17 March 2009

.:BERFESYEN DLM KEREDHAAN:.


  • Busana Muslimah..

"Salam..umi~"
"Wah, jadi judge busana muslimah ek tadi..nampak aku tak..?"

Dapat mesej YM dari seorang sahabat sekolah dulu..yg sama2 belajar di UNPAD cuma berlainan program..[twinning program 07]..
panggilan 'umi' dah sinonim di bibirnya. Mmg waktu sekolah dulu, ade beberapa teman yg memanggil ana 'ummi'..hmm..tak tahu pulak nape..ada sifat2 keibuan ke??hehe..taktau la..

Mesej dibalas..

"w'salam..ye anakku~" "huhu..a'ah..jd judge..x layak pun. hehe..nampak je ko td.ade kat blakang kan...nape tak masuk?"

"kalau aku masuk..konfem x menang..hehe. nape x layak plak?dulu kat skolah ko menang kan..he..",jwbnya..

Teringat kembali waktu zaman skolah dulu, waktu form 2, terpaksa menjadi model muslimah..memperagakan fesyen muslimah bekerjaya..
Pertandingan Busana Muslimah sempena Minggu Muslimah yg diadakan oleh kakak2 naqibah dulu..bila naik form 4..kena pulak jadi juri utk Busana Muslimah waktu tu...nostalgia zaman muda2...he

~3 juri Busana Muslimah~

Membalas mesej shbt..

"Hehe..ala,tu dulu..kalau ko masuk..sure menang punya..aku tgk ko senyum je, aku bg markah penuh..hee..."

"Yeke...he..iman...nape adik twp 08 x menang ek?sbb diorang 'seksi' sgt ek..?hehe.saje tanye.."

'iman'..nama panggilan yg juga slalu dipanggil teman ni...mcm2 panggilannya..huhu
Terkedu sebentar dgn pertanyaan tu..
Dlm hati bertanya..terasa ke sahabatku ni sbb adik2nya tak menang...

"erk..?eh..juri kan ade 3 org..kalau tak menang..aku x bersalah..hehe"
"Tp tengok tadi..korangnye takdela seksi pun..ok je..cantik..tapi...masih ade yg tak 'cukup'.."
"faham kan...? :) hehe", cuba berterus terang..

"owh..ok..faham2..hehe.saje je tanye iman..jgn marah ek...memang tadi adik2 tu pun cakap..maybe pakaian diorang tak cukup sopan kot.."

"eh...nape nak marah pulak..takpe je nak tanya..tapi,jgn salahkan aku plak sebab tak menang..huhu"
"owh..yeke adik2 tu cakap camtu..takpe..cuba lagi pasni k..ckp kat diorang..'sopan itu cantik..'..hehe"

"hehe..ok..yup,dats right"

"lain kali ko masuk la..konpem menang punya..."

"hehe..tgkla..insyaAllah..."

Perbualan berakhir disitu..masing2 pun kepenatan agaknya..

  • Sopan itu cantik..
Pada rabu mlm yg lepas..sempena Bulan Kesenian Islam anjuran Biro Agama KUBI dgn kerjasama Biro Kesenian & Kebudayaan KUBI mengadakan pertandingan Busana Muslimah.

Ada dalam beberapa kategori pakaian diperagakan..Pakaian utk kasual, riadah, majlis keramaian, Ratu Sehari..dan paling menarik, pakaian utk ibu mangandung juga ada..=) kreatif dan menarik perhatian..semestinya malam itu malam kami. Muslimat only..

Beberapa hari sebelum malam tersebut, mendapat mesej dari seorang kakak, wakil biro keseniaan & kebudayaan..diminta menjadi juri. erk..musykil jugak jadinya...tapi takpe..jadi je la..

Malam tu..masing2 batch dan fakulti seakan bertanding siapa lagi hebat..siapa lagi semangat..termasuk batch ana..FK 07. Ramai juga yg datang..siap ada dress code lagi utk penyokong2..hitam, putih atau ungu..dan ana hanya berjubah hitam..tanda sokongan kpd batch sendiri...

Tapi..bila dah jadi juri..sokongan disama rata kan..mengadili dgn saksama mengikut kreateria yg berkenan di hati...di pandangan mata, SOPAN ITU CANTIK..

