31 March 2009

.:KINI DIRIKU 21 TAHUN:.

Alhamdulillah..
Syukur kepadaMu atas nikmat umur dan kesihatan ini..
Sehingga ku diberi peluang bernafas hingga saat ini...
Kau Maha Pengasih..Kau Maha Penyayang..

Selamat Hari Lahir yg Ke-21 buat diriku~=)

~Kek hari jadiku~

Tepat pukul 12.03 mlm jam Malaysia, Ummi bg mesej....

"Salam anakanda Aiman sayang, hepi 21st birthday. Moga dilimpahkan ALLAH kehidupan yg ceria & bahagia, ditingkatkan iman yg ada, dikuatkan jiwa menghadapi segala ujian, dimurahkan rezeki & dipertemukan jodoh dgn lelaki soleh wa musleh"
[Ameen~Doa seorang ibu mahal tu...he]

Lain bunyi mesej Ummi besday kali ni, mesti ummi dah rasa anak ummi ni dah besar kan...;)

Dan mesej Abah pulak dtg lambat..huhu..tapi takpe..nsb baik ade jugak..=)

"Salam,Alhamdulillah,sudah 21 thn anakku N.Aiman hari ni.Slmt Hari Lahir.Moga Allah pjgkan umur dlm taqwa kpdNya, murahkan rezeki yg halal,diterangkan hati dlm pengajian & diberkati sgala usaha kebaikan. jadilah seorg hamba Allah yg 'abid,anak yg solehah,saudara yg baik, pelajar yg cemerlang & warga dunia yg mithali.ameen..maap abah lewat sikit:)"
ameen2..

Terima kasih ummi krn melahirkan anakandamu pd tarikh ini 21 tahun yg lalu & mendidik dgn penuh ksh syg...
Terima kasih Abah krn byk memberi sokongan dan nasihat...
Terima kasih adik-beradik ku yg dirindui...
Terima kasih kpd yg tidak jemu memberi inspirasi dan harapan...
Terima kasih kpd semua teman,sahabat dan taulan...
Terima kasih SEMUA atas segala ucapan dan do'a yg baik2 belaka..tak jemu dibaca dan di'ameen'kan nya....=)

Saya sayang semua...(^^,)

5 princess of Cileles..=) TQ!

**selamat hari lahir juga kpd Along Momo yg lahir pd tarikh yg sama,cuma lain tahun..=p
**Time kacih sgt2 kpd sahabat2 rumah atas kek dan hadiahnya..;)
**Thanks kpd IMAN atas bookmark dan keychain 'Aiman-Iman'nya..tq kpd yg membuat:)

**selamat hari lahir kpd semua yg lahir pd bulan Mac. 3 is my favourite number (^^)v

**Tahniah kpd org pertama yg mengucap 'slmt hr lahir'..pukul 12 Malaysia baru dikira 31 Mac ye...sesungguhnya usaha itu sangat dihargai..hee~

**Byk btl ucapan 'semoga cepat kahwin, nikah & sewaktu dgnnya'. Kenape ye..risau den..;)

**Salam Takziah diucapkan atas saudara Zulfahmi, YDP PKPMI_CB atas nendanya yg kembali ke rahmatullah pd petang td.. Moga rohnya dirahmati Allah dan tergolong dlm golongan org2 beriman. Al-Fatihah~ kullu nafsin za i qatul maut..

"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah

.:'abid sakina:.

29 March 2009

.:MENCARI TENANG:.


Allahumma inni a'u zubika minal hammi wal hazan..wa a'uzubika minal 'ajzi wal kasal......

"Ya Allah Ya Tuhanku..
Aku berlindung kpd-Mu..
Dari rasa Sedih dan Gelisah..
dan aku berlindung kpd-Mu..
dari rasa lemah dan malas..."

Tercari-cari...
Dimanakah an-Nafs al-Muthmainnah...
Iaitu Jiwa Yg Tenang..

"..Orang2 yg beriman dan hati mereka menjadi tenteram dgn mengingati Allah..
Ingatlah..hanya dgn mengingati Allah hati akan menjadi tenang..."[Ar-Ra'd:28]

Wahai jiwa yg resah...

Andai jiwa kembali pada fitrahnya..
Andai jiwa berlabuh kpd Tuhannya..
Merasa tenang dgn menyebutNya..
Merindukan pertemuan dgnNya..

Kau akan temuinya...
Jiwa yg tenang ada di situ...

Jiwa seperti itulah..
yang pada saat meninggalkan jasadnya..
ada suara yg memanggilnya..

