08 March 2009

.:RASUL DICINTAI,SUNNAH DIRAI:.



  • Mencintai Rasulullah?Ikutilah sunnah.
Perbualan antara Ani dan Ana...

~~~~~~~~~~~~

"Awak mencintai Rasulullah tak?"

"Mestila cinta...nape?"

"Saje tanya..ape buktinye ek?"

"Errr...emm...cinta tu ada pada hati....emm,kena bukti gak ke?huhu.di hati hanya Allah yg tahu.."[mcm lagu nasyid plak..]

"Nape plak takleh nak bukti?cuba gtau sket..ok,awak nak ngaku ke Rasulullah tu kekasih awak?"

"Oho....erm,boleh kot..sbb ramai je slalu kata camtu...huhu.lagipun, tadi saya kata saya cinta kan,so,blh la jadi kekasih saya......"

"Alahai..saya tanya awak la..bukan tanya orang lain..bukan maen ikut2..awak ni mcm tak yakin je...ke,sekadar omongan di mulut je nih...?hmm?hehe"

"la..btul la...awak ni.takpela..sapela saya.awak tu memang hebat.saya tak pandai la nak bagi dalil2 ape kat awak...cinta tu dalam hati.awak boleh tau ke hati orang??"

"Ok..so,awak kata takleh nak bukti la ni cinta awak?hmm..kalau kita tgk pasangan2 kekasih kat luar tu..rasa2 macamana diorng buktikan cinta diorang?"

"Oho...tu takpela..sebab kekasih diorang ada ngan diorang..boleh je wat macam2 tanda kita cinta dia. Bagi hadiah ke, ambik berat betul2 kat dia,selalu kat sisi dia..bla.bla,bla....Tapi,rasulullah kan dah takde..camne nak bukti kat dia.Kalau ada,boleh la slalu jumpa dia ke..ape ke..."

"Amboi,sebut pasal pasangan kekasih cepat je ek.So,ni kes sebab Rasulullah takde la?kalau takde takleh buat ape2?katakan nenek kita dah meninggal nnt..kita sayang sangat nenek kita..so,kita dah tak boleh buat ape2?"

"Eh takdela..boleh doakan selalu..gitu2 la..errr...so,yg Rasulullah kite..blh la kita selawat selalu..kan??ape lagi ye.....bagitau la,awak nih...tanya je lebih.cuba explain sikit"

"Memang nak tanya je..hehe..ok la..kalau kata cinta Rasulullah kan...selawat tu betul..dlm hadis Riwayat Muslim ada mnyebut, Rasulullah bersabda, siapa yg b'selawat ke atas ku 1 selawat, maka Allah akan b'selawat ke atasnya 10x....ok, jom tgk sikit soalan2 ni....boleh bezakan tak...?jawab ek...jawab benda tu ADAT ke, SUNNAH ke, BID'AH?ok..?"

1] Bersugi/gosok gigi sebelum solat?
2] Potong kuku pada hari Jumaat?

3] Ditegah potong kuku pada waktu malam?

4] Doa Awal Tahun dan Akhir tahun yg dipercayai fadhilat2nya?
5] Berpuasa di hari Asyura?

6] Membuat bubur Asyura?

7] Membaca surah Yasin 3x sewaktu nisfu syaaban?

8] Bersanding+menepung tawar?

9] Pakai serban+jubah?

10] Simpan janggut?
11] Dilarang makan berubah-ubah tempat?
12] Buka puasa dgn kurma/benda manis?

13] Melambatkan sahur, awalkan berbuka?

14] Amalan membaca Surah Yasin shj pada malam Jumaat?

15] Tidur pada waktu tghari?

16] Mengibas tempat tidur sebelum tidur?
17] Fadhilat2 solat sunat tarawikh di setiap malam?

18] Memberi salam dan senyum sesama kita?

[sape baca kena jawab gak =p )

"Haa..amacam?blh jawab..?"

"Erk...konfius gak dibuatnya...huhu. Adat tu yg mna, sunnah tu yg mna pulop, bid'ah tu gapo plop?waa...."

"ok..mcm tu..jom sertai aktiviti2 pada Minggu Sunnah yg kitorang buat..insyaAllah akan terjawab ape yg konfius n taktau tu.."


"Oho..ni nak promote ke..ceh.."

"Promote bkn sekadar promote kosong...utk kebaikan awak jugak kan..kalau tak,sampai ke sudah tak tahu..bila tak tahu..tak boleh biarkan diri terus jahil tau..Allah marah..bersyukurla dipermudahlan awak utk tau apa yg awak tak tau sebelum ni...jom2 pegi..especially forum yg tajuknya sesuai sgt utk jawab soalan2 tadi tu...hehe.Sunnah vs Adat vs Bid'ah"

"Wah,byknya 'vs'..sape panel forum tu"

"Hehe..idea sape tah..huhu.Just nak membezakan.takpe..insyaAllah bermanfaat.panelnye..pegi dan lihat la.mana blh bgtau...he"

"owh..ok2...nanti saya join semua aktiviti minggu tu. semangat nih.yah2..!"

"Orait...gewd gurl..jgn cakap je ye. Tak nampak muka awak nnt siapla...hehe"

"Baik bos!!"

"Kesimpulannya..kalau cinta rasulullah,raikan sunnahnya..ikutilah sunnahnya..tegakkan sunnahnya. Sunnah baginda merangkumi sekecil-kecil hingga sebesar-besar perkara. Segala perbuatan,percakapan, sifat akhlak atau penampilan Rasulullah SAW. Semuanya bersesuaian dgn fitrah manusia dan insyaAllah mmg ada hikmahnya..."

"0o..ic...dah cinta..kena ikut la kan..hehe..baik~"

"Btul3..pandai..Mcm2 lagi cara..yg penting kena kenal dan percaya Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah. tp kat sini..nak tekankan sunnah je,warisan yg kalau kita ikut tak akan sesat bila2; Al-Quran dan As-sunnah..."


~Ku redha bahwa Allah adalah Tuhanku dan Islam adalah agamaku serta Muhammad sebagai nabi dan Rasulku...~

“Dan bahwa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia(Muhammad); dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa.”
[Al-An’am : 153]


  • Iklan Minggu Sunnah bersempena maulidurrasul
.:MINGGU SUNNAH:.
Tema : "RASUL DICINTAI, SUNNAH DIRAI"

Tarikh : 8-14 Mac 2009
Anjuran : IMAN PKPMI-CB

Sasaran : Semua anak2 muslim Malaysia UNPAD

Aktiviti yg akan diadakan :



<KLIK UTK MELIHAT/MENGAMBIL>

Untuk tentatif yg detail sila ke blog IMAN [klik!]

~Blog baru IMAN sedang dalam pembinaan..~

**posting ini terlambat publish kerana masalah internet...huhu



"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

3 .:KoMeN:.:

sinar_islami said...

menarik cara promo nii..
ikutkan hati skrg jugak nk turun join..^-^

btw kongsi la pasal slot sunnah vs bid3ah vs adat..hajat nk tau isi2nya..blh??

nurul88 said...

hehe..
owh...yg tu insyaAllah
kena curi masa sket...
terasa bz plak~huhu
akan diusahakan =)

sinar_islami said...

take your tym..hehe..
org bz la katakan..
:) teruskn berjuang ukhti..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...