24 August 2009

.:AHLAN YA HABIBI~:.


Selawat dan Salam buat habiballah, Rasulullah SAW yg bersabda, maksudnya ;

"Barangsiapa yg berpuasa Ramadhan kerana Iman dan Mengharap pahala dari Allah, maka akan diampuni dosa-dosanya yg telah lalu..."
[HR Bukhari,Muslim,AtTirmizi,AnNasai dan lainnya]


Ya Allah..limpahkanlah selawat dan salam kpd Nabi-Mu, keluarga nabi-Mu, para sahabat dan kepada sesiapa sahaja yg berjalan di atas manhajnya sehingga hari pembalasan, begitu juga turutkanlah kami bersama mereka, dengan kurnia dan kemuliaanMu wahai Zat yg Maha Mulia..
Amma ba'd..

Telah hadir kepada kita tetamu yg mulia..kekasih yg dinanti oleh para 'abid yg setia sepanjang masa..bulan agung yg dirindui para pengejar redha Ilahi..

Pada bulan itu..

Allah mengampuni dosa-dosa..dan memaafkan kesalahan-kesalahan serta membebaskan mereka yg dikehendakiNya dari jerat neraka..

Dilipatgandakan pahala ibadah...

Terdapat malam yg lebih baik dari seribu bulan...

Dan pelbagai lagi...rahmat dan kasih sayangNya yg tak terhingga pada hamba2Nya...


Marhaban...Ahlan Ya Ramadhan..
Selamat datang wahai Ramadhan..
Wahai kekasih yg telah menghampiri kami setiap tahun..
Kami sambutmu dengan penuh cinta..
Setiap cinta kpd selain yg Maha Mulia tertolak..
Maka ampunilah dosa-dosa kami, Ya Allah..
Tambahkanlah kpd kami kurniaMu yg melimpah..

Engkau kembali datang setelah penantian selama setahun penuh..

Pada tahun ini..
telah meninggal sekian orang dan telah lahir sekian bayi..
sebahagian orang menjadi kaya, sebahagian lainnya menjadi miskin..
sebahagian orang berbahagia, sebahagian lainnya berduka dan celaka..
sebahagian orang mendapat petunjuk, sebahagian lainnya tersesat..

Ya Ramadhan..
Engkau datang kpd kami setelah kami memenuhi waktu setahun lalu dgn kebaikan ataupun kejahatan..
Semuanya akan diperlihatkan kpd kami dlm lembaran-lembaran catatan, pada hari diperlihatkan catatan amal di hadapan Allah..

"Dan setiap manusia itu telah Kami tetapkan amal perbuatannya (sebagaimana tetapnya kalung) pada lehernya.. Dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yg dijumpainya terbuka. Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghisab terhadapmu.."
[Al-Isra' : 13-14]

Wahai penyambut Ramadhan..

Katakanlah kpd mata agar berpuasa dari memandang yg haram..
Katakanlah kpd mulut agar berpuasa dari ghibah (mengumpat) dan namimah (mengadu domba), kata2 keji yg menyakiti hati serta gurauan melampau..
Katakanlah kpd tangan agar berpuasa dari melakukan dosa, kejahatan dan maksiat..
Katakanlah kpd kaki agar berpuasa dari berjalan menuju sarang-sarang syaitan..
Katakan kpd perut agar berpuasa dari memakan yg haram..
Agar puasamu tidak sekadar lapar dan dahaga...

"Berapa ramai org yg berpuasa, tidaklah dirinya itu mendapat apa-apa daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga.."
[HR An-Nasa'i dan Ibn Majah]

Puasa adalah rahsia kita..rahsia Allah..
Rahsia antara hamba dan Allah..
Tidak ada yg tahu jika kita berpuasa kecuali Allah..
Tiada siapa yg tahu jika anda makan atau minum tika tiada siapa melihat, tapi Allah Maha Melihat mu..

Rasulullah bersabda dlm sebuah hadis qudsi, Allah berfirman:

"Semua amal bani Adam adalah utk dirinya sendiri kecuali PUASA..sesungguhnya ia untukKu dan Aku sendiri yg akan membalasnya: Ia tinggalkan makanan, minuman dan syahwatnya hanya kerana Aku.."

Puasa adalah perisai..
Penjaga dari segala kemaksiatan, penangkis dari segala kejahatan..
Kata2 "Aku sedang berpuasa" menjadi kesabarannya ketika dicela, dihina atau disakiti..
Seakan-akan menasihati diri sendiri..