"Wahai jiwa yg tenang..Kembalilah kpd Tuhanmu dgn hati yg redha lagi diredhaiNya.."
[Al-Fajr:27-28]

Itulah jiwa yg kembali kpd Allah dgn segala perasaan hina..
Yakin bahawa hanya satu Tuhannya...
ALLAH...

senangnya menjalankan perintahNya...
mentaatiNya..mencintaiNya..
yakin akan pertemuan dgnNya..

Di waktu terasa asing...
terasa sendiri tiada berteman...
terasa beratnya memikul bebanan..
terasa perit meniti jalan hidup ini...
terasa sakit pedihnya derita di hati..
terasa keliru dgn takdir Ilahi..
terasa...dan terasa.......
duniawi yg menguji....

tiada siapa yg tahu hatimu...
tiada siapa yg memahami...
kecuali...

DIA...

yg sentiasa bersamamu...
yg sentiasa dekat dgnmu...
di setiap detik dan ketika...

"Bila hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka Aku adalah dekat..."
[Al-Baqarah:186]

DIA..

yg sentiasa menunggu rintihanmu...
yg sentiasa rindu suaramu...

DIA menguji...
kerana sayang padamu...
meningkatkan darjat imanmu..

Terasa nikmatnya ketika pasrah..
bertawakkal, bergantung harap...
segala urusan diserahkan padaNya..
dgn secebis usaha termampu...

"Org2 yg beriman itu adalah ketika disebut asma(nama) Allah bergetar hatinya, & apabila dibacakan ayat2Nya..bertambahlah iman mereka keranaNya. Dan kpd Rabbnya mereka bertawakkal..."[al-Anfal:2]

Tenang hati,menghadap Ilahi..

Tuhanku,ku damba ketenangan yg hakiki dan abadi...~


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

17 March 2009

.:BERFESYEN DLM KEREDHAAN:.


  • Busana Muslimah..

"Salam..umi~"
"Wah, jadi judge busana muslimah ek tadi..nampak aku tak..?"

Dapat mesej YM dari seorang sahabat sekolah dulu..yg sama2 belajar di UNPAD cuma berlainan program..[twinning program 07]..
panggilan 'umi' dah sinonim di bibirnya. Mmg waktu sekolah dulu, ade beberapa teman yg memanggil ana 'ummi'..hmm..tak tahu pulak nape..ada sifat2 keibuan ke??hehe..taktau la..

Mesej dibalas..

"w'salam..ye anakku~" "huhu..a'ah..jd judge..x layak pun. hehe..nampak je ko td.ade kat blakang kan...nape tak masuk?"

"kalau aku masuk..konfem x menang..hehe. nape x layak plak?dulu kat skolah ko menang kan..he..",jwbnya..

Teringat kembali waktu zaman skolah dulu, waktu form 2, terpaksa menjadi model muslimah..memperagakan fesyen muslimah bekerjaya..
Pertandingan Busana Muslimah sempena Minggu Muslimah yg diadakan oleh kakak2 naqibah dulu..bila naik form 4..kena pulak jadi juri utk Busana Muslimah waktu tu...nostalgia zaman muda2...he

~3 juri Busana Muslimah~

Membalas mesej shbt..

"Hehe..ala,tu dulu..kalau ko masuk..sure menang punya..aku tgk ko senyum je, aku bg markah penuh..hee..."

"Yeke...he..iman...nape adik twp 08 x menang ek?sbb diorang 'seksi' sgt ek..?hehe.saje tanye.."

'iman'..nama panggilan yg juga slalu dipanggil teman ni...mcm2 panggilannya..huhu
Terkedu sebentar dgn pertanyaan tu..
Dlm hati bertanya..terasa ke sahabatku ni sbb adik2nya tak menang...

"erk..?eh..juri kan ade 3 org..kalau tak menang..aku x bersalah..hehe"
"Tp tengok tadi..korangnye takdela seksi pun..ok je..cantik..tapi...masih ade yg tak 'cukup'.."
"faham kan...? :) hehe", cuba berterus terang..

"owh..ok..faham2..hehe.saje je tanye iman..jgn marah ek...memang tadi adik2 tu pun cakap..maybe pakaian diorang tak cukup sopan kot.."

"eh...nape nak marah pulak..takpe je nak tanya..tapi,jgn salahkan aku plak sebab tak menang..huhu"
"owh..yeke adik2 tu cakap camtu..takpe..cuba lagi pasni k..ckp kat diorang..'sopan itu cantik..'..hehe"

"hehe..ok..yup,dats right"

"lain kali ko masuk la..konpem menang punya..."

