilih untuk menjadi
yang bahagia tau tidak..

walaupun sentiasa diuji,
rasa redha n bersyukur tu satu nikmat
yang boleh buat seseorang jd bahagia~

p/s: sekolah dah start!hehe..

p/s2: wah..pindah rumah? hurm..rasanya barang2 akak msti family akak da tinggalkan je kat umah lama :p semak..huhu..

p/s3:moga azam tahun baru kita terlaksana n menjadikan kita manusia yang lebih baik~

p/s4: selamat datang exam final '-____-

nurul88 said...

to sinar islamiku:

w'salam wbt..

ameen,hrp terlaksana jgk..jom2 join skali.hehe
enti mmg kena jimat..kan dh janji nak sponsor ana sparuh gi sane..hehe ;)

ameen atas doanya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



to duhaku:

na'am..btul tu duha..
smuanya atas diri kita..
mind set yg positif, 'aku seorang yg bahagia'..he
sabar & syukur..kehebatan seorang mukmin..:)

p/s: malas nak gi skolah..tp dh terpegi plak.hehe
p/s2 : ish duha ni.x mungkin brg2 ditinggalkan.hehe..dipindahkn tp rasanya dah berterabur...huhu
p/s3: ameen.moga jd terbaik dlm smua hal..
p/s4: slamat berjuang di medan ujian buatmu adikku.sentiasa mndoakan..aja2 fighting~! iA blh..^^
p/s5:byknya p/s..he

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...