03 August 2009

.:CUTI-CUTI INDONESIA:.

Alhamdulillah..

Pertempuran di medan imtihan, sudah lama selesai 24 Julai yg lalu..
kini menanti natijahnya (keputusan) saja pada 4 Ogos..esok..
Doakan segalanya baik2 belaka..ameen.

Hari-hari yg ada selama penantian digunakan dgn sehabis baik dgn berjaulah atau berwisata (berjalan2 & melancong) bersama teman-teman yg ada..

Berjalan..melihat..mentadabbur ciptaan Al-Khaliq di bumi Indonesia ini..

Pengembaraan bermula..

  • Pada 25 Julai '09..
Ana & sahabat2 (11 orang semuanya) merancang utk ke Bogor, berhampiran Jakarta.
Menaiki sebuah kereta sewa..

Destinasi tujuan : Taman Safari Indonesia dan Taman Bunga Nusantara.

Tanpa kamera..bosanlah perjalanan..;)
Ana sanggup membeli kamera hanya semata-mata utk jaulah kali ini. Inginkan gambar kenangan di sini..InsyaAllah akan dimanfaatkan sebaik2nya..

Di Taman Safari..meriah..
meriah dgn gelagat teman2 dan haiwan yg ada...seronok dapat melihat secara dekat, memberi makan, memegang..dan yg paling penting..bergambar bersama penghuni2 Taman Safari tu...

Ana berjaya memegang singa..harimau..dan encik kera utk bergambar..tak sangka pula rasanya..:)

Hajat ana utk menaiki gajah tak kesampaian..disebabkan masa yg mencemburui, ramai sgt orang yg berbaris, sedangkan masa sgt terhad..tapi, alhamdulillah..diganti dgn encik unta..walaupun sekejap, jadilah..

Subhanallah..

Haiwan yg bermacam ragam..suka melihatnya...

Kemudian..perjalanan diteruskan ke Taman Bunga..
Naluri kewanitaan bertamu...
Teruja dengan segala bunga..
Memang ana sgt sukakan bunga..

Subhanallah..Alhamdulillah....
Cantik..Indah...Unik...Berwarna-warni...
Tak jemu memandang...

Tetapi, masa yg terhad..tak sempat melawat kesemua taman yg ada...

Ada Taman Mawar, Taman Perancis, Taman Jepun, Taman Amerika, Taman Bali dan macam2 lagi..

Indah..sungguh. MasyaAllah..

Satu hari berjalan..sampai di rumah malam..alhamdulillah..perjalanan yg menarik.

Erm...

Tunggu gambar2 akan berbicara~
(malas menaip sebenarnya..hee :) )

  • Pada 27 Julai '09..
Seawal pagi keluar bersama teman2 serumah...
Berkumpul di depan gerbang Cikuda, menunggu Angkot (van-pengangkutan awam di sini) dan teman2 lain...

Destinasi tujuan kali ini : Air Terjun Sumedang.

2 Angkot digunakan..

Sesampainya di sana...

"Alahai...ni bukan air terjun ni..huhu"

Cetek je airnya...air pun terjun sikit2 je..;p
erm..tapi, takpelah....

Melihat teman2 lain pun macam tak kesah sangat...
Sesi bersiram diteruskan..(erk?betul ke bahasa ni..he)
Puas bermain...bergambar..menenangkan fikiran...
Sesi mengisi perut...bihun goreng...

Pemandian diteruskan di kolam renang yg terdapat disitu juga...
kelihatan menarik dan kami tertarik utk mencuba...
akhirnya..tengah hari rembang, masing2 sudah letih...

Alhamdulillah..seronok & puas rasanya..walaupun sedikit letih..:)
Gembira bersama teman2...

  • Pada 29 - 31 Julai '09..
Ini perjalanan yg jauh....
Bermula pada jam 9 pm pada 29 haribulan..
Destinasi tujuan : Pangandaran (Terkenal dgn pantainya)

Bersama 13 org teman lainnya..semuanya perempuan. Muslimat..
Menaiki bas yg mengambil masa 6 jam utk sampai ke destinasi..

Jalan yg bengkang-bengkok...bas pula sedikit kurang selesa..
Laju bas bergerak..sekali berhenti...jam 2 am tiba di stesen bas Pangandaran...
2 jam awal dari jangkaan...huhu.
Chalet yg ditempah hanya utk hari berikutnya..30hb..
Garu kepala kami dibuatnya...
akhirnya..keputusan akhir, terus ke chalet yg ditempah..Pondok Pelangi.
harapannya, tuan chalet membenarkan kami duduk di lobi nya..

Alhamdulillah, dibenarkan menunggu di lobi..
tidur sebentar kerana masing2 keletihan...sehingga masuk waktu Subuh..
Solat di Musolla yg tersedia...

Kemudian, apabila hari mula cerah, dibenarkan check in dan meletak beg di kamar..
4 kamar di ambil utk 14 org..alhamdulillah..blh dikatakan selesa & tiada masalah..
Kedudukannya juga strategik..dekat dgn pantai dan kedai2..

