23 October 2009

.:KURANG SIHAT:.


"Ya Allah..daku memohon kepadaMu agar menyembuhkan hambaMu ini dari segala penyakit.. Sesungguhnya, Engkaulah yg menyembuhkan..tidak ada Penyembuh melainkan Mu.."

Sakit...

Hari Rabu yg lalu...

Sedang asyik 'bermain' di makmal...

tiba2...

Aduh....sakit perut.....

tersangat2 sakit.....

cuba bertahan...

memaksa diri mengisi perut...

Tutorial..dengan Learning Issue yg bertimbun...

Dengan Air-Cond yg sgt dingin...

bertahan...sehingga petang...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Aku balik umah terus eh..sakit perut sangat2...tak tahan dah dari tutorial tadi....sory tak blh ikut korang gi shoping (barang2 dapur)..."

Mesej dihantar kpd kawan2 rumah...

Sampainya di rumah...badan terus rebah ke tilam....
Bau minyak angin memenuhi ruang bilik....
tidur....sehingga azan maghrib berkumandang....
kawan2 rumah tak jadi membeli barang dapur...

Memaksa diri utk makan dan mandi...
Buat kerja tutorial sikit...

tak tahan...
badan rebah lagi ke katil...
sesak nafas....
sehingga pagi......

Khamis pagi..

ke kelas seperti biasa....
sedikit bertenaga...
perut dah tak buat hal....

alhamdulillah kuliah batal...
lecturer tak datang..

ke Jatos utk beli barang dapur...

perut sakit lagi!

dan kali ni....

terasa suhu badan naik...panas..

sampai rumah..terasa seram sejuk...

pakai sweater...pakai stoking...

telan 1 tablet paracetamol...

tidurr....

badan terasa lemah yg amat......
paksa bangun utk mandi dan makan....

tak lalu...tapi, paksa juga....
nak makan ubat...kena isi perut dulu...

telan 2 tablet paracetamol pula....
sapu minyak....
letak tuala basah kat dahi...
pakai sweater....pakai stoking.....
selimut....tidur......

Jam 3 pagi...
terjaga...panas....berpeluh...
alhamdulillah...
panas dah hilang.....

tapi perut sakit lagi....huhu

jam 4 terjaga lagi...

badan perlu rehat lagi...

Alhamdulillah, semakin pulih...

kelas tengahari ni....

Ya Allah, kurniakan kembali nikmat kesihatan pada hambaMu...

Minggu depan exam...

doakan saya sihat...

Semoga yg sakit...diberi kesembuhan...

Semoga sakit itu penghapus dosa, insyaAllah..


**Dr Nurul Aiman perlukan doktor peribadi....huhu~



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

20 October 2009

.:ASK HIM:.



Gather your hands together
And send your prayers away
Whisper your utmost love to Allah

And ask Him what you may...

Fill Him in your heart

And your eyes and your ears

And your mind, your soul
and your tears...


~ 'Abid Sakina, 20th Oct 09, 3 a.m
..The Second..

~~~~
~~~


"Berdoalah kepadaKu, akan Aku perkenankan permintaanmu.."
[Al-Mukmeen : 60]


**O Almighty Allah, The Lord with the Greatest Love..
guide us..protect us..lead us..towards mardhatillah..
and meet us to Your 'expensive' Jannah..ameen Ya Rabb~



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

09 October 2009

.:MENGUBAT GELORA DI HATI:.

Hati..salahkah bersedih?
Dari hati..terpancar kejernihan di mata...



"Janganlah kamu bersikap lemah dan bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman.." [Ali Imran : 139]

"..dan
janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka & jgnlah kamu bersempit dada terhadap apa yg mereka tipu dayakan.." [an-Nahl : 127]

"..di waktu ia berkata kpd temannya, '
Janganlah berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita..'.." [at-Taubah: 40]

"Janganlah kamu sedih dgn perkataan mereka..." [Yunus:65] "(Kami jelaskan yg demikian itu) supaya kamu jgn berduka cita terhadap apa yg luput dari kamu, dan supaya kamu jgn terlalu gembira terhadap apa yg diberikanNya kpdmu.."[al-Hadid:23]


banyak kan ayat2 cinta Allah yg melarang dan memujuk kita supaya jgn bersedih? bukan ni saja yg ada...banyak lagi ayat2Nya yg lain....