"hehe..tgkla..insyaAllah..."

Perbualan berakhir disitu..masing2 pun kepenatan agaknya..

  • Sopan itu cantik..
Pada rabu mlm yg lepas..sempena Bulan Kesenian Islam anjuran Biro Agama KUBI dgn kerjasama Biro Kesenian & Kebudayaan KUBI mengadakan pertandingan Busana Muslimah.

Ada dalam beberapa kategori pakaian diperagakan..Pakaian utk kasual, riadah, majlis keramaian, Ratu Sehari..dan paling menarik, pakaian utk ibu mangandung juga ada..=) kreatif dan menarik perhatian..semestinya malam itu malam kami. Muslimat only..

Beberapa hari sebelum malam tersebut, mendapat mesej dari seorang kakak, wakil biro keseniaan & kebudayaan..diminta menjadi juri. erk..musykil jugak jadinya...tapi takpe..jadi je la..

Malam tu..masing2 batch dan fakulti seakan bertanding siapa lagi hebat..siapa lagi semangat..termasuk batch ana..FK 07. Ramai juga yg datang..siap ada dress code lagi utk penyokong2..hitam, putih atau ungu..dan ana hanya berjubah hitam..tanda sokongan kpd batch sendiri...

Tapi..bila dah jadi juri..sokongan disama rata kan..mengadili dgn saksama mengikut kreateria yg berkenan di hati...di pandangan mata, SOPAN ITU CANTIK..

Kalau tema bulan kesenian, Keindahan Dlm Keredhaan..ana buat tema sendiri bg Busana Muslimah ni..
"Berfesyen Dlm Keredhaan"....=)

Alhamdulillah, bila tengok borang pemarkahan, Aurat adalah no. satu dan mengambil peratusan yg paling tinggi..40% berbanding pemarkahan kpd stylo, praktikal dan kreatif..
Dan di situ..ana sgt setuju...mmg itu yg akan dinilai..cantik tapi mesti mengikut syariat.

Sesi peragaan bermula..sorang2 keluar dgn pakaian yg dipakai..bermacam2...
Subhanallah..cantik2 semuanya...

Ada yg simple, ada yg bergaya sakan...
Ada yg berfesyen, ada yg biasa2...

Alhamdulillah..kebanyakannya menepati citarasa ana...Dan sejujurnya..ada yg mendapat markah penuh...Bila dh complete tutup..100% la yg ana beri...
'Tutup' dgn erti kata yg sebenar....

Bila semua selesai diperagakan..
Keputusan di umumkan..
Ada yg gembira..ceria dgn kemenangan diri atau rakan..
Ada jugak yg menarik muka sbb tak menang..

  • Tutup dlm erti kata sebenar...
Sebelum keputusan di umumkan..
Seorang ukhti m'beri sedikit pengisian..
Menarik dan menyentuh hati...
Kemudian..
Sesi utk para juri memberikan sedikit komen..
Tahu pasti ada yg tertanya2..kenapa dirinya tak menang?
Sedangkan ramai yg memuji cantik...

"Alhamdulillah..cantik2 semua peserta malam ni..."

Dan terus meneruskan ayat...berterus terang apa di hati..
Hanya sebagai peringatan diri dan saudari2 ku...

Aurat..yakin semua tahu apa itu aurat..
Secara mudahnya, aurat tu bahagian tubuh yg tak patut diperlihatkan kpd org lain..
hukumnya pun dah jelas wajib ditutup bila dah mencapai akil baligh..
Utk perempuan, seluruh badan kecuali muka dan tapak tgn..

"Katakanlah kpd wanita yg beriman, 'Hendaknya mereka menahan pandangannya & m'jaga kehormatannya dan jgnlah menampakkan perhiasannya,kecuali yg biasa nampak drpnya & hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya........" [AnNur : 31]

Kalau nak dilihatkan pada mlm itu..
bkn shj mlm itu...tapi pada zaman skrg..
tudung semacam utk menutup rambut shj..
sedangkan dlm ayat diatas Allah menyuruh utk labuhkan sehingga menutup ke dadanya..
Itu salah satu sebab ana katakan 'tak cukup' pada mlm tu..

Nak berfesyen..bersukan..bekerja..ke majlis makan2..silakan..
Islam tak melarang pun...
Tapi..biarla ikut syariat...tudung tu nak di buat mcm mana pun..
boleh je..tp..biar tutup keseluruhan dari rambut..sampai ke dada...
baru la cantik...