Aktiviti hari pertama dimulai dgn berbasikal keliling kawasan pantai...
Kemudian diteruskan dgn menaiki bot..berjalan sekitar pantai dan pulau2...

Walaupun letih, tapi tetap menarik...
Indah alam ciptaanMu ya Allah..
Tidak putus hamba memujiMu...

Tenang rasanya melihat laut yg luas...
Biru kehijauan air laut..ditambah pula biru langit...
Enak mendengar ombak yg menderu...memukul pantai & batu-bata...
tak pernah henti dan jemu....
itulah aturanNya...

"Allah lah yg menundukkan laut untukmu agar kapal-kapal dpt berlayar di atasnya dgn perintahNya, dan agar kamu dpt mencari sebahagian kurniaNya, dan agar kamu bersyukur.."
[Al-Jasiyah : 12]


Angin laut yg menyapa wajah...damai..
Rindu dgn suasana di sana...
Apakan daya..duduk di daerah bukit...huhu

Pada hari itu..banyak berjalan..
Dari laut, berlabuh di Pulau Pasir Putih...
Airnya jernih..kelihatan batu2 karang...tempat utk snorkeling..
Kemudian terus meredah hutan...untuk ke gua2 yg terdapat di pulau tu..
kelihatan kera2 kelaparan..ada yg jinak & yg liar..
Pohonan yg pelbagai...meredupkan perjalanan..

Dari satu gua..ke gua yg lain....
Pelbagai macam bentuk batu2 terbentuk...
Titis2 air yg akhirnya membentuk stalaktit dan stalagmit...
Bertemu pula dgn penghuni2 gua..kelawar yg tidur 'bergayutan'...
Landak duri yg mencari 'nafkah'(makan) utk anaknya..dan pelbagai~:)

Pemandu pelancong yg membawa kami..
2 orang pemuda..yg kelihatan sudah sebati dgn tempat itu...
pelbagai mitos diceritakan...
banyak tempat2 di situ yg dikatakan lokasi bg filem 'Misteri Mak Lampir'..
Kebetulan ana pernah menontonnya dulu..agak takut ceritanya..hee.
Masih teringiang2 hilai tawa Mak Lampir..

Dari mitos penunggu laut...sehingga la tips awet muda..keluar dari mulut dua anak muda ni..huhu
Sape nak percaya...silakan..ana tukang dengar je..:)

Sungguh penat berjalan keliling pulau kecil tu...
Akhirnya..sampai jua di pantai pasir putih...
setelah berkira-kira..samada mahu snorkeling atau tidak...
dgn panas teriknya...
akhirnya..5 orang bersetuju utk snorkeling, termasuk ana..
ingin juga melihat khazanah laut yg ada...
ketepikan perihal 'kulit terbakar'..huhu

Tapi..melihat di dasar laut tu..rasanya..di Pulau Pangkor lebih cantik..
Seingat ana beberapa tahun yg lalu ber'snorkeling' di sana bersama family..
Dapat pegang ikan2 lagi...best..

Selepas penat ber'snorkeling'..
Singgah di gerai makan Seafood..
Nikmatnya makan seafood di tepi pantai..:) sedapp..
Ditambah pula dgn air kelapa muda sebiji..kenyang sangat2..
Usai makan, pulang ke chalet..rehat sesungguh2nya...
kemudian pada petangnya..ana dan sahabat sekamar menggagahkan diri keluar..
berjalan meninjau ole2 yg boleh di bawa pulang sambil menikmati angin petang di pantai...
Malam juga adalah masa free...banyak di habiskan berjalan di sekeliling kawasan tu..

Pada keesokannya, hari ahad(30hb), kami memulakan perjalanan ke Green Canyon..
Di antara tempat wisata yg popular di sana...
di sini tempatnya adalah sungai dan air terjun..
airnya berwarna hijau..mungkin sebab itu nama tempatnya diberi...
cantik...indah...subhanallah...

Kami menaiki bot ke kawasan air terjun....
Setibanya disana..
Masing2 memakai life jacket utk mengharung arus deras..
Dalam airnya...tak sampai kaki...
di sini agak mencabar...
dan diantara kami..hanya 3 org yg boleh dikatakan pandai berenang..
termasuk ana...walaupun bukanlah pandai sangat...
arus yg deras & air yg dalam menyukarkan pergerakan teman2....
yg berbadan kecil dan ringan sering terlepas dari pautan teman lain atau batu2...dan dibawa arus...
Mujur ada 2 hero..(pemandu bot kami) yg mengiringi...
Ana sendiri tak berdaya nak mengawal teman2 lain...
Arus deras...tak cukup tenaga utk menarik dan mengawal...huhu

