05 November 2009

.:NAMAKU, NURUL AIMAN:.


Al-Kisah seorang hamba Allah, perempuan, 21 tahun, diberi nama Nurul Aiman Bt. Ismail...:)


Aiman = Tidak beriman?


Seperti biasa, tengah hari itu ahli kumpulan tutorial 21 berkumpul seperti biasa..
Sambil menunggu Dosen (Pensyarah), biasalah dgn riuh rendah ahli kumpulan..macam2 isu..
Tiba2..pintu bilik dibuka..

Wah, dosen baru...Dr.Suryo masuk sambil tersenyum dgn gayanya...
Siapa tak kenal Dr.Suryo? dosen yg happy go lucky, merangkap koordinator utk pelajar tahun 3 Fakultas Kedokteran..(tak tau la koor ke ape, tapi ketua la).

Sebelum tutorial bermula, 'dok' (panggilan kpd dosen2 di sini, singkatan dari dokter) memanggil nama seorang demi seorang ahli kumpulan...semuanya berdasarkan di list absensi (kedatangan)..

Bermula dari nama2 Menaga, Prema, Jason...ada saja yg dok 'pekena'..

Menaga 'Senasi', disambung pula 'Seperiuk'..dan kini dipanggil 'dragon' (=naga)

'Sakinah', disambung 'mawaddah wa rahmah'..dan kini dipanggil 'kulit' (dari panggilan 'skin')

Bagus betul doc ni ye...

Tak pasal2 semua dapat tambahan nama dan nama baru...huhu...
tambahan dgn ahli kumpulan yg agak nakal (Si Jason), yg menambah hangat lagi 'kenakalan' doc bermain dgn nama2 kami....

Sampai la doc menyebut nama Nurul Aiman Bt Ismail...

Credit buat Along Momo

"Saya...", empunya nama menyahut perlahan..

"Aiman ini tidak beriman ni...."

"Erk..huhu..kenapa pula doc?", nadaku terkejut dan sedih..

Doc menyambung,
"Iyala...kalau IMAN ertinya beriman...kalau A-IMAN ertinya tak beriman tuh.... iyakan? kalau SYMMETRY ertinya symetry..kalau ASYMMETRY ertinya ngak symetry..benar ngak?"

"Eh..mana boleh camtu doc..."

Bilik tutorial bergegar dgn hilai tawa teman2 tutorial....

Dalam hati ni...
"sedap je doc buat teori sendiri...huhu..nama orang bagus2 punya makna, dipanggil camtu..", suara dlm hati mula berasap...

Memangla kebanyakan istilah2 english dan kebanyakan yg diguna dalam medic, contoh lain....

Symptomatic = ada simptom2 (kelihatan)
Asymptomatic = tiada simptom2 (tak kelihatan)

so, doc menggunakan teori bahawasanya...apabila ditambah 'A' di depan, maka ianya bererti 'tidak'...sebab tu dia ckp AIMAN = tidak beriman...anda faham?hehe. (ditegaskan, teori ini tidak sah dan tidak valid untuk dipakai dlm semua keadaan..di ulang, tak boleh ok) ;p

Dan hari demi hari berlalu...bila Dr.Suryo yg dtg membimbing tutorial 21, suka benar dia panggil Aiman ni dgn 'tak beriman....',haish....tension eden dibuatnya...doc ni memang suka sakat orang dgn nama2..doc2...~
tp,dlm hati menangkis panggilan doc..'na'uzubillah,jadikanlah daku hambaMu yg beriman ya Allah...'.huhu

Dan..sampaila satu hari...

"Kita rehat bentar ya..20 menit..", doc bersuara.

Sewaktu berehat, doc sembang2 dgn kami..sampaila pada isu namaku...

"Aiman itu mmg ngak beriman ya?hehe"

"Doc ni..tak baikla..nama Aiman itu maksudnya keberkatan, BAROKAH..bukan ngak beriman..jadinya, NURUL AIMAN bererti..CAHAYA BAROKAH~!" , daku mula menegaskan dan cuba menuntut haq di atas namaku..ecewah~ :)

Doc memecahkan suasana dgn hilai tawa berdekah2...hehe.(mmg hepi sungguh doc ni)

"Haha...oh iya? ok2..BAROKAH. bukan ngak beriman...baik, BAROKAH..haha. Ingat itu Jason,Aiman itu BAAROKAH", doc mengulang2 dan memberitahu Si Jason..

"Barokah? apa tu? tak tau..", Jason bertanya dgn mimik muka penuh tanda tanya..

