04 May 2009

.:PENYEJUK MATA:.

"Dan demikian pula di antara manusia, makhluk bergerak yg bernyawa serta binatang-binatang ternak ada yg bermacam-macam jenis dan warnanya..Di antara hamba-hamba Allah yg takut kepadaNYA hanyalah para ulama' (org berilmu tentang kebesaran & kekuasaaNya).. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.." [Surah Fatir: 28]

INI CERITA IKAN SAYA :)

Hobiku...membela ikan-ikan comel & cantik..dah banyak ikan sebelum ni.. Tapi,Ikan jenis ni mmg cepat mati...pernah beli 2 kali je..kebanyakannya, ada sahabat indonesia yg bagi..:) sebelum ni, letak dlm aquarium kecil.campur semua ikan..tapi tersangatlah cepat mati.. jadi..kali ni..diasingkan dlm botol2 kecil...

***update : Baru tau bahawasanya...ikan ini adalah spesis ikan laga..memang tak boleh disekalikan..huhu.jahilnya~tp sekarang dah tau.time kasih kpd pemberitahu.huhu.cuti nanti nk study jenis2 ikan la...maaf sangat2 ikan2ku yg dulu...:(


Ada si biru..si merah..dan si putih...

Tenang dan hilang lelah mata melihat ia berenang-renang...:)

Subhanallah...indah & unik ciptaanNya..

2 ekor ikan ni..taktau la nak kata ape..pasangan terpisah agaknya..sengaja diasingkan...sebabnya..ikan jenis ini memang tak boleh disekalikan...nanti habis siripnya yg cantik dicarik2 sesama mereka...pengalaman telah mengajar...:)

***upadate : sebab mereka itu adalah ikan laga..akan selalu berlaga2..adeh~[-_-]

Dan ikan putih yg badannya seperti bercahaya ni selalu mengasingkan diri..tapi dia selalu tengok ana buat kerja..dan kadang2 suka tarik perhatian.sengaja langgar batu2 supaya berbunyi.terdengar seperti dia mengetuk2 botol kaca tu..(nak suruh tengok dia la tu...:p)

Teman-temanku di atas meja...:)

Tengok la perangai si biru n si merah tu....ade2 je.. si putih terasing.asyik tengok ke luar...mengenangkan nasib diri...;)

Si biru tgk si merah...si putih tgk pasangan yg terpisah dek 2 lapis kaca...:) di dlm hatinya berdoa.."ya Allah,berilah mereka hidayah" hehe

3 botol kaca...yg kini menjadi 2...:(

Si merah...


Si putih..

Si Biru..Palestine Forever~:)
Sebenarnya..nak cerita bahawa..ikan biru ni baru je mati semalam...huhu~sedih :(

tapi...hidup mesti diteruskan..:)
yg bernyawa pasti akan merasai mati...
begitu juga buat diriku...dan juga kalian~

"Sesungguhnya urusanNya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kpdnya.."Jadilah!" maka jadilah sesuatu itu..."
"Maka..Maha Suci Allah yg di tanganNYA kekuasaan atas segala sesuatu & kepadaNya kamu dikembalikan.."
[Yaasin : 82-83]



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


**Sedang merehatkan minda..exam tak lama dah ni...doakan ye....banyak kena cover.moga diberi kekuatan & semangat.
**Moga Allah kurniakan ketenangan dan kelapangan hati dan minda...berkatilah usaha hambaMu ini,hanya sekadar yg termampu...segala urusan kuserahkan hanya padaMu...
**Cuti nanti..kena cari duit banyak...jadi AJK Dana untuk program mega--PERMAI '09--tak cuti la ana...huhu
**Bittaufiq wannajah semua...all da best utk semua yg di dlm imtihan season...
**La takhof wa la tahzan...innallaha ma'ana....;) ikhlaskan hatiku ya Allah..




"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

15 .:KoMeN:.:

Abu Huzaifah said...

