23 September 2009

.:SALAM AIDILFITRI:.

Assalamu'alaikum warahmatullah buat pengunjung blog yg dikasihi..sahabat sahibah yg disayangi....

Bersempena Syawal yg mulia ini, ingin saya mengambil kesempatan ini utk memohon ampun dan maaf andai ada tutur kata atau perbuatan yg pernah menyinggung sesiapa..mungkin selama berblog, bersahabat, berkenalan, berkongsi ilmu atau pengalaman, ber'nasihat-menasihati' atau 'ber' yg lainnya..ada yg tersasul, tersinggung, terguris atau 'ter' yg lainnya...
Mohon maaf zahir dan batin tulus dan ikhlas dari hati saya, seorang manusia yg byk kelemahan..tp insyaAllah akan sentiasa diperbaiki utk menjadi lbh baik..:)

Salam penuh kemaafan, salam aidilfitri..salam lebaran eidul mubarak buat semua. Semoga Ramadhan yg telah berlalu, adalah ramadhan yg lebih baik dan Syawal ini adalah syawal yg membawa kegembiraan & kebahagiaan..

Taqabbalallahu minna wa minkum~
Moga Allah terima amal kita sekalian, ameen.


**Moga bertemu lagi ya Ramadhan..

**Gembira dapat beraya di tanah air tercinta..walaupun pada 1 Syawal, keluarga baitus-salam tak cukup sepasang..Angah dan isteri di Langkawi yg tak dapat cuti raya..

**Jangan sedih2 bagi yg tak balik raya..:)
** Alhamdulillah, bakal menjadi 'Mak Teh' tahun depan..
dua orang anak saudara lagi. yahoo~hee^^


~1 Syawal di Permatang Pasir~

My family.. with Tok Wan Hussein & Tok Zah
[Pengantin baru tu tak boleh lekang..;)]

My Abah & Ummi..

adik-beradik..yg kaler lain tu tersesat..;)

'Sumandaq'..(anak dara - org Sabah panggil :) )

Anak lelaki..


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

14 September 2009

.:PENUTUP TIRAI IHRAM '09:.






~Majlis Khatam Al-Quran & Iftar Jamaie~


Tarikh : 14.o9.09 (Isnin - esok)

Masa : Jam 4 ptg
Tempat : Bale Padjadjaran 4



4 pm - kedatangan muslimin/muslimat
4.30 - Majlis khatam
5 pm - tayangan video
5.50 - Berbuka puasa
6.15 - solat maghrib berjemaah
6.30 - tazkirah
7 pm - solat isya' & tarawikh
8 pm - bersalaman & bermaafan
8.15 - bersurai



**Bayaran : Rp 3000/person
**Contact mana2 wakil IMAN utk kehadiran

** Bawa sejadah & al-quran masing2..lebih mudah dgn berwuduk siap2..

**Semua muslimin/muslimat di jemput hadir~


  • IHRAM '09 [Ihya' Ramadhan '09]..

Alhamdulillah, esok berlabuhnya tirai IHRAM '09 di bumi Jatinangor ni..hanya IHRAM'09 yg melabuhkan tirainya...tp Ramadhannya belum lagi ye...masih ada sisa2 beberapa hari lg..tolak tambah 5 hari berbaki..sedihnya rasanya hati, ramadhan dah nak pergi...entah dpt bertemu lagi atau tak...ya Allah, berkatilah kami sepanjang bulan Ramadhan ini..ameen..

Sepanjang ramadhan..seminggu ana sempat berpuasa di rumah(malaysia)..dan lebih kurang 2 minggu ana berpuasa di sini..seperti biasa, program IMAN mengisi sedikit sebanyak ramadhan di sini..