"Barokah tu...bless..blessing...so, Nurul Aiman means 'the light of blessing..'..k?", terangku sambil tersenyum gembira..berjaya menuntut keadilan ke atas namaku yg baik..he..

Dan selepas perbualan itu...tiada lagi panggilan 'tidak beriman' kepadaku, yg ada hanya, 'barokah'..hehe..(lucu benar mengingatkan kisah ni..:) )

Erm,tapi malangnya, baru2 ni masih terdengar panggilan 'tidak beriman' dari doc..haish..Jason jugak yg ingat ye..

Dr.Suryo..dari sekecil2 perkara, hingga sebesar2 perkara..macam2 isu yg suka ditimbulkan dlm bilik tutorial tu..kecoh..memang kecoh..tambahan ahli kumpulan juga rajin melayannya..:)

Satu saat...

"Barokah..apa aja rukun nikah itu?", doc bertanya selepas 1 perbualan bersama Jason.

"Err..rukun nikah? ada 5 kan..", teragak2 juga menjawab.huhu..tak berapa ingat..

"Calon suami..calon isteri..wali..saksi..ijab qabul.."

"satu lagi?"

"erm?ape lagi..."

"mahar..", doc menjawab..

"erk..owh,eh..rukun nikah ke?huhu"

"kalau di Malaysia, mahal ngak mahar nya?"

bla..bla..bla...mula la borak tentang mahar...siap cakap mahar saya ni murah lagi, sbbnya..aiman = tak beriman..ciss, doc ini memang nak kena..tak habis2 lagi rupanya...huhu..

Dan semalam doc tak datang sebab sakit..asthma..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


16 tahun yang lalu..

Pulangnya dari sekolah, budak kecil perempuan yg serba hijau beruniform taski Abim itu singgah di pejabat abahnya..yg ketika itu bertugas sebagai Penolong Kanan Sekolah Menengah Agama, Ranau, Sabah.. (diriku anak kelahiran negeri di bawah bayu itu..:) 10 tahun abah umi menetap disana, posting- sebagai seorg guru)

Si kecil duduk di atas kerusi berdepan dgn abahnya..
Dia mula bersuara..

"Abah, kenapa abah bubuh nama Aiman ni, Nurul Aiman?"

"Erm..kenapa tanya?"

"Saje la nak tau..nape abah tak bubuh Nurul Iman ke, Nurul Amani ke..Aiman tu nama lelaki la..", budak perempuan bemulut kecil itu mengomel, sambil mulutnya muncung..kebetulan di taskinya ada seorang budak namanya juga Aiman, tapi dia seorang lelaki..jadila dia tak puas hati dgn namanya..

"Eh..mana ada nama lelaki..Nurul Aiman..dulu..masa Aiman dalam perut, abah ummi ingat Aiman ni lelaki..tengok2 bila keluar, perempuan pulak..abah umi dah berkenan nama tu, jadi tambah Nurul je kat depan..ok la tu..sedap ape..", abah cuba menerangkan kpd si Aiman..

"Ala..taknak la Aiman..tak suka..Aiman nama laki.."

"Erm..ok la..taknak ke nama Aiman? Nanti abah bawak pi tukar nama eh..nak nama ape? Iman?", nada abah memujuk si kecil..

"owh yeke nak tukar..nak..aah..Nurul Iman..", si kecil molek mula tersenyum. Kelihatan matanya bersinar2 penuh harapan..percaya benar dia..huhu

dan...

sehinggalah kini si empunya nama Nurul Aiman..masih kekal dgn Nurul Aiman..dia telah ditipu..(ooo, abah tipu ye dulu..hehe)..
dia juga semasa kecil pernah membelek buku 'Kamus nama-nama anak Islam', memastikan nama Aiman itu ada utk anak perempuan..dan dia sedikit lega kerana ada nama Aiman di bahagian nama2 perempuan...Aiman, yg membawa maksud "berkat/ yang bertuah"..(alif, ya, mim, alif, nun)..

Dan kini, dia berusia 21 tahun..

Nurul Aiman sudah redha dan gembira dgn namanya...
Nurul Aiman sudah sebati dan sayang dengan namanya...

Nurul Aiman sudah berbangga dengan nama Nurul Aiman...


Dia tidak lagi mengadu...tapi, berazam mahu membawa identiti yg baik utk nama itu...sesuai dengan maksudnya...:) InsyaAllah. Ameen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Hanya kerana nama..

Nama itu penting bukan? pelik kalau seseorang itu tak punya nama..nak panggil pun susah..

Pemilihan nama juga penting...terutama ketika mahu menamakan anak yg baru lahir..