"bertaqwalah kepada Allah kerana aku sedang berpuasa, jangan kau nodai puasaku~"

Duhai sahabat..
Ayuh! sama2 kita berusaha agar Ramadhan kali ini tidak berlalu begitu saja..
Pangkat TAQWA kita raih bersama..ameen..
Bulan ramadhan..bulan praktikal..

Berlaparlah..
agar anda bisa kenyang di sisi Allah..

agar anda bisa memasuki pintu Ar-Rayyan di jannah..

Berdahagalah..

agar anda bisa minum dari telaga Al-Kauthar..yakni telaga nabi Muhammad SAW...
yg jumlahnya berjuta2 bintang di langit..airnya lebih manis dari madu..lebih dingin dari salju..lebih putih dari susu....hanya seteguk, tidak lagi merasa haus selamanya..
Berusahalah! agar setiap anggota badan anda berpuasa.


Bagi sesiapa saja yg ingin lebih mengenal Allah pd bulan Ramadhan, ketahuilah bahawa Rabb bulan ramadhan adalah sama dgn bulan syawal, sya'ban dan lain2... dengan itu, takutlah kpd Allah pd bulan Ramadhan dan selainnya...kerana DIA adalah Rabb di setiap tempat dan waktu~!

Isi diolah dari : 'Ramadhan - Agar puasa tak sekadar lapar dan dahaga' by Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

** Alhamdulillah, berjaya juga post kan entry 'pembuka tirai ramadhan' ni..susahnya utk mulakan kerja menaip cuti ni....-_-

** Banyak hal tak sempat nak cerita (tak sempat ke, malas? wallahua'alam :D ) dalam blog ni selama bercuti di rumah..huhu..program keluarga, program IMAN, program jalan2 ziarah..Langkawi, KL, Temerloh..Pilihanraya Kecil Permatang Pasir (kampung) - Allahu Akbar~..dan lain2....suka duka musim cuti~ yela tu..^^

** Apapun, 30 Ogos, Ahad ni ana akan berangkat pulang ke Bandung...meneruskan sisa2 waktu menimba ilmu di sana..dan akan kembali ke Malaysia lagi pada 18 september utk berhari raya bersama keluarga, insyaAllah...

**Entah apa perasaan nak kembali meneruskan perjuangan di sana -_-...semester baru..doakan ana :)



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

05 August 2009

.:DAKU PULANG~:.


~~~~~~~~~~~~~

Assalamu'alaikum wbt.. Moga sahabat semua sentiasa dalam lindungan & redha Allah..

Malam ini..jam 12 malam ana dan sahabat akan bertolak ke airport Jakarta.. Akan berangkat ke Tanah Air pada jam 6 pagi esok.. Pulang bercuti dari 6-30 Ogos..tak lama..tapi,harapnya bermanfaat~ameen.. Ada program menarik inform & kongsi2 lah dgn ana...

Balik ni juga..ada kerja yg harus diusahakan & difokuskan..
mencari dana untuk program PERMAI'10 nanti.. Moga dimurahkan rezeki dan dimudahkan urusan... Ada yg berminat utk memberi sumbangan? Sila contact ana..hehe ;)

Ok..insyaAllah, ada masa, ana akan update lagi blog ini supaya tak bersawang..
Doakan perjalanan kami selamat~

Ilalliqa' wa ma'assalamah ^^

~~~~~~~~~~~~~~


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

03 August 2009

.:CUTI-CUTI INDONESIA:.

Alhamdulillah..

Pertempuran di medan imtihan, sudah lama selesai 24 Julai yg lalu..
kini menanti natijahnya (keputusan) saja pada 4 Ogos..esok..
Doakan segalanya baik2 belaka..ameen.

Hari-hari yg ada selama penantian digunakan dgn sehabis baik dgn berjaulah atau berwisata (berjalan2 & melancong) bersama teman-teman yg ada..

Berjalan..melihat..mentadabbur ciptaan Al-Khaliq di bumi Indonesia ini..

Pengembaraan bermula..

  • Pada 25 Julai '09..
Ana & sahabat2 (11 orang semuanya) merancang utk ke Bogor, berhampiran Jakarta.
Menaiki sebuah kereta sewa..

Destinasi tujuan : Taman Safari Indonesia dan Taman Bunga Nusantara.