Alhamdulillah,semuanya berjalan lancar.. Terawih & Tazkirah di kosan2..(di Cikuda berjalan sokmo), Tadarus Al-Quran (Muslimat Cikuda dah beres..harap tempat lain pun dh beres), Qiamullail Perdana & Sahur (ramai yg datang berbanding tahun lepas, alhamdulillah) dan yg terakhir, program kebajikan.."Cry No More" yg berlangsung semalam...

Sedikit tentang Cry No More...
Tahun lepas, program bulan ramadhan buat di rumah anak yatim..majlis berbuka puasa bersama anak2 yatim..dan tahun ni pula, seperti biasa ana mendapat amanat utk menguruskan program CNM kali ni. Dan kali ni..pemberian juadah berbuka kepada jiran2 sekitar kawasan kosan (asrama) dan rumah anak2 Malaysia..
5 kawasan telah dilantik ketua masing2...menu juga ditentukan oleh ketua kawasan..dan pada hari Ahad, semuanya mulakan projek..

Cikuda dgn onde2 nya..atau lebih dikenali dgn buah melaka..hijau....bersalut putih..:)

Sukawening dgn lauk Ayam masak lemak nya..

Mulana dgn karipapnya..

Alpina dgn bihun dan cucur nya..

Pedca dgn bubur lambuk dan cucur udang...

nyum2...^^

Alhamdulillah..dari laporan yg diterima setakat ni, semuanya berjalan lancar. Tahniah kepada semua yg bekerja keras menyumbangkan masa dan tenaga bersama...Moga Allah membalasnya dengan segala kebaikan...ameen..

Sungguh...gembira sangat melihat senyuman yg terpamer di wajah pakcik dan makcik yg menerima onde2 semalam...mereka gembira dalam terkejut..terima lah seadanya dari kami..:)
gembira membuat orang lain gembira...

Moga ini menjadi salah satu alternatif utk merapatkan silaturrahim sesama Malaysia-Indonesia..
Yg sebelum ni tak pernah bertegur sapa..sudah bertegur....insyaAllah, lain kali boleh buat lagi... tak puas rasanya bagi kat jiran2 semalam..

Terima kasih kepada semua yg sudi membantu & menjayakan projek kali ni..hanya Allah yg mampu membalasnya..

Sesungguhnya, tangan yg memberi itu lbh baik dari tgn yg menerima..bak kata Ustaz Hasrizal, Erti Hidup pada Memberi..^^


** Pada Jumaat yg lepas..21 ramadhan, telah perginya seorang pendidik yg kusanjung..seorang yg banyak memberi inspirasi ketika diri ini masih mencari erti hidup di S.M.Sains Tun Syed Sheh Shahabudin..Allahyarhamah Puan Norizan tersayang..Al-Fatihah..Moga ruhnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mukmin & muttaqin..ameen ya rabb..kehilangannya sangat terasa...:( [akan diadakan post khas utkmu, guruku..]

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gambar2 sepanjang program 'Cry No More' di Cikuda


dah siap punya..1 bungkus 10 biji..


setia dgn kerjanya..:)

tekun..

saje nyibuk..:)

si hijau..bersalut si putih..

3 dara pinggitan..:)

hepinye..:)

cubit sikit..jadikan bola..penyek2..letak gula..tutup molek2..pusing2...hehe

pembungkusan..

pak yg sangat hepi menerima onde2..gembira hingga tak terkata ^^

jiran depan umah..pak aji n mak aji...

sempat bergambar bersama..

"Barangsiapa yg memberikan juadah berbuka buat org yg berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yg berpuasa itu tanpa kurang sedikit pun" [Hadis Riwayat At-Tirmizi]

malu2 mioww..

isteri tuan rumah..Ibu Nani yg baik hati..

rumahku syurgaku..wah,ada kereta..(kereta tumpang parking je.hee)



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

06 September 2009

.:PANTAS MASA BERLALU:.


Subhanallah..Alhamdulillah..wa Lailahaillallah...AllahuAkbar...
[menulis zikir utk mengajak anda turut berzikir utk hari ini..:) ]

Pantas sungguh masa berlalu..