Kalau tema bulan kesenian, Keindahan Dlm Keredhaan..ana buat tema sendiri bg Busana Muslimah ni..
"Berfesyen Dlm Keredhaan"....=)

Alhamdulillah, bila tengok borang pemarkahan, Aurat adalah no. satu dan mengambil peratusan yg paling tinggi..40% berbanding pemarkahan kpd stylo, praktikal dan kreatif..
Dan di situ..ana sgt setuju...mmg itu yg akan dinilai..cantik tapi mesti mengikut syariat.

Sesi peragaan bermula..sorang2 keluar dgn pakaian yg dipakai..bermacam2...
Subhanallah..cantik2 semuanya...

Ada yg simple, ada yg bergaya sakan...
Ada yg berfesyen, ada yg biasa2...

Alhamdulillah..kebanyakannya menepati citarasa ana...Dan sejujurnya..ada yg mendapat markah penuh...Bila dh complete tutup..100% la yg ana beri...
'Tutup' dgn erti kata yg sebenar....

Bila semua selesai diperagakan..
Keputusan di umumkan..
Ada yg gembira..ceria dgn kemenangan diri atau rakan..
Ada jugak yg menarik muka sbb tak menang..

  • Tutup dlm erti kata sebenar...
Sebelum keputusan di umumkan..
Seorang ukhti m'beri sedikit pengisian..
Menarik dan menyentuh hati...
Kemudian..
Sesi utk para juri memberikan sedikit komen..
Tahu pasti ada yg tertanya2..kenapa dirinya tak menang?
Sedangkan ramai yg memuji cantik...

"Alhamdulillah..cantik2 semua peserta malam ni..."

Dan terus meneruskan ayat...berterus terang apa di hati..
Hanya sebagai peringatan diri dan saudari2 ku...

Aurat..yakin semua tahu apa itu aurat..
Secara mudahnya, aurat tu bahagian tubuh yg tak patut diperlihatkan kpd org lain..
hukumnya pun dah jelas wajib ditutup bila dah mencapai akil baligh..
Utk perempuan, seluruh badan kecuali muka dan tapak tgn..

"Katakanlah kpd wanita yg beriman, 'Hendaknya mereka menahan pandangannya & m'jaga kehormatannya dan jgnlah menampakkan perhiasannya,kecuali yg biasa nampak drpnya & hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya........" [AnNur : 31]

Kalau nak dilihatkan pada mlm itu..
bkn shj mlm itu...tapi pada zaman skrg..
tudung semacam utk menutup rambut shj..
sedangkan dlm ayat diatas Allah menyuruh utk labuhkan sehingga menutup ke dadanya..
Itu salah satu sebab ana katakan 'tak cukup' pada mlm tu..

Nak berfesyen..bersukan..bekerja..ke majlis makan2..silakan..
Islam tak melarang pun...
Tapi..biarla ikut syariat...tudung tu nak di buat mcm mana pun..
boleh je..tp..biar tutup keseluruhan dari rambut..sampai ke dada...
baru la cantik...

Tapi..satu lagi yg perlu ditekankan...

Sekarang ni aurat tu seumpama diertikan hanya dgn menutup anggota badan dgn kain...
Bila dan tertutup dgn sehelai kain..bermaksud auratnya sudah tertutup...?
Macam tu ke...? Tak...Kena tengok juga kualiti kain tu...

Rasulullah SAW dgn wajah yg bercahaya telah bersabda...

"Ada 2 jenis manusia yg akan berada dlm keadaan yg sangat buruk di dlm neraka ; 1) kaum yg membawa cemeti seperti ekor lembu & digunakannya mencambuk manusia, 2) Perempuan yg berpakaian tetapi bertelanjang,(krn pakaiannya nipis,sendat dan jarang - masih menampakkan bentuk dan auratnya). Mereka cenderung kpd perbuatan maksiat dan m'cenderungkan org lain b'buat maksiat.Sanggulnya seperti punggung unta. Mereka ini tidak akan masuk syurga meskipun harum syurga dpt tercium dr jarak yg jauh.." [HR Muslim]

Bertudung..biarlah tutup hingga ke dada..
Tidak singkat, tidak ketat, tidak jarang...
Tudung yg terbuka di leher..tutuplah dgn pin..
Kebanyakan org terlepas pandang hal ni..

Berpakaian..biarlah menutupi bahagian2 yg menggoda..
Labuh(menutupi punggung)..tidak sendat..tidak jarang..
Utk bahagian lengan yg terbuka luas atau kain licin..
Pakailah handsocks..jgn biarkan yg bukan mahram dpt melihat kulit kita..