Tanpa kamera..bosanlah perjalanan..;)
Ana sanggup membeli kamera hanya semata-mata utk jaulah kali ini. Inginkan gambar kenangan di sini..InsyaAllah akan dimanfaatkan sebaik2nya..

Di Taman Safari..meriah..
meriah dgn gelagat teman2 dan haiwan yg ada...seronok dapat melihat secara dekat, memberi makan, memegang..dan yg paling penting..bergambar bersama penghuni2 Taman Safari tu...

Ana berjaya memegang singa..harimau..dan encik kera utk bergambar..tak sangka pula rasanya..:)

Hajat ana utk menaiki gajah tak kesampaian..disebabkan masa yg mencemburui, ramai sgt orang yg berbaris, sedangkan masa sgt terhad..tapi, alhamdulillah..diganti dgn encik unta..walaupun sekejap, jadilah..

Subhanallah..

Haiwan yg bermacam ragam..suka melihatnya...

Kemudian..perjalanan diteruskan ke Taman Bunga..
Naluri kewanitaan bertamu...
Teruja dengan segala bunga..
Memang ana sgt sukakan bunga..

Subhanallah..Alhamdulillah....
Cantik..Indah...Unik...Berwarna-warni...
Tak jemu memandang...

Tetapi, masa yg terhad..tak sempat melawat kesemua taman yg ada...

Ada Taman Mawar, Taman Perancis, Taman Jepun, Taman Amerika, Taman Bali dan macam2 lagi..

Indah..sungguh. MasyaAllah..

Satu hari berjalan..sampai di rumah malam..alhamdulillah..perjalanan yg menarik.

Erm...

Tunggu gambar2 akan berbicara~
(malas menaip sebenarnya..hee :) )

  • Pada 27 Julai '09..
Seawal pagi keluar bersama teman2 serumah...
Berkumpul di depan gerbang Cikuda, menunggu Angkot (van-pengangkutan awam di sini) dan teman2 lain...

Destinasi tujuan kali ini : Air Terjun Sumedang.

2 Angkot digunakan..

Sesampainya di sana...

"Alahai...ni bukan air terjun ni..huhu"

Cetek je airnya...air pun terjun sikit2 je..;p
erm..tapi, takpelah....

Melihat teman2 lain pun macam tak kesah sangat...
Sesi bersiram diteruskan..(erk?betul ke bahasa ni..he)
Puas bermain...bergambar..menenangkan fikiran...
Sesi mengisi perut...bihun goreng...

Pemandian diteruskan di kolam renang yg terdapat disitu juga...
kelihatan menarik dan kami tertarik utk mencuba...
akhirnya..tengah hari rembang, masing2 sudah letih...

Alhamdulillah..seronok & puas rasanya..walaupun sedikit letih..:)
Gembira bersama teman2...

  • Pada 29 - 31 Julai '09..
Ini perjalanan yg jauh....
Bermula pada jam 9 pm pada 29 haribulan..
Destinasi tujuan : Pangandaran (Terkenal dgn pantainya)

Bersama 13 org teman lainnya..semuanya perempuan. Muslimat..
Menaiki bas yg mengambil masa 6 jam utk sampai ke destinasi..

Jalan yg bengkang-bengkok...bas pula sedikit kurang selesa..
Laju bas bergerak..sekali berhenti...jam 2 am tiba di stesen bas Pangandaran...
2 jam awal dari jangkaan...huhu.
Chalet yg ditempah hanya utk hari berikutnya..30hb..
Garu kepala kami dibuatnya...
akhirnya..keputusan akhir, terus ke chalet yg ditempah..Pondok Pelangi.
harapannya, tuan chalet membenarkan kami duduk di lobi nya..

Alhamdulillah, dibenarkan menunggu di lobi..
tidur sebentar kerana masing2 keletihan...sehingga masuk waktu Subuh..
Solat di Musolla yg tersedia...

Kemudian, apabila hari mula cerah, dibenarkan check in dan meletak beg di kamar..
4 kamar di ambil utk 14 org..alhamdulillah..blh dikatakan selesa & tiada masalah..
Kedudukannya juga strategik..dekat dgn pantai dan kedai2..

Aktiviti hari pertama dimulai dgn berbasikal keliling kawasan pantai...
Kemudian diteruskan dgn menaiki bot..berjalan sekitar pantai dan pulau2...