Kenapa?


kerana rasa sedih itu tidak bermanfaat wahai diri, wahai sahabat...

kerana rasa sedih itu tidak dapat menolak musibah..atau menyelesaikan masalah..


dan segala sesuatu yg tidak bermanfaat, Allah tidak memerintahkannya kpd seorang hamba, bahkan melarang hal itu dlm kondisi apapun....


Namun..


Andai kesedihan itu tidak membawanya sehingga melakukan hal yg haram dan berdosa..tidak membawanya hingga meninggalkan Tuhannya...(seperti seseorang yg bersedih kerana musibah yg menimpanya)..


Bersabda lidah suci Rasulullah SAW..


" sesungguhnya Allah tidak akan menyiksa org yg telah mengeluarkan air mata & tidak pula terhadap org yg hatinya merasa terpukul. Akan tetapi Allah akan menyiksa seseorang atas ini, atau Allah akan mengampuni ,beliau sambil menunjuk mulut beliau.."
[HR Bukhari & Muslim]

"Aku melinangkan air mata & hati ini terasa sedih, namun aku tidak akan berkata sesuatu melainkan perkataan yg disukai oleh Tuhanku.."
[HR Bukhari & Muslim]

Fahamkan dgn ayat ni..?
Rasulullah juga pernah bersedih...tetapi baginda menjaga mulutnya dari berkata sesuatu yg membawa murka Allah...


Berapa ramai antara kita yg selalu bersedih sehingga perlakuan dan perkataannya mengguris hati, mengeji, memaki orang atau lebih berat memaki/mengata Tuhannya..atau paling fatal sehingga membawanya keluar dari Islam??
Andaikan seperti seorang anak gadis yg sedih dgn keluarganya yg menolak pilihan hatinya yg seorang kafir/nonmuslim..boleh jadi sedihnya itu akan berlarutan sehingga berkata/bertindak keluar dari Islam. Kita tahu rosaknya aqidah melalui pelbagai cara..dari hati, lidah dan anggota yg bertindak..

Terkadang sedih itu membawa kita kpd pahala..

seperti sedihnya seseorang kerana tidak dapat melaksanakan amalan/ibadah hariannya..yg membawanya bertindak/berusaha utk memperbaiki diri dan harinya...


Terkadang sedih itu membawa kita kpd dosa...
seperti sedihnya seseorang yg bertengkar dgn rakannya kerana salah faham sehingga memutuskan silaturrahim...

seperti sedihnya seorang daie terhadap sasaran dakwahnya sehingga meninggalkan perjuangan Islam...


Ketika kesedihan itu
melemahkan hati seseorang, dan ia larut dalam kesedihannya hingga meninggalkan perintah2 Allah dan rasulnya, maka ia perbuatan yg tercela, meskipun dari segi lain ungkapan kesedihan merupakan hal yg terpuji...

Berpadalah andai engkau bersedih...

Andai air mata itu menjadi pengubat...alirkanlah ia seadanya..kerana air mata yg mengalir kerana takutkan Allah itu lebih mulia dan tinggi darjatnya...


Di sinilah pentingnya
SABAR...
Di sinilah pentingnya
IMAN...
Di sinilah pentingnya
TAQWA...
Di sinilah pentingnya
TAWAKKAL...
Di sinilah pentingnya
REDHA...
Di sinilah pentingnya
CINTA...
Dan segala amalan ruhiyah yg lainnya...


Inilah amalan batiniah yg terpuji dan dicintai para nabi, syuhada' dan salafussoleh..
Jadikanlah diri kita sebahagian dari kekasih Allah...

"Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka & tidak pula mereka bersedih hati. Iaitu org2 yg beriman dan mereka selalu bertaqwa.." [Yunus:62-63]

Bagaimana menjadi kekasih Allah? (tunggu tajuk lain pula nanti..:))

- Ibnu Taimiyah berkata, Kekasih Allah ialah, Org mukmin yg bertaqwa yg terbahagi kpd 2:

[1] Org yg mempunyai tujuan (yg melaksanakan kewajipan dan meninggalkan yg haram),

[2] org yg berlumba2 ke arah kebaikan (org yg mendekatkn diri kpd Allah dgn melaksanakan kewajipan & sunnah2 dan meninggalkan yg haram dan makruh)..


Fahimta?(anda faham?) Eh, tajuk ni dah settle plak...:) Cuma tinggal praktikal je...