Dulunya baru menjejakkan kaki di bumi Indonesia...
Tahun 1...
Tahun 2...

Kini..

Tahun 3..

Dulunya..dipanggil adik...comel je rasa..
Kini..dipanggil kakak...terasa tanggungjawab..


Hari ni...sudah 16 ramadhan..
Sudah fasa ke-2..hampir ke fasa ke-3..
Ramadhan juga sudah hampir berlalu pergi...

Bagaimana ramadhan mu kali ni?
Bagaimana janjimu yg mahukan ramadhan tahun ni lebih baik?

Semalam..baru lepas melihat adik-adik tahun pertama..
Sempena orientasi pelajar baru Malaysia di sini..MAKSIMAL '09.
Alhamdulillah sempat berkenalan hanya beberapa orang..
Masa yg tidak mengizinkan..insyaAllah, ada masa kita bertemu lagi..
terdengar luahan hati pelajar baru..
Ya..kini kamu, wahai adik2ku..di alam baru..
di negara orang..sedang bermusafir...
musafir mencari ilmu..musafir mencari redha Allah..
Moga sabar..tabah..dan dikuatkan iman dlm menjalani ujian2 di jalan ini..
Jangan khuatir, Allah sentiasa bersama kita...
di mana jua kita, kita masih di bumi Allah, dan kita punya Allah..

Dulunya..diriku juga begitu...
Sampainya di bumi Jatinangor, alhamdulillah bersama sahabat se-kolej..
Tapi..masih risau..masih tercari2 sesuatu yg boleh menjadi perisai...
setiap kali kaki melangkah ke mana jua...dari sekolah, matrik, kolej sehingga universiti..
diri ini sentiasa mencari sesuatu...
sesuatu yg boleh 'menjaga' ku..'memelihara' diri ku supaya tak mudah jatuh tewas dengan dunia yg menyeronokkan..seronok yg membinasakan...
kerana yg dicari adalah keseronokan yg hakiki..bukan hanya sementara...
Alhamdulillah..Allah selalu mudahkan..hanya diri yg selalu leka..

Rupanya yg dicari adalah dakwah dan tarbiyah...
Sesuatu yg ada sifatnya....
Yang ada unsur dakwah...
Yang ada unsur tarbiyah...
Sifatnya ilmu, sifatnya perisai, sifatnya ukhuwah, sifatnya pengubat jiwa..dan ia adalah segala2nya..
Alhamdulillah ada di sini...dan ada di mana2..
walaupun kecil, terasa selamat di sini...
kerana insyaAllah, kitalah yg akan membesarkannya...
berdikarilah untuk mencari...ia akan datang padamu, dan lekat denganmu..:)

Selamat berkenalan dgn kami....
IMAN..dan BAIK...
Platform terbaik utk anda memberi & menerima...
InsyaAllah~:) Selamat berjuang~!


Pantas kan masa berlalu..? Tak sempat rasanya...

Yang datang dan yang akan pergi...

Umur jua makin bertambah...
Ajal juga yg tak tahu bila...

Selagi ramadhan masih di sini...
gunakan kesempatan mendapatkan 'bonus' di bulan ni..
hanya setahun sekali....
Kejar predikat TAQWA..
nikmati rahmah & maghfirah NYA..

Selagi ruh dan jasad masih bersatu...
Bersegeralah! Agar masa tidak membunuh kita...

Pantas kan masa berlalu...?
Kata hati juga sudah berakhir...
Jari juga sudah mahu berhenti menari...

sungguh...masa itu pantas berlalu~

"Demi masa..sesungguhnya manusia dlm kerugian..melainkan orang2 yg beriman & yg beramal soleh...dan yg berpesan2 pada kebenaran dan yg berpesan pada kesabaran..."
[Ayat cinta Allah: Al-'Asr..the moment~]



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...