Tapi..ana memang suka sangat aktiviti di Green Canyon..
Tak puas rasanya...airnya best..tak masin seperti di laut...
perit rasanya kalau tertelan..huhu...
tempatnya sejuk...indah...
kesimpulannya...best dan mencabar..:)
paling best masa nak balik sbbnya kami hanya biarkan diri dihanyut arus air..
laju je meluncur....:)
berat rasanya mahu meninggalkan tempat tu..
Andai ada peluang...ingin lagi ana ke sana. InsyaAllah.
Malangnya, tiada gambar utk aktiviti tu..huhu

kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Batu Karas..
Pantainya memang tak dapat dilupakan...
tujuan utama ke sini, menaiki 'Banana Boat'..
ana menaiki trip yg pertama..lebih mencabar...
Dipusing2nya kami...huhu
5 kali orang tu jatuhkan kami ke laut dalam...
huh~sakit terhempas ke laut...
Tapi....memang best..suka sangat..:)
Ombaknya tinggi dan airnya dalam...
Dah tak kisah muka ni dimamah panas terik matahari...huhu
Setelah puas bermandi manda..membina "Masjid Pasir" kami...bermain2...
kami singgah sebentar ke Batu Hiu...ombak disana dikatakan mencecah 7 meter..
tingginya...tapi,dah gelap waktu tu...tak kelihatan pula ombak setinggi tu ada...
'Hiu' yg bermaksud ikan paus...ada replika di situ utk bergambar..

Kemudian..pulang semula ke Pondok Pelangi kami...
rehat serehat2nya...kemudian dinner dgn seafood buat kali terakhir...

Esoknya..kami bertolak pulang pada jam 10 pagi..
Sempat melihat matahari terbit di ufuk timur..
Indah sangat...kagum..Maha Suci Allah~
perjalanan 6 jam sgt meletihkan....
dengan bas yg tidak selesa menyakitkan badan...
pulang ke rumah...pintu rumah pula tak boleh dibuka...
penat....penat sangat2..solat pun belum...
waktu maghrib hampir tiba...
mujur ada tuan rumah membantu....
ana gagahkan diri ke masjid berdekatan utk solat...
Alhamdulillah..usai solat, pintu juga sudah boleh dibuka...
masuk....dan terus rehat & bersihkan diri.....

Pengembaraan berakhir...
Sekali lagi...izinkan gambar2 yg bakal diupload ini pula bercerita..:p

Kini,hanya di rumah, menanti keputusan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tanggal 6 Ogos (Khamis) insyaAllah akan menjejakkan kaki di Pulau Pinang..
Moga bersama kejayaan. Ameen Ya Rabb~!!

** Terima kasih semua teman2 yg disayangi...moga ukhuwah kita berkekalan. ameen..
**Buat teman2 serumah yg sentiasa ceria...Hani,Balqis,Et, Dihah...
**Teman sekolej dulu yg tidak pernah dapat dipisahkan...Huda, Afiqah, Nadhira, Mun, Mira..(termasuk budak2 rumah lain..)
**Teman2 seperjuangan yg lain yg menyerikan keadaan...Mina, Bad, Syaz, Adah (pengurus wisata ke Pangandaran), Wewe n da geng..Mak n da geng...dan semua2 yg bersama semasa cuti ni...
**Tidak lupa kepada Ummi, Abah dan keluarga yg mendoakan perjalanan ini..tak sabar utk pulang ke Tanah Air tercinta pula...

Sungguh..percutian yg menyeronokkan...
Alhamdulillah atas peluang yg Allah berikan...jua keselamatan pergi dan pulang kami...
Moga ada manfaatnya dan keberkatannya..ameen..

"Sungguh, pada langit dan bumi benar2 terdapat tanda2 (kebesaran Allah) bagi org2 mukmin.. Dan pada penciptaan dirimu dan pada makhluk bernyawa yg bertebaran (di bumi) terdapat tanda2 (kebesaran Allah) utk kaum yg meyakini.."
[Al-Jasiyah : 3-4]


***Sudah beberapa kali (dari pagi sampai malam) cuba meng'upload' gambar..tak boleh2..kenape ye..'-_-
Nanti ana cuba lagi..insyaAllah..***


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

6 .:KoMeN:.:

nhan said...

ngeee~jom jejalan lagi...abeskan dwet yg da nk abes...

mc d said...

haha..jom la g lg pangadaran....orng nk g jgk!!...hehe...
wlupun x leh g pangadaran..tp safari,tmn bunga n air terjun mmg bessshhhhhh!!!!!

frenzz 4eveeerr....ukhuwah fillah abadan abada..
peace...=)

nurul88 said...

ya..mari mengembara..huhu
aah..dah nk kering duit nih..
haih..pasni kena jimat jap la.huhu

sinar_islami said...

wah wah ...sakan jalan..
ana dh ade kat msia..hehe..wat jeles plk ana ni..
kak aiman..hehe tak de gmbr ye..

nurul88 said...

to mc d aka dihah:

hehe...sape nak gi ngn mu..xmau2..haha~
klu g pngndaran lg..nk g green canyon je..xpuas duk situ hr tu..sibuk mnyelamatkn org..hehehe

aah..smua besh..rugi tau x gi pngndaran..klu mu tgk gamba sure jeles..hik2..^^

mish u la mc d~

nurul88 said...

hehe..sakan kan..
wat pecutan berwisata b4 balik mesia..
xpe2..ana x jeles..sbb mlm ni ana btolak balik mesia dah..hehe

gambar ade..tp xleh upload la ..nape ye..
saiz bsr ke..mls nak edit.huhu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...