"Nak bubuh nama ape ye anak perempuan pakcik ni..."
"Enti, ada cadangan tak nak letak nama anak saudara ana yg bakal lahir? perempuan ni selalunya pakar bab2 ni..."
Ada yg bertanya pendapatku baru2 ni..
Pening juga..kalau kita suka nama tu, ayah mak nya pulaa yg tak minat...huhu. tu yg malas nk bagi kdg2...

Susah nak letak nama ni...

Nama melambangkan identiti...

Macam tu jugak program..kena la letak nama sedap,menarik & kena dgn tujuannya..baru orang berminat nak tahu dan join...kalau nama dah tak best, awal2 orang dah tak nak ambil tahu...huhu..1st impression. selalu pening nak pilih dan reka nama2 program ni...nasib la..

Ni pula nama orang..
Nama yg bila disebut, sering terlintas sosok pemilik namanya..

Bila namanya indah, terlintas seorang yg tampan, cantik dan menyenangkan..
Selalu juga nama itu menjadi kenyataan..nama cantik, orangnya cantik, akhlak pun cantik..sehingga nama tu membawa pengaruh positif dalam jiwa dan hati kita.

Bila namanya pelik dan asing..semestinya meninggalkan kesan dan pengaruh negatif kpd pemiliknya..
Seperti nama yg buruk dan kurang baik..sama ada nama itu atau maksudnya..
Atau anak lelaki yg diberi nama wanita..
boleh mempengaruhi jiwa si anak...
Mungkin ditertawa..diejek, dicemuh dan sebagainya..tak ke stress..
dia akan mula menjauh..tidak mahu bersosial..seorang diri tanpa kawan..
atau, boleh jadi dia akan melakukan hal2 spontan yg kurang baik apabila di ejek contohnya..ini yg banyak terjadi..

Pernah terjadi, ada seseorang bila ditanya namanya, hanya disebutkan nama yg baik, yg tidak baik dia sembunyikan..dalam hal ni, tak perlu kita memaksanya utk menjaga perasaannya.
Nama yg maknanya kurang baik, boleh saja ditukar panggilan jika empunya diri juga tidak menyukainya..sama ada berkaitan akhlak, agama atau lain2..

Nama boleh menjadi doa..
Nama boleh bawa pengaruh kpd pemiliknya..

Nama boleh menjadi motivasi kpd pemiliknya..

Nama melambangkan identiti, bangsa, agama dan kewarganegaraan..

Nama boleh membawa kemahsyuran dan sejarah tersendiri..


Jadi, memberi nama anak kena lah berhati-hati...
jangan hanya sedap, tapi bila dilihat maknanya tak baik...
biarlah nama itu punya maksud yg baik dan melambangkan peribadi dan ketokohan yg baik..
kita tak mahu terjadi perkara sehingga menggunakan nama2 palsu bagi menutup nama sebenar.

Nama yg baik penting & menjadi keperluan..
Baik utk membina jati diri anak & keyakinan diri apabila bersosial dan berinteraksi dgn orang lain..
Kebaikannya kpd individu, masyarakat di mana dia hidup dan citra keluarganya.

Banyak hadis nabi menganjurkan para ibu bapa utk memilih nama2 yg baik untuk anaknya..
Ada seseorang menemui rasulullah SAW, dia bernama Sha'b (susah),lalu baginda menasihati agar mengubah namanya menjadi Sahl (senang), krn nama ini memberi kesan positif & menggembirakan..

Kerana itu Islam mempunyai pandangan yg jelas utk memilih nama yg baik.

Ibnu Qayyim Al-Jauziyah juga menjelaskan dlm kitabnya Zadul Ma'ad tentang hikmah memilih nama yg baik..

"Nama itu 'wadah makna' dan petunjuknya. hendaklah nama dan erti mempunyai kesesuaian. seorg ayah memilih nama utk anak putra mereka yg kiranya menggambarkan kejantanan, kesungguhan, keberanian & kemuliaan. Sedangkan utk anak putri, pilihlah nama2 yg mengandungi makna 'iffah'(sikap menjaga diri), kesetiaan, keikhlasan dan kesabaran"

kerana itu dgn mudah rasulullah SAW senang mengubah nama seseorg yg telah masuk islam dgn nama yg islami, yg menyenangkan & menggambarkan makna positif..
baginda mengajurkan kita memilih nama2 yg indah utk putra dan putri kita..(nanti, utk saya :) )
baginda memberitahu kita bahawa,

"Pada hari kiamat nanti setiap orang akan dipanggil sesuai dgn namanya dan nama ayahnya.."

baginda juga mencintai nama2 yg bagus kerana mempunyai daya tarik dan panahan positif..
pernah diriwayatkan baginda juga memilih org utk melaksanakan tugas melalui nama yg baik..