Tutuplah dgn sebenar2 tutup..
kerana wanita sememangnya diciptakan indah..
kita adalah perhiasan..cantik di pandang...jgn keindahan yg ada tercemar n ternoda..
perhiasan yg hanya khusus dilihat oleh orang yg halal bg kita..
Aurat itu kehormatan kita..kebanggaan kita..kemuliaan kita..
Lindungi sebaik2nya...

"Wanita itu adalah perhiasan, dan sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah" [HR Muslim]

Wanita solehah itu yg malunya menjadi perisai dirinya..
Yg tegasnya memegang prinsip agama dan aqidah..
Yg zikirnya sentiasa menjadi penawar dirinya..
Tak gentar menghadapi mehnah duniawi..
kerana dia merindukan wangian syurgawi...

"Hai anak Adam, sesungguhnya Allah telah menurunkan pakaian utk menutup auratmu,utk keindahan. Tetapi pakaian Taqwa itulah yg plg baik. Semua itu adlh tanda kekuasaan Allah,mudah2an mereka berfikir" [Al-A'raf:26]

~*Kerana dirimu begitu berharga*~
Utk peringatan bersama..=)


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

15 .:KoMeN:.:

sinar_islami said...

menarik...
mga Allah berkati usaha kalian
kalau anti msuk mesti menangkan..
moga sama2 menjaga smbil beribadah

mujahidin88 said...

Betul tu cakap ustazah iman....
aurat pompuan dengan laki lain...
kena sedarkan sahabat2 kita selalu supaya tidak hanyut dibawa arus kemodenan....
bagus sungguh kalau selalu dan kerap diadakan program busana muslimah..
baru ada macam tindakan susulan...
cadangan kepada DOKTOR NURUL AIMAN... ;)

moja said...

kalau lah semua muslimat menutup aurat(dengan sebenar-benar tutup).. kuranglah dosa-dosa yang berada dikelopak mata ini.. anyway.. nice sharing. :)

haikal ambri said...

salam ziarah kak aiman..nice blog..

nurul88 said...

to sinar_islami:

insyaAllah..ameen~
kalau ana masuk menang?erk..tak jugak...zaman mude2..blh la..hehe
skrg ni terlebih muda lak rsa..he=)

nurul88 said...

to mujahidin88 :

erk?ustazah...?x layak la..he
saje ingatan utk diri sndri n org lain..
insyaAllah..nnt diadakan lagi..
cadangan ustaz akn dipertimbangkan ;)

nurul88 said...

to moja:

aah..betul tu...
blh kata x pmpuan yg x tutup aurat dgn x sebenar2 tutup ni 'selfish'..=)
tak pasal org lain dpt dosa..he
tp,slalu la doakan mereka..
n..'tundukkan pandangan'..

tq for jaket~ blh jd rakan bisnes ni:)

nurul88 said...

to haikal:

tq atas ziarah..
akak pun dh ziarah blog haikal..=)

sinar_islami said...

terlebih muda..? ^-^ aiwah betul jga bru 12 thn..hehe

but then mmg isu aurt ni penting. Ramai yang tahu tapi tak mahu laksanakan..

moga Allah kekalkan hidayah pada kita..agar kita tergolong dlm org2 yg menjadi penghuni syurga... teruskan beramal dengan apa yang Dia redhai..paling baik amalan itu paling tgi darjat dccNya.
Wallahualam

Bella Billa said...

salam...
btul3..
msalah kebnykn org sekarang adlah tidak memahami konsep sebenar aurat itu sndiri...
Explaination yng kak aiman buat bgus skali~

Marilah sesame kite menjadi muslimah sejati~ =p

p/s: uish2..trtnye2 spe arr snggup msuk kategori ibu mngandung tu ek? haha..

Dr Amad said...

Lupa nak pesan,kalau nak pakai kasut tumit tinggi pi mtk kat Duha...hehe

nurul88 said...

to bella billa:

w'salam..
insyaallah..yuk jd muslimah sejati~
hehe..
comey sungguh ibu mngandung baju kaler biru hr tu...
mesti anaknya pun cute nnt...hehe=)

nurul88 said...

hehe...camnela duha leh kantoi ni..
nta gi curi2 tgk ke hr tu??he
duha..malu akak~he=p

nurul88 said...
This comment has been removed by the author.
business and marketing said...

very nice blog...and nice work

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...