Tapi..satu lagi yg perlu ditekankan...

Sekarang ni aurat tu seumpama diertikan hanya dgn menutup anggota badan dgn kain...
Bila dan tertutup dgn sehelai kain..bermaksud auratnya sudah tertutup...?
Macam tu ke...? Tak...Kena tengok juga kualiti kain tu...

Rasulullah SAW dgn wajah yg bercahaya telah bersabda...

"Ada 2 jenis manusia yg akan berada dlm keadaan yg sangat buruk di dlm neraka ; 1) kaum yg membawa cemeti seperti ekor lembu & digunakannya mencambuk manusia, 2) Perempuan yg berpakaian tetapi bertelanjang,(krn pakaiannya nipis,sendat dan jarang - masih menampakkan bentuk dan auratnya). Mereka cenderung kpd perbuatan maksiat dan m'cenderungkan org lain b'buat maksiat.Sanggulnya seperti punggung unta. Mereka ini tidak akan masuk syurga meskipun harum syurga dpt tercium dr jarak yg jauh.." [HR Muslim]

Bertudung..biarlah tutup hingga ke dada..
Tidak singkat, tidak ketat, tidak jarang...
Tudung yg terbuka di leher..tutuplah dgn pin..
Kebanyakan org terlepas pandang hal ni..

Berpakaian..biarlah menutupi bahagian2 yg menggoda..
Labuh(menutupi punggung)..tidak sendat..tidak jarang..
Utk bahagian lengan yg terbuka luas atau kain licin..
Pakailah handsocks..jgn biarkan yg bukan mahram dpt melihat kulit kita..

Tutuplah dgn sebenar2 tutup..
kerana wanita sememangnya diciptakan indah..
kita adalah perhiasan..cantik di pandang...jgn keindahan yg ada tercemar n ternoda..
perhiasan yg hanya khusus dilihat oleh orang yg halal bg kita..
Aurat itu kehormatan kita..kebanggaan kita..kemuliaan kita..
Lindungi sebaik2nya...

"Wanita itu adalah perhiasan, dan sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah" [HR Muslim]

Wanita solehah itu yg malunya menjadi perisai dirinya..
Yg tegasnya memegang prinsip agama dan aqidah..
Yg zikirnya sentiasa menjadi penawar dirinya..
Tak gentar menghadapi mehnah duniawi..
kerana dia merindukan wangian syurgawi...

"Hai anak Adam, sesungguhnya Allah telah menurunkan pakaian utk menutup auratmu,utk keindahan. Tetapi pakaian Taqwa itulah yg plg baik. Semua itu adlh tanda kekuasaan Allah,mudah2an mereka berfikir" [Al-A'raf:26]

~*Kerana dirimu begitu berharga*~
Utk peringatan bersama..=)


"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.

15 March 2009

.:SATU PERKONGSIAN~:.


Bismillah..

Begitu cepat masa berlalu..1 minggu terasa sangat singkat. Minggu ini..minggu yg penuh. Alhamdulillah..pelbagai aktiviti yg penuh 1 minggu, rasanya ia lebih baik dari mempunyai masa lapang yg hanya bisa membunuh jiwa2 insan..

Minggu Sunnah anjuran IMAN..bersama Bulan Kesenian Islam anjuran BAIK..berjalan seiring..
Semoga terus berjalan lancar..dan semalam..majlis penutup Minggu Sunnah utk kali ni..Alhamdulillah. Tahniah kpd semua AJK dan ahli IMAN. Tahniah kpd yg menang. Tahniah kpd semua yg hadir ke program..moga sama2 mendapat manfaat.

Atas permintaan seorang ukhti..ana selitkan sedikit perkongsian tentang 'Forum Sunnah vs Adat vs Bid'ah' yg lalu...soal ini, soal yg berat..maka, ana hanya berani sentuh sikit je...yg lain2..kalau ada yg lebih faqih tentang ni..blh la dikongsi bersama....ana serahkan pada ahlinya..=)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  • FORUM SUNNAH VS ADAT VS BID'AH

Minggu Sunnah yg bertemakan "Rasul Dicintai, Sunnah Dirai" didahulukan dgn mengadakan satu forum ilmiah yg dirasakan sesuai dgn keadaan sekarang.