Nama yg baik ialah menamai anak dgn nama2 islami, bkn nama asing..
Sebaik-baik nama adalah nama yg disandarkan kpd Allah..(cth: Abdullah, Abdul rahman, Abdur Razak), atau nama yg mengandungi erti pujian, (cth: Ahmad, Muhammad, Mahmud..dll)..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nama kekasihku..

Lembaran sejarah menukilkan, di kota suci Makkah..
Isnin, 12 Rabiul Awal Tahun Gajah..
Menyaksikan kelahiran putera mulia pembawa rahmat kpd seluruh umat..
Muhammad bin Abdullah namanya diberi...
Selawat dan salam buatmu, kekasih junjungan mulia, Rasulullah SAW..

Mu'thim r.a meriwayatkan, rasulullah saw bersabda,

"Sungguh, aku memiliki beberapa nama. Aku adalah Muhammad (Yg terpuji). Aku adalah Ahmad. Aku adalah Al-Mahi (yg menghapus) kerana Allah. Menghapus kekafiran melalui diriku. Aku adalah al-Hasyir(yg mengumpulkan) krn seluruh manusia akan berkumpul di bawah kakiku. Aku juga adalah al-Aqib(yg mengakhiri) kerana tidak ada nabi setelahku.."
[HR Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Darami & Malik]

Huzaifah r.a meriwayatkan,

"Saya berjumpa dgn Nabi SAW di salah satu jalan di Madinah. Beliau bersabda, 'Aku adlah Muhammad. Aku adalah nabi pembawa rahmat. Aku adalah nabi (pembuka pintu) taubat. Aku adalah Al-Muqaffa (yg dimuliakan). dan aku adalah nabi (yg terlibat dlm) perang2 besar.."
[HR Tirmidzi, Ahmad, Ibn Sa'd dan Ibnu Hibban]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dan aku..

credit buat Dakwah Maya
Aku adalah Nurul Aiman...
Cahaya Keberkatan..Cahaya Yg Bertuah...
Moga keberkatan Tuhanku, Segala Puji bagiNya, sentiasa bersama dan mengiringi langkahku selamanya..ameen ya rabb~ :)

'Abid Sakina nama penaku..
Hamba yg tenang..(Abid, Sakinah)
Semoga menjadi doa atas harapanku...
untuk merasai ketenangan hakiki, dunia & akhirat..
Ameen~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


**Wah, panjangnya entry kali ni ;) Anda mempunyai hak untuk memiliki dan dipanggil dgn nama yg baik. Jangan teragak-agak utk membela hak anda~^^



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

20 .:KoMeN:.:

3rdmarch said...

aimanG..aimanG...

nurul88 said...

huhu..ni lagi satu..
x suka org tganu..panggil aimang..
waa~ tp apakan daya, daku menghormati bahasa kamu.huhu

duha said...

:)

kak aiman~

duha ade ramai je kwn perempuan nama Aiman..hehe..tapi kwn laki nama aiman pun ade jugak :P

tapi takpe, saya tahu membezakan jantina..ehhe~

Professor said...

alhamdulillah..post yg menarik, btul, nama ni sgt signifikan. sekali dh set, nk tukar balik dh x boleh, even kalau nk tukar kat pej pendaftaran pun, kena ada @ kn (rasanya),orang melayu plk, jadikan pemilihan nama ni ikut 'sedap' plk, nk letak contoh tp takut sensitif plk, apapun, semoga kita semua yg 'sedar'(insyaAllah) akan kepentingan nama ni x memandang ringan..insyaAllah..wallahu'alam

nurul88 said...

hehe..
akak pn ade je jumpa yg pmpuan..tapi,mana de ramai...laki lagi ramai..

xpe..pmpuan ke laki..aiman x kesah :)

~daLucky0ne~ said...

my name...
Nurul Aiman gak..
beza name ayh je..
~ngeee..
xpnah pon rse xske ng name ni..rse ske ade la..sb laen dari yg laen..org pon cpat knal sb xrmai gal nme aiman..
ade 3 mksud nme aiman ni..
cm adik ckp la..
keberkatan..bertuah..
n satu lg..
yg kanan..
sb 2 sy ckup ske nme ni..
tang tuah 2 pling suke..
hihi..
nickname lak..
pling ske kalo org pggil aiman..
tp ade gk pggil iman..
ok la 2..
s long s de mksud..
sb sape tanak org mendoakan kite mlalui pggilan kn??
so, slamat b'kongsi name..
jgn sdey2 da..dok 2 nk maen2 je..
bkn sume org phm kn??
say..alhamdulillah..
tuk ape sje yg kite miliki..