** Gelora di hati..hanya Allah pengubatnya..:) La Tahzan..Innallaha ma'ana~



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

08 October 2009

.:OPEN HOUSE CILELES:.

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada 3hb Oktober yg lepas..setelah lebih kurang 4 hari baru tiba di bandung (setelah pulang beraya di Tanah Air), buat pertama kalinya ahli bait Pondok Hj Hidayat di Cileles berdekatan Cikuda berjaya mengadakan Open House utk rakan2 seperjuangan batch 07 dan rakan tetangga Cikuda...(skemanya ayat~^^,)...

Alhamdulillah..bajet dlm 100 org dtg..yg dtg dlm +-90 org..(tak kira pun..tp tgk bilangan mangkuk n cawan plastik yg hbs, lebih kurang begitulah anggarannya..). Ingatkan nak buka dari jam 1-5 ptg..tapi, tengok2..berlarutan hingga maghrib..sampai ada yg buka puasa di sini..alhamdulillah....(memberi makan kpd orang yg berpuasa :) ).

Terima kasih kpd semua yg sudi hadir dan menghargai jemputan dari kami :) terima kasih juga kpd yg bersusah payah dtg dan mendaki bukit cikuda (sampai ada yg tersesat jauh ke atas), semata2 utk dtg ke open house ni...kehadiran semua tetamu pd hari tu sangatlah kami hargai...
Kepada yg tak datang..lain kali taknak jemput dah....(merajuk ni..hehe)..

InsyaAllah, tahun depan andai dimurahkan rezeki, dipermudahkan urusan..kami akan buat lagi..
Gembira melihat ramai yg datang menjamu selera & memeriahkan rumah kami...bukan senang rumah ni nak terbuka...tahun ni alhamdulillah berjaya juga...

Tahniah buat ahli rumah yg bertungkus lumus memasak dan membuat persiapan dari malam hingga lah hari open house tu..moga Allah berkati segala usaha kita bersama...

Kini, Syawal lebih kurang seminggu lagi utk melabuhkan tirainya...sekarang ana sedang membuat pecutan puasa...yg lain macam mana? puasa 6 Syawal dah settle? puasa qadha? Moga Allah memberi kekuatan utk kita menjalani ibadah..

Moga kita sama2 dapat istiqamahkan amalan kita pada bulan ramadhan ke bulan2 yg lain...itulah parameter TAQWA yg kita peroleh dari madrasah ramadhan...
Apa kesan dari ramadhan yg lalu? lihatlah amalan dan ibadah kita setelah perginya ramadhan..adakah semakin berkurang, sama atau meningkat...? sama2 muhasabah..

wallahu'alam...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~GAMBAR OPEN HOUSE CILELES~



Rumah terbuka kami..:)

Tuan rumah..
Mek D, I-man, Hani, Balqis, Ety

Pengisi perut para tetamu..:)

Nasi Impit..menu utama

Soto Ayam..(tak nampak rupa pulak dlm ni)

Kuah kacang...1st trial yg berjaya^^

Lodeh..lontong...

bahan penyeri rasa..pencuci mulut..

tetamu pertama paling awal..sahabat sehati seperut..^^

kami lagi..tetamu Mulana..

tiba2 ada banyak motor hari ni..^^

tetamu dari Sukawening..

Di luar rumah..

Tetamu gene XY..lama benar kamu ber'kedai kopi' ye..^^

Tetamu Sukawening juga..thanx datang~!

Tetamu AJK Maksimal yg menyerbu rumah..^^

Makan2..cian mus letih..

kanak2 riang..hehe

pemilik gene XY lagi..

geng MAKSIMAL

X-penghuni Flamingo..

Mak..dan motor Pak Aji..:)

Geng CGC berbuka puasa..Cikuda Gentleman?? Club :)

Akhirnya...rumah menunggu masa utk ditutup...
arigatou atas kehadiran semua..:))



** Gelora di hati, siapa yg tahu? (tajuk cerpen akan datang,huhu)

** Sedang mencari hati..mendekati Tuhan..rindu utk bersendirian dgnNYA di sepertiga malam..:( kasihani hambaMu ini ya Allah...kuatkan daku.

** Ku mencari ketenangan yg hakiki...rasa ingin bercuti dari segala hal..huhu

** Jiwa ini sering lalai dan alpa...Allahu Allah~ -_- Ighfirli ya Ghafur..



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...