Salam...
takziah,setiap yang bernyawa pasti akan mati.
Tapi ateh...
Cikgu sekolah rendah mana ajaq hang buboh ikan laga dalam aquarium sama ikan lain? hadoi la...

nurul88 said...

w'salam..
huhu..owh,ni ikan laga nama dia?
mana cek tau...huhu..patutla duk b'laga slalu..huk2..
cikgu skola rendah dlu x ajaq plak jenis2 ikan ni...
patutla kwn2 duk tanya tiap kali gitau dorang ikan asyik mati.."ni ikan laga ke?"
rupa2nya...benarlah..mereka yg comel itu adalah ikan laga.ish3....
ikan cantik..tp nama mcm x sesuai je.huhu

Ahmad Taufiq Redzuan said...

assalamualaikum, ceq baru ak habaq mai nama ikan ni..nasib beik dah ad org habaq mai kat hang..mana laa x mati ikan2 tu..huhu..x pe2, kehidupan mesti di teruskan...=)

Ahmad Taufiq Redzuan said...

Assalamualaikum, ceq baru nak habaq mai nama ikan tu, nasib beik dah ade org bgtau..huhu..

nurul88 said...

w'salam wbt
huhu...yela2..
pasni ana study pasal ikan plak...pas exm la..insyaAllah.hee
malu atas kejahilan...
sian ikan2 dizalimi sebegitu...
ampuni dosa hambaMu ya Allah

Ahmad Zulfahmi said...

Baik beli ikan gapi@pikok..

Ni jenis xsenang mati...

Dok pun g gali lube depe rumoh,wat kole ikan we,keli dan sebagainya ;-P

nurul88 said...

owh,yeke..
gapi @ pikok?
lawa x..huhu
eh..mna la blh gali dpn rumoh ni cmtu je..
rumah org ni...sewa je..bkn beli.huhu..he:)
ikan keli?ganas..xminat..mkn blh la~:p

Dr Amad said...

Cikgu,saya ada cadangan!( sambil angkat tangan)

Apa kata cikgu bela orang pulak? kalau dah ikan asik mati je,membazir makanan tu.Kalau orang,jika tak sampai ajal,tak mati.Kenyang lagi adalah.

Saya duduk ye cikgu(sambil tarik kerusi duduk)

p/s: jgn sangka ikan yang dua ekor tu bercinta.Dah aimang duk ltk dekat-dekat,mau deme tu xnk berlaga.Kemungkinan jua ikan tu gay..ahaks

sinar_islami said...

hehe..umah ana byk ikn kecik2 tu ikan gapi kot namanya..penuh bwh pokok teratai..ke pokok apa ntah..ambik la..byk sgt..

selamat menjga makhluk Allah itu..damaikan tgk mereka berenang-renag

nurul88 said...

ye amad,
insyaAllah cikgu akan pertimbangkan cdgn amad ye.huhu..
mungkin cikgu blh bela org..tp tunggula dlm....ermm.......1..2..3..4..3 or 4 thn lg..biiznillah:)hehe

smentara tu blhla bela ikan dulu ke..kcing ke..n pngajarannya: sblm membela apa2,perlunya ilmu supaya kita x menzalimi makhluk Allah

p/s: letak dkat sbb xnk dorang rsa xde geng..hehe.erm,mungkin bkn psgn brcinta..
mngkin anak branak,mngkin adk bradik,mngkin best fren..+ve thinking:)

nurul88 said...

cik sinar islam pasti gemilang:)

ikan gapi tu cantik x?hehe...
nak amik cmne tu..huhu..
aah..damai n sgt mndamaikan...
klula ana blh berenang seindah tu..hehe ;)

sinar_islami said...

cumel..tapi saiznya kecik je
kalau dia beranak..adoi la byk sungguh..
beranak ke bertelur ya..fail pula sains ni..hehe
just anti googgle or yahoo image ikan gapi..ade la byk gmbr..dan dia blh hidup ramai2..aman sentosa. :)

sinar_islami said...

haha..anti nk berenang blh2..tapi bukan dlm botol ya.. :)

Abu Huzaifah said...

Hamster tidak diciptakan untuk tinggal dan berenang di dalam air ye...

nurul88 said...

xpe je...kita cuba cipta rekod..;)
[jap..sape hamster ni..?hehe]

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...