Masyarakat yg punyai budaya 'ikut-ikutan'..menutup mata, membiarkan tangan dipimpin kemana saja tanpa ada rasa ingin tahu; siapakah yg memimpin tangan itu...ke mana dia akan dibawa...Matlamat forum, membuka minda, memahamkan dan menyuluh apa yg samar2 sebelum ini. Apa yg baik..apa yg buruk..ringkas, moga ada manfaat.

Ambil sedikit kata2 seorang penyair....

“Aku mengetahui keburukan bukan untuk mengamalkan keburukan, tetapi untuk menghindarinya & barang siapa yg tidak mengetahui antara kebaikan dan keburukan, nescaya ia terjerumus ke dalamnya..”

Forum ni bukan utk mengatakan sunnah 'lawan' adat 'lawan' bid'ah..tapi lebih kepada perbezaan..apakah beza ketiga-tiga nya...sunnah itu apa,yg mana..?dan begitu seterusnya...

Forum yg menggandingkan 3 orang panel..2 orang ikhwah dari Indonesia, Akh Indra dan Akh Ramdan(kalau tak silap)..dan seorang dari Malaysia, YDP PKPMI kita. Dibawakan oleh seorang moderator, Amir BAIK.

Pengisian...

1] Sunnah, Bid'ah dan Adat.

SUNNAH..

Definisinya, dari segi usul fiqh, ia berkaitan hukum. 'Jika diamalkan dapat pahala, jika ditinggalkan tak mengapa dan tak mendapat apa2.'

Dari segi istilah atau menurut ahli hadis, 'segala apa yg datang dari Rasulullah sama ada Perbuatan @ Perkataan @ Takrir(persetujuan)..atau segala sifat akhlak dan penampilan baginda SAW..'.

Sunnah ada hukumnya Wajib dan ada hukumnya Sunnah..


BID'AH..

Maksudnya dari segi bahasa, 'Hal yg baru'..new creation.
Allah membid'ahkan langit dan bumi (Al-Baqarah : 117)

Dari segi istilahnya, 'cara baru/perkara yg diada2kan dlm agama dgn maksud utk melebihkan dlm beribadah kpd Allah'

Ummul Mu’minin ‘Aisyah r.a,Nabi bersabda,“Barangsiapa yg mengada-adakan di dalam urusan (agama) ini suatu perkara yang tidak ada perintahnya maka ia tertolak.” (Muttafaq ‘alaih)


Tidak semua bid'ah itu sesat..cuma dikhuatiri ia menjadi Wajib.. Ada Mahmudah..ada yg mazmumah..(hasanah/dolalah)

Kalau dari segi mu'amalah, hukumnya Harus selagi tidak ada mengatakan ia Haram.

Dari segi 'Ibadah, mesti disandarkan pada dalil. Bila berkaitan hal ibadah ni, pertanyaan yg patut ditanya ialah,'Apa dalilnya?' bukan 'Ada yg melarang tak?'

Pernah terbaca..Ibadah itu tauqifiyyah~ iaitu ibadah itu tak ditetapkan/diamalkan kecuali jika berdasarkan dalil dari Al-Quran & As-Sunnah...


ADAT...
Dari segi bahasa, amalan/kebiasaan yg sering diulang.. Dari segi usul fiqh, 'Al-Adat Muhakkama' Adat terbahagi kpd, Sohih dan Fasiq.(cth:Riba)


KAITAN ADAT~SUNNAH~BID'AH..
Kalau nak diikutkan..pjg lebar kalau ckp pasal ni..tp, pndai2 la kita mbezakan yg mna baik yg mna buruk.

Sunnah mmg jelas..kalau ada hadis yg kuat mengenainya..yg sahih, itulah sunnah. Tiada penambahan, tiada pengurangan.

Kalau bid'ah..perkara yg bkn sunnah, dari pandangan kita nampak baik,tp kdg2 dah menjadi kebiasaan/kewajipan utk dilakukan..dan kdg2 disandarkan pula pada fadhilat2 dan masa2 tertentu yg bukan dtgnya dari hadis Rasulullah SAW...