Walaupun letih, tapi tetap menarik...
Indah alam ciptaanMu ya Allah..
Tidak putus hamba memujiMu...

Tenang rasanya melihat laut yg luas...
Biru kehijauan air laut..ditambah pula biru langit...
Enak mendengar ombak yg menderu...memukul pantai & batu-bata...
tak pernah henti dan jemu....
itulah aturanNya...

"Allah lah yg menundukkan laut untukmu agar kapal-kapal dpt berlayar di atasnya dgn perintahNya, dan agar kamu dpt mencari sebahagian kurniaNya, dan agar kamu bersyukur.."
[Al-Jasiyah : 12]


Angin laut yg menyapa wajah...damai..
Rindu dgn suasana di sana...
Apakan daya..duduk di daerah bukit...huhu

Pada hari itu..banyak berjalan..
Dari laut, berlabuh di Pulau Pasir Putih...
Airnya jernih..kelihatan batu2 karang...tempat utk snorkeling..
Kemudian terus meredah hutan...untuk ke gua2 yg terdapat di pulau tu..
kelihatan kera2 kelaparan..ada yg jinak & yg liar..
Pohonan yg pelbagai...meredupkan perjalanan..

Dari satu gua..ke gua yg lain....
Pelbagai macam bentuk batu2 terbentuk...
Titis2 air yg akhirnya membentuk stalaktit dan stalagmit...
Bertemu pula dgn penghuni2 gua..kelawar yg tidur 'bergayutan'...
Landak duri yg mencari 'nafkah'(makan) utk anaknya..dan pelbagai~:)

Pemandu pelancong yg membawa kami..
2 orang pemuda..yg kelihatan sudah sebati dgn tempat itu...
pelbagai mitos diceritakan...
banyak tempat2 di situ yg dikatakan lokasi bg filem 'Misteri Mak Lampir'..
Kebetulan ana pernah menontonnya dulu..agak takut ceritanya..hee.
Masih teringiang2 hilai tawa Mak Lampir..

Dari mitos penunggu laut...sehingga la tips awet muda..keluar dari mulut dua anak muda ni..huhu
Sape nak percaya...silakan..ana tukang dengar je..:)

Sungguh penat berjalan keliling pulau kecil tu...
Akhirnya..sampai jua di pantai pasir putih...
setelah berkira-kira..samada mahu snorkeling atau tidak...
dgn panas teriknya...
akhirnya..5 orang bersetuju utk snorkeling, termasuk ana..
ingin juga melihat khazanah laut yg ada...
ketepikan perihal 'kulit terbakar'..huhu

Tapi..melihat di dasar laut tu..rasanya..di Pulau Pangkor lebih cantik..
Seingat ana beberapa tahun yg lalu ber'snorkeling' di sana bersama family..
Dapat pegang ikan2 lagi...best..

Selepas penat ber'snorkeling'..
Singgah di gerai makan Seafood..
Nikmatnya makan seafood di tepi pantai..:) sedapp..
Ditambah pula dgn air kelapa muda sebiji..kenyang sangat2..
Usai makan, pulang ke chalet..rehat sesungguh2nya...
kemudian pada petangnya..ana dan sahabat sekamar menggagahkan diri keluar..
berjalan meninjau ole2 yg boleh di bawa pulang sambil menikmati angin petang di pantai...
Malam juga adalah masa free...banyak di habiskan berjalan di sekeliling kawasan tu..

Pada keesokannya, hari ahad(30hb), kami memulakan perjalanan ke Green Canyon..
Di antara tempat wisata yg popular di sana...
di sini tempatnya adalah sungai dan air terjun..
airnya berwarna hijau..mungkin sebab itu nama tempatnya diberi...
cantik...indah...subhanallah...

Kami menaiki bot ke kawasan air terjun....
Setibanya disana..
Masing2 memakai life jacket utk mengharung arus deras..
Dalam airnya...tak sampai kaki...
di sini agak mencabar...
dan diantara kami..hanya 3 org yg boleh dikatakan pandai berenang..
termasuk ana...walaupun bukanlah pandai sangat...
arus yg deras & air yg dalam menyukarkan pergerakan teman2....
yg berbadan kecil dan ringan sering terlepas dari pautan teman lain atau batu2...dan dibawa arus...
Mujur ada 2 hero..(pemandu bot kami) yg mengiringi...
Ana sendiri tak berdaya nak mengawal teman2 lain...
Arus deras...tak cukup tenaga utk menarik dan mengawal...huhu

Tapi..ana memang suka sangat aktiviti di Green Canyon..
Tak puas rasanya...airnya best..tak masin seperti di laut...
perit rasanya kalau tertelan..huhu...
tempatnya sejuk...indah...
kesimpulannya...best dan mencabar..:)
paling best masa nak balik sbbnya kami hanya biarkan diri dihanyut arus air..
laju je meluncur....:)
berat rasanya mahu meninggalkan tempat tu..
Andai ada peluang...ingin lagi ana ke sana. InsyaAllah.
Malangnya, tiada gambar utk aktiviti tu..huhu

kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Batu Karas..
Pantainya memang tak dapat dilupakan...
tujuan utama ke sini, menaiki 'Banana Boat'..
ana menaiki trip yg pertama..lebih mencabar...
Dipusing2nya kami...huhu
5 kali orang tu jatuhkan kami ke laut dalam...
huh~sakit terhempas ke laut...
Tapi....memang best..suka sangat..:)
Ombaknya tinggi dan airnya dalam...
Dah tak kisah muka ni dimamah panas terik matahari...huhu
Setelah puas bermandi manda..membina "Masjid Pasir" kami...bermain2...
kami singgah sebentar ke Batu Hiu...ombak disana dikatakan mencecah 7 meter..
tingginya...tapi,dah gelap waktu tu...tak kelihatan pula ombak setinggi tu ada...
'Hiu' yg bermaksud ikan paus...ada replika di situ utk bergambar..

Kemudian..pulang semula ke Pondok Pelangi kami...
rehat serehat2nya...kemudian dinner dgn seafood buat kali terakhir...

Esoknya..kami bertolak pulang pada jam 10 pagi..
Sempat melihat matahari terbit di ufuk timur..
Indah sangat...kagum..Maha Suci Allah~
perjalanan 6 jam sgt meletihkan....
dengan bas yg tidak selesa menyakitkan badan...
pulang ke rumah...pintu rumah pula tak boleh dibuka...
penat....penat sangat2..solat pun belum...
waktu maghrib hampir tiba...
mujur ada tuan rumah membantu....
ana gagahkan diri ke masjid berdekatan utk solat...
Alhamdulillah..usai solat, pintu juga sudah boleh dibuka...
masuk....dan terus rehat & bersihkan diri.....

Pengembaraan berakhir...
Sekali lagi...izinkan gambar2 yg bakal diupload ini pula bercerita..:p

Kini,hanya di rumah, menanti keputusan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tanggal 6 Ogos (Khamis) insyaAllah akan menjejakkan kaki di Pulau Pinang..
Moga bersama kejayaan. Ameen Ya Rabb~!!

** Terima kasih semua teman2 yg disayangi...moga ukhuwah kita berkekalan. ameen..
**Buat teman2 serumah yg sentiasa ceria...Hani,Balqis,Et, Dihah...
**Teman sekolej dulu yg tidak pernah dapat dipisahkan...Huda, Afiqah, Nadhira, Mun, Mira..(termasuk budak2 rumah lain..)
**Teman2 seperjuangan yg lain yg menyerikan keadaan...Mina, Bad, Syaz, Adah (pengurus wisata ke Pangandaran), Wewe n da geng..Mak n da geng...dan semua2 yg bersama semasa cuti ni...
**Tidak lupa kepada Ummi, Abah dan keluarga yg mendoakan perjalanan ini..tak sabar utk pulang ke Tanah Air tercinta pula...

Sungguh..percutian yg menyeronokkan...
Alhamdulillah atas peluang yg Allah berikan...jua keselamatan pergi dan pulang kami...
Moga ada manfaatnya dan keberkatannya..ameen..

"Sungguh, pada langit dan bumi benar2 terdapat tanda2 (kebesaran Allah) bagi org2 mukmin.. Dan pada penciptaan dirimu dan pada makhluk bernyawa yg bertebaran (di bumi) terdapat tanda2 (kebesaran Allah) utk kaum yg meyakini.."
[Al-Jasiyah : 3-4]


***Sudah beberapa kali (dari pagi sampai malam) cuba meng'upload' gambar..tak boleh2..kenape ye..'-_-
Nanti ana cuba lagi..insyaAllah..***


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...