~*puding caramel*~ said...

salam aiman..nicely written lah! suke..

nama sebenar kelembutan dan kehalusan
nama pena puding caramel. makanan..erkk~

nurul88 said...

to professor:

aah..alhamdulillah, smoga sama2 sedar akan kepentingan nama ni.blh letak nama indah utk anak nnt ^^
jgn lupa panggil nama2 yg baik utk sahabat2 kita juga..apa yg dia suka..:)

nurul88 said...

to da lucky one:

owh yeke Nurul Aiman jgk..hehe
'da lucky one' is the meaning...gud2 :)
hehe..tula saya kecik2 dulu, x pandai bsyukur..nasib baik nak tukar nurul iman je..klu tiba2 nak tukar Mariah Carrey ke x ke lagi teruk tu,he..

nway, alhamdulillah..btl ckp 'da lucky one'.
ada jgk yg pngil iman skola dulu,cikgu2 yg baru kenal suka pngil nurul, kwn2 dh kenal n family pngil aiman...

yuk~berbanggalah dgn nama kita..^^

nurul88 said...

to puding caramel:

w'salam,lama x nmpak puding.hehe
alhamdulillah, liyana seindah nama nya.ameen:)

nama pena puding caramel tu sedaap..my febret tp x reti buat.tunggu yana buatkan, bila nak bagi rasa? waa~hehe...^^

sinar_islami said...

unik entri ni...olahan yg menarik..
sebut pasal nama ni n kisah anti tym kecik2 tu..
trgt adik bongsu ana..
parent ana hjt sgt anak laki..
walid ana awal2 lagi nk nama najmi..
Allah izn keluarnya perempuan..
tpi dikekalkn jga..cuma dijadikan nama belakang..hehe bezanya najmi tu kami tak pgl sgt..maklumlah bila mempunyai 3 patah perktaan..cmtu la jadi..
mujur ana ni..setiap patah tu org pgl..seronok lak org doakn kita..hehe

btw..nama aiman tu..sodap dah..gah smpi ke bandung tu...

非凡 said...

I'm appreciate your writing skill.Please keep on working hard.^^

nurul88 said...

to sinar:

syukran ya ukhti sudi baca entri pjg ni.hehe
memang ada sejarah tersendiri..huhu
bagusla..semoga menjadi doa yg terbaik :)
wah,gah sampai ke bandung?huhu..

nurul88 said...

to Someone that i dont understand ur writing languange..huhu

are u chinese, korean or japanese?

anyway, thank u for your appreciation..n tq for coming ^^

Ahmad Zulfahmi said...

Nama yang indah,akan bertambah indah tika diserikan pekerti dan budi..

x gitu cik Aiman ;-)

p/s:kalu maghi kelate ,saya panggil eme' la k ;P

nurul88 said...

aah..betul3..hehe

akhlaqun kareemah...penyeri nama :)

p/s: huhu..xpela.atas dasar 1 malaysia, ana terima.hee..org ganu pngil aimang, org klate pangil eme..org penang gak bagus..aiman jugak~hehe...^^v

Anonymous said...

name sy pon nurul aiman..=)
walaupun name tu mcm lelaki,tp mcam yg org2 kat ats tu ckp name nieyh unik ..lain dr yg lain..=)
dan org pon sng nk igt name ni..simple je..
sy rase da rmai org skrg ltak nme aiman untuk ank prmpuan..kdg2 pg mall dgr je "aiman" asyik terse je hehe famous sgt..

ape2 pon,nice entri ni..=) <3 suke <3

nurul88 said...

to nurul aiman:

terima kasih..hehe.moga sebaik n seindah maknanya :)

aiman_mey said...

nama saya pon nurul aiman binti ramli
saya bangga sangat dengan nama ni..
asal usul name pon lebih kurang..
umi ingat anak llaki so simpan nama haris aiman
tengok2 yg keluar pmpuan..
so terciptalah nama nurul aiman

Anonymous said...

post ni mungkin da lama..tapi nak bagitahu saya pun nama Nurul Aiman..mmg mama ayah nak namakan saya nurul aiman dan kawan baik ayah saya pun namakan anak perempuan dia dengan nama yg sama sbb berkenan sungguh dengan saya..haha..

Alhamdulillah..saya bangga dengan nama saya..
mg kalian yg bernama nurul aiman juga terus bangga n berakhlak mulia spt nama kalian =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...