14 September 2009

.:PENUTUP TIRAI IHRAM '09:.






~Majlis Khatam Al-Quran & Iftar Jamaie~


Tarikh : 14.o9.09 (Isnin - esok)

Masa : Jam 4 ptg
Tempat : Bale Padjadjaran 4



4 pm - kedatangan muslimin/muslimat
4.30 - Majlis khatam
5 pm - tayangan video
5.50 - Berbuka puasa
6.15 - solat maghrib berjemaah
6.30 - tazkirah
7 pm - solat isya' & tarawikh
8 pm - bersalaman & bermaafan
8.15 - bersurai



**Bayaran : Rp 3000/person
**Contact mana2 wakil IMAN utk kehadiran

** Bawa sejadah & al-quran masing2..lebih mudah dgn berwuduk siap2..

**Semua muslimin/muslimat di jemput hadir~


  • IHRAM '09 [Ihya' Ramadhan '09]..

Alhamdulillah, esok berlabuhnya tirai IHRAM '09 di bumi Jatinangor ni..hanya IHRAM'09 yg melabuhkan tirainya...tp Ramadhannya belum lagi ye...masih ada sisa2 beberapa hari lg..tolak tambah 5 hari berbaki..sedihnya rasanya hati, ramadhan dah nak pergi...entah dpt bertemu lagi atau tak...ya Allah, berkatilah kami sepanjang bulan Ramadhan ini..ameen..

Sepanjang ramadhan..seminggu ana sempat berpuasa di rumah(malaysia)..dan lebih kurang 2 minggu ana berpuasa di sini..seperti biasa, program IMAN mengisi sedikit sebanyak ramadhan di sini..

Alhamdulillah,semuanya berjalan lancar.. Terawih & Tazkirah di kosan2..(di Cikuda berjalan sokmo), Tadarus Al-Quran (Muslimat Cikuda dah beres..harap tempat lain pun dh beres), Qiamullail Perdana & Sahur (ramai yg datang berbanding tahun lepas, alhamdulillah) dan yg terakhir, program kebajikan.."Cry No More" yg berlangsung semalam...

Sedikit tentang Cry No More...
Tahun lepas, program bulan ramadhan buat di rumah anak yatim..majlis berbuka puasa bersama anak2 yatim..dan tahun ni pula, seperti biasa ana mendapat amanat utk menguruskan program CNM kali ni. Dan kali ni..pemberian juadah berbuka kepada jiran2 sekitar kawasan kosan (asrama) dan rumah anak2 Malaysia..
5 kawasan telah dilantik ketua masing2...menu juga ditentukan oleh ketua kawasan..dan pada hari Ahad, semuanya mulakan projek..

Cikuda dgn onde2 nya..atau lebih dikenali dgn buah melaka..hijau....bersalut putih..:)

Sukawening dgn lauk Ayam masak lemak nya..

Mulana dgn karipapnya..

Alpina dgn bihun dan cucur nya..

Pedca dgn bubur lambuk dan cucur udang...

nyum2...^^

Alhamdulillah..dari laporan yg diterima setakat ni, semuanya berjalan lancar. Tahniah kepada semua yg bekerja keras menyumbangkan masa dan tenaga bersama...Moga Allah membalasnya dengan segala kebaikan...ameen..

Sungguh...gembira sangat melihat senyuman yg terpamer di wajah pakcik dan makcik yg menerima onde2 semalam...mereka gembira dalam terkejut..terima lah seadanya dari kami..:)
gembira membuat orang lain gembira...

Moga ini menjadi salah satu alternatif utk merapatkan silaturrahim sesama Malaysia-Indonesia..
Yg sebelum ni tak pernah bertegur sapa..sudah bertegur....insyaAllah, lain kali boleh buat lagi... tak puas rasanya bagi kat jiran2 semalam..

Terima kasih kepada semua yg sudi membantu & menjayakan projek kali ni..hanya Allah yg mampu membalasnya..

Sesungguhnya, tangan yg memberi itu lbh baik dari tgn yg menerima..bak kata Ustaz Hasrizal, Erti Hidup pada Memberi..^^


** Pada Jumaat yg lepas..21 ramadhan, telah perginya seorang pendidik yg kusanjung..seorang yg banyak memberi inspirasi ketika diri ini masih mencari erti hidup di S.M.Sains Tun Syed Sheh Shahabudin..Allahyarhamah Puan Norizan tersayang..Al-Fatihah..Moga ruhnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mukmin & muttaqin..ameen ya rabb..kehilangannya sangat terasa...:( [akan diadakan post khas utkmu, guruku..]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gambar2 sepanjang program 'Cry No More' di Cikuda


dah siap punya..1 bungkus 10 biji..


setia dgn kerjanya..:)

tekun..

saje nyibuk..:)

si hijau..bersalut si putih..

3 dara pinggitan..:)

hepinye..:)

cubit sikit..jadikan bola..penyek2..letak gula..tutup molek2..pusing2...hehe

pembungkusan..

pak yg sangat hepi menerima onde2..gembira hingga tak terkata ^^

jiran depan umah..pak aji n mak aji...

sempat bergambar bersama..

"Barangsiapa yg memberikan juadah berbuka buat org yg berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yg berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" [Hadis Riwayat At-Tirmizi]

malu2 mioww..

isteri tuan rumah..Ibu Nani yg baik hati..

rumahku syurgaku..wah,ada kereta..(kereta tumpang parking je.hee)



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

2 .:KoMeN:.:

sinar_islami said...

nak onde2 kak aiman...(^_~)-perasan muda-
moga Allah kira sbgi amal soleh
gurau je..salam lebaran dari ana...
maaf andai ade slh slap di sana sini..

nurul88 said...

boleh2..mai la cni klu nk rsa..
ameen 4 the du'a

salam lebaran jga ukhti..
maaf zhr batn..:)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...