Begitu juga dgn adat..yg kdg2 dh jadi kebiasaan masyarakat, tapi tak tahu itu dah menjadi bid'ah dolalah..atau kadang2 dah jadi kepercayaan karut..jadi turun temurun pulak tu..

cth1 - baca surah yasin sokmo je stiap mlm jumaat (ada hadisnya,tp bukan spesifik surah yasin shj..baca surah kahfi pun sunnah, bkn yasin shj)

cth2 - tahlil kpd si mati di mlm2 yg tertentu shj..(spt kena tahlil pd mlm ke-7,ke-40, 100 dll). Kenapa mesti mlm2 tu je? Tahlil dan doa boleh pd bila2 shj..jgn sampai jd wajib pd tarikh2 tertentu. Yg mlm2 tertentu tu ustaz tu ckp dari agama hindu..

cth3 - sihir/ilmu2 kebal/ayat guna2..bid'ah guna ayat Al-Quran sebagai ayat pengasih dll tu..

cth4 - paling glamour..sambutan maulidurrasul. Kalau di Malaysia,penuh je sepanduk2,perarakan dll. Tapi, masyarakat sedar ke sambutan itu utk apa dan siapa.
Sambutan ni pertama kali diadakan pd zaman Salahuddin Al-Ayyubi. Dalam sambutan tu, diceritakan kembali sirah2 Nabi Muhammad SAW. Dipelajari dan dihayati bersama pejuang2 jihad utk menaikkan dan memarakkan kembali semangat jihad mereka. Sebab pada waktu tu semangat mereka lemah.

Jadi, sambutan maulidurrasul sepatutnya utk kebaikan bersama dan mengikut syariat. cthnya: adakan majlis2 ilmu berkaitan sirah dan sunnahnya..matlamat biar jelas..biar pada hari itu,org lbh bersemangat dlm meneruskan perjuangan Rasul dan menegakkan sunnahnya. Dan contoh2 lainnya....

Selalunya..kesalahfahaman tentang sunnah n dlm mengaplikasikannya disebabkan oleh Tahyul, Bid'ah & Khurafat...


2] Siapakah Rasul?

Seperti yg selalu didengar..tak kenal maka tak cinta.. Utk cinta, kenalah kenal siapakah yg dimaksudkan dgn rasul. Rasanya..yg ni semua org dh tahu kan.. Dari segi..

Bahasa: Utusan

Istilah:

Seorang lelaki - manusia

Dipilih oleh Allah - Akhlak terpilih, terpelihara

Diberikan wahyu..

Diutuskan Allah utk manyampaikan risalahnya - minhajul hayah(pedoman hidup)

Perlunya kita seorang Rasul, utk mengenal Al-Khaliq..Maha Pencipta kita,Allah SWT.Fitrahnya manusia utk mengagungkan sesuatu sebagai Tuhannya.

Perlunya kita seorang Utusan Allah, utk mendapatkan pedoman, bagaimana menjalani hidup ini..

Islam itu syumul/menyeluruh.. Rasulullah sangat mencintai kita..sehinggakan di saat detik terakhir baginda menyebut "ummati..ummati.."..bagaimana pula kita??

Bertuahlah kita andai berjaya mencintai baginda, di zaman yg tidak pernah kita bersua dgnnya..

Kenalilah Rasulullah utk menambah rindu & cinta padanya ..selawatlah ke atas baginda utk bersama dgnnya di akhirat sana..agungkan sunnahnya agar hidup sentiasa terarah..ikutilah Rasulullah, andai diri mendamba cinta & syafaat baginda SAW.

"Siapa yg mencintai sunnahku adalah yg mencintaiku, dan dia akan berada di dlm syurga bersamaku" [HR tirmizi]

Mencintainya...utk bersama dgnnya di akhirat nanti..

Mencintainya...cukup dgn menjadikan Rasulullah sebagai idola, sebagai qudwah hasanah dlm pelbagai aspek..

Dari sekecil2 perkara..hingga perkara besar..dari penampilan..hingga kepada dakwah...

Dalam menjalani hidup sebagai hamba Allah..

Sebagai anak...
Sebagai pelajar...

Sebagai da'ie..
Sebagai sahabat..dll


  • Kesimpulannya...

Islam itu syumul...
Syumul fi kulli zaman..
Tak pernah ketinggalan..
Jangan kerana semangat mengagungkan sunnah, yg wajib ditinggalkan pulak..
Jgn bila ditanya, kamu solat subuh baca doa qunut ke tak?yg di jawab, tak solat.itu dah parah namanya..sedangkan solat itu m'bezakan kita dr org kafir.
Put the first thing FIRST....utamakan yg lbh utama...
Yg wajib ada..yg sunnah ada..
Yg sunnah ada..cara pun ada(betul)...
Baru molek.....=)

Minggu Sunnah sudah berlalu..namun sunnah tetap abadi. Tingkatkan semangat,tingkatkan tekad.

"Ya Rasulullah...ku rindu padamu..."





"RedhaMu Rabbi Kemuncak Impianku~"
Al-Faqirah iLa Allah
.:'abid